בחודש אוגוסט, קצת אחרי אולימפיאדת פריז ורגע לפני שהמשחקים הפאראלימפיים החלו, התקיים בפריז אירוע עיתונאים של חברת טויוטה תחת הכותרת Mobility for all, או בעברית – ניידות לכולם. אם צפיתם מן הסתם במשחקים האולימפיים בטח לא יכולתם לפספס את שלטי טויוטה באולמות והאיצטדיונים, שהייתה מנותנות החסות הבולטות לאירוע הספורט הגדול בעולם.
אחרי שוך התחרויות, יצא לדרך האירוע של טויוטה שנערך בשני מתחמים ייחודיים שהוקמו לכבוד המשחקים האולימפיים והפראלימפיים של פריז 2024, ובמסגרתו, טויוטה בחרה להציג הצצה לעולם הניידות העתידית תוך מתן דגש על נגישות ותחבורה בת קיימא, תחבורה בה הנעה באמצעות מימן, על פי גישתה של טויוטה, תופסת חלק נכבד.
עוד בטרם התחיל האירוע, נערך החימום בו הספקנו לטעום קצת מאותה הנעה ייחודית באמצעות מימן: המונית שאספה אותנו משדה התעופה למלון הייתה טויוטה מיראיי, דגם עליו גם הספקנו לנהוג בהמשך הביקור שלנו בצרפת. הנסיעה במושב האחורי הייתה נעימה ושקטה, וכנוסע לא ניתן להבחין בהבדל בין הטכנולוגיה הזו לטכנולוגיה בה החשמל מגיע באמצעות סוללה.
מבט חטוף ברחובות העיר מראה כי נהגי המוניות של פריז מביעים אמון בחברת טויוטה. אחוז נכבד בקרב המוניות בעיר האורות עונדות את סמל המותג, כאשר כ-1,000 מהן הן מיראיי המונעות כאמור באמצעות מימן. שיחה קצרה עם נהג המונית סיפקה לנו מבט אובייקטיבי על הטכנולוגיה הייחודית, עליה עוד נרחיב בהמשך: “אני מרוצה מהרכב, טווח הנסיעה טוב, ואני מסוגל להגיע לכ-550 ק”מ בקלות יחסית”, סיפר לנו הנהג. “לצערי פריסת תחנות התדלוק אינה מספקת, ונכון להיום היא מאתגרת אותי במידה ואני מתבקש לבצע נסיעות ארוכות, אתגר שגורם לי לוותר על חלק מהנסיעות”. חבלי הלידה של טכנולוגיה חדשה. מצד שני גם תחנות טעינה למכוניות חשמליות לא היו ממש קיימות לפני קצת יותר מ-5 שנים.
אבל לפני שנתחיל, פסקה אחת או שתיים על הטכנולוגיה. הנעה באמצעות מימן נעזרת בטכנולוגיית תאי דלק, טכנולוגיה שבה מימן מוזרם לתוכם ונפגש עם חמצן מהאוויר. בתהליך זה, המימן מתפרק לפרוטונים ואלקטרונים, אשר יוצרים זרם חשמלי המניע את המנוע החשמלי שמותקן ברכב. בהמשך, הפרוטונים והאלקטרונים מתאחדים יחד עם החמצן, וכתוצאה מכך נוצרת תגובה כימית המפיקה מים. למעשה, התהליך הזה מפיק אנרגיה ללא בעירה וללא פליטות מזהמים, עובדה שהופכת את הטכנולוגיה הזו ליעילה ונקייה.
אם נשווה את הטכנולוגיה הזו לטכנולוגיית הנעה חשמלית המבוססת על סוללה, שגם היא אינה פולטת מזהמים בעת הנסיעה, נוכל למנות ארבעה יתרונות מרכזיים לטובת טכנולוגיית המימן בעקבות העדרה של סוללה גדולה: משקל נמוך יותר, נפח אחסון גמיש ומצומצם יותר, עלויות ייצור נמוכות יותר ומרכיב זיהום, שנובע מתהליך הייצור והטיפול בסוללות בתום תקופת השימוש, מופחת.
חשוב לציין כי ברכב תא דלק מימני מותקנת סוללה קטנה יחסית, בדומה לרכב היברידי, המשמשת לאגירת אנרגיה לתוכה. אם נגענו בעניין הסוללה, נוכל לספר כי מרכיביה של סוללה אחת הנדרשת לרכב חשמלי מלא, יכולים להספיק בממוצע לשישה רכבי פלאג-אין היברידיים או ל-90 רכבים היברידיים. נקודה שבהחלט מעלה שאלות בנוגע לנכונות פתרון ההנעה החשמלית המלא. לשאלתנו מה העתיד על פי גישתה של טויוטה, התשובה של נציגי החברה הייתה שכרגע כל הטכנולוגיות הקיימות מבחינתם נמצאות על הפרק. לטויוטה יש את היכולת להשקיע במחקר, פיתוח וייצור של מגוון טכנולוגיות במקביל, וכך היא עושה. צרות של עשירים.
