במשך שנים ארוכות ירד מעמדן של תערוכות הרכב הגדולות, שכבר לא היו המקום הבלעדי להשקת וחשיפת דגמים חדשים. יצרניות הרכב העדיפו לחסוך ותערוכות רכב שנערכו באופן מסורתי במשך עשרות שנים בוטלו או צומצמו, כשגם משבר הקורונה תרם את חלקו. בימים אלו נערכת במינכן תערוכת IAA, שהיא הגלגול הנוכחי של תערוכת פרנקפורט המיתולוגית, ולפחות מכמויות דגמי הקונספט המוצגים בה נראה שהקונספט של תערוכת הרכב המסורתית עדין לא אמר את המילה האחרונה.
חלק מדגמי הקונספט כמו פורשה Mission X או מרצדס ויז’ן 1-11 כבר נחשפו לפני מספר חודשים ועורכים בכורה מול קהל מקומי. חלק מהם כמו פולקסווגן ID. GTI הם המשך של דגמי קונספט קודמים. אבל לצד אלו ישנם לא מעט קונספטים חדשים ומעניינים שמוצגים במינכן. הנה לפניכם כמה מהם.
ב.מ.וו Vision Neue Klasse
ב.מ.וו מביאה למינכן דגם נוסף בסדרת ה-Vision שלה, סדרת דגמי קונספט שאמורה לבשר על הכיוון אליו תפנה החברה הבווארית בעידן החשמלי. הדגם החדש נקרא Neue Klasse שזה בתרגום חופשי “הסדרה החדשה”, ובפרשנות יותר ישירה: “אולי ככה תיראה ב.מ.וו סדרה 3 בעוד עשור”. מדובר במכונית סדאן המעוצבת בקווים חדים ונקים, בטח בהשוואה לעיצוב הנוכחי העמוס של לא מעט דגמי ב.מ.וו כיום.
הפרשנות העיצובית החדשה לשבכת הכליות המסורתית הפעם היא דווקא צמד כליות צרות הנמתחות לרחוב החזית, המאכלסות בתוכן את יחידות התאורה. מעבר לקו העיצובי העתידי שיגיע