המשחק המקדים
לתערוכה בבית טויוטה הגענו באופן לא שגרתי באמצעות יאכטה ששטה בנהר הסן. כחלק מהדגמת יכולת, היאכטה הזו נעה באמצעות מנוע חשמלי שמקבל את האנרגיה שלו מאותה טכנולוגיית מימן שהזכרנו קודם. השקט, חוסר הוויברציות, והאוויר הנקי שליוו אותנו לתצוגה היו בולטים וראויים לציון. התצוגה בבית טויוטה הוקמה כאמור לטובת המשחקים האולימפיים, והיא אירחה למעלה מ-250 ספורטאים שקיבלו חסות מטויוטה והיא תיפתח לקהל הרחב ב-9 וב-10 בספטמבר שיוכל לראות את מעורבותה של טויוטה בתחום האולימפי, בתחום הניידות ובתחום הקיימות.
מגוון התצוגה רחב: החל מציוד המסייע לספורטאים בעלי מוגבלויות, המשך במיכלי מימן ניידים שאמורים לספק פתרונות במקומות בהם אין פריסה מספקת של תחנות מימן, וכלה ברכב הקונספט LF-ZC שעונד בחזיתו את סמל לקסוס. כמו כן, הוצגו במתחם רכבים חשמליים אישיים המיועדים להקל על ניידותם של אנשים בגיל מתקדם, וכן גוררים חשמליים לשימושם של אנשים בעלי מוגבלויות הנעזרים בכיסאות גלגלים. אחרי הביקור בבית טויוטה הגיע הזמן להתנסות ברכבים החמושים בטכנולוגיות השונות. מסלול המרוצים דרו הוא היעד שנבחר, אך ההגעה לשם לא התבצעה מאחורי הגה של מכונית טויוטה, אלא במושבי אוטובוס המונע, איך לא, באמצעות מימן.
שוברים סטיגמות
טויוטה נתפסת בישראל ועד לא מזמן גם בעולם כיצרנית שמרנית למדי בזכות, או בגלל, מגוון מרשים של רכבים היברידיים, לרוב בתצורת קרוסאובר. למעשה, ההיפך הוא הנכון – טויוטה מייצרת כיום היצע רחב ומרשים של רכבים ספורטיביים שהיינו שמחים להציב בחניה שלנו. מדובר בהיצע שמבייש יצרניות רבות, במיוחד בעידן הפוליטיקלי קורקט של שנת 2024: סופרה, GT86, יאריס GR וקורולה GR. כן, יש קורולה שהיינו שמחים לשבת מאחורי ההגה שלה. על שניים מתוך ההיצע המרשים הזה, התאפשר לנו, לשמחתנו הרבה, לנהוג גם במסלול באותו ביקור.
ההקדמה הייתה ארוכה והגיע הזמן להכנס סוף סוף למכונית במסלול מרוצים. המכונית שנבחרה היא היאריס GR, אנו חובשים קסדה פותחים את הדלת השמאלית, ונכנסים למכונית הכיף הטהורה והקטנה, שחמושה במנוע טורבו המפיק מעל 260 כ”ס המועברים לארבעת הגלגלים. מבט קדימה ואנו מגלים שההגה נמצא לצערנו בצד ימין ומאחוריו יושב בחור יפני שמורה לנו ללחוץ על כפתור אדום שהותקן במרכז הדשבורד. רגע, מה? לחיצה קצרה, והמכונית מתחילה לנוע במסלול באופן עצמוני. קצב הנהיגה, או הנסיעה במקרה זה, מסחרר: מערכת ה-AI למדה כבר את המסלול, בוחרת את קווי הנהיגה הנכונים לפי השיקולים שלה, ומחליטה, בהתאם לתנאי האחיזה המשתנים בזמן אמת, מתי לבלום ומתי להאיץ. לא ברור למה לקחת את הכיף הזה מבני האדם, אבל אין שום ספק שמדובר בתצוגת יכולת מרשימה למדי: לדברי נציגי טויוטה, זמני הקפה של מערכת ה-AI מקבילים לאלו של נהג מרוצים מקצועי. כחלק מהיכולת המרשימה הזו, טויוטה הצליחו לבצע גם דריפט טנדם (זוגי) באמצעות שתי סופרות הנהוגות בידי AI, פעולה מרשימה הדורשת דיוק ותיאום ברמה גבוהה במיוחד.
מתחברים לטבע
אנו מובלים באמצעות רכב גולף המונע באמצעות חשמל לתחנה הבאה בה נתחבר קצת לטבע. קיימות, כבר אמרנו? המחבר הראשון שלנו לטבע הוא כלי Side by Side שמפיק חיוכים באמצעות מנוע בעירה פנימית שמוזרק לתוכו מימן. הכלי, שפותח בשיתוף עם ימאהה, עונד באופן מפתיע סמל של לקסוס בחזית, חברה המזוהה עם מכוניות יוקרה ולא עם רכבי שטח ספרטניים. 86 כוחות הסוס שבוקעים מהמנוע מועברים לגלגלים באמצעות תיבת הילוכים רובוטית בעלת חמישה הילוכים עליהם שולט נהג המרוצים שמדגים לנו את יכולותיו של הכלי ושלו בשטח רווי עליות וירידות בשיפועים חדים במיוחד. משם אנו ממשיכים להיילקס דקאר, רכב מרוצים שאין הרבה קשר בינו לבין ההיילקס של קבלן השיפוצים שלכם: המנוע מסוגל להפיק 450 כ”ס ומערכת המתלים תוכננה ונבנתה לטובת עומס גבוה. נהג המרוצים בן ה-22 שאוחז בהגה מדגים לנו את שתי העובדות האלו תוך כדי שאנו מבלים עם ארבעת הגלגלים באוויר ונוחתים על הקרקע מבלי לשבור שום דבר בדרך לקפיצה הבאה. כן, הפחד מגיע עם הגיל, ובגיל 22 מסתבר שאין הרבה ממנו. גם ההיילקס הזו לוגמת דלק ביולוגי על מנת לשמור על הסביבה, והיא עושה זאת בצימאון גדול.
משם אנו מובלים ברכב גולף נוסף, הפעם מונע באמצעות מימן לתחנה הבאה: מסלול המרוצים. המיראיי שחיכתה לנו בכניסה למסלול היא מכונית סדאן המונעת באמצעות מימן (FCEV). מדובר למעשה בדור השני של הדגם, המציע מנוע חשמלי חדש, תאי דלק חדשים בעלי גודל ומשקל מופחת וחלוקת משקל אופטימאלית של 50:50. תא הנוסעים משופר ומסוגל לאכלס חמישה נוסעים, אם כי מיכל המימן שנמצא במקום שבו שוכן בדרך כלל גל ההינע, מפריע לרגלי הנוסע שיבחר לשבת במרכז המושב האחורי. התכנון של הדור החדש מאפשר הצבת מיכל מימן נוסף, לטובת טווח נסיעה של עד 650 ק”מ על פי הצהרת היצרן, שיפור של כ-30% לעומת הדור הקודם. הנהיגה במיראיי מזכירה נהיגה במכונית חשמלית רגילה: ברגע שלחצנו על הדוושה הימנית, מלוא כח המנוע, 182 כוחות סוס, היו זמינים לנו באופן מיידי והמכונית התקדמה ללא רעשים או וויברציות המאפיינים רכבים המונעים באמצעות מנוע בעירה פנימית, תוך כדי שהיא פולטת מאחוריה מים טהורים.
רכבים נוספים עליהם נהגנו הם היילקס חשמלי (BEV), היילקס מונע מימן בעל מערכת הנעה זהה לזו שבמיראיי, והיילקס שבחזיתו הותקן מנוע הטורבו-דיזל המוכר בנפח 2.8 ליטר החמוש במערכת מיקרו היברידית המסייעת במידה מסוימת לצריכת הדלק. שני הראשונים אגב, עדיין בשלבי פיתוח ומסוגלים לטענת טויוטה לנוע כ-600 ק”מ בין טעינות או תדלוק מימן, תלוי בטכנולוגיה כמובן. ההילקס בעל התגבור ההיברידי קל אמור להגיע גם לישראל כשאותה יחידת הנעה נמצאת גם בלנד קרוזר החדש.
לקינוח נהגנו (וגם התאהבנו) בסופרה וביאריס GR. מכוניות נהיגה טהורות שתודלקו בדלק ביולוגי, דלק שסיפק ביצועים וחיוכים זהים, כך מסתבר, לאלו שמספק בנזין רגיל. דלק זה דלק. אבל לטויוטה כאמור יש את היכולת לחקור, לפתח ולהשקיע במגוון טכנולוגיות שמטרתן להביא לעולם טוב יותר, כך שלצד טכנולוגיות המימן, החשמל והייבריד השונות משקיעים בטויוטה גם מאמץ בפיתוח דלק ביולוגי המופק באמצעות סוכרים ושמנים צמחיים מבלי לבצע שינויים מכאניים במנועים קיימים.
לנגינת ההמנון
טויוטה הצליחה להעביר מסר ברור: הניידות העתידית כבר לא כל כך עתידנית , אלא כבר נמצאת מעבר לפינה. הגישה אותה פגשנו מוקדם יותר השנה בכנס קנשיקי שבה בטויוטה לא מהמרים רק על טכנולוגיה חשמלית אלא על מגוון פתרונות הנעה היא כבר מעשית למדי היא לכולם, והיא כבר כאן. ויש סיכוי שלא נצטרך להתנצל בפני הירוקים אם נבחר לממש את חופש הניידות שלנו ביאריס GR, סופרה או בהיילקס דקאר כמובן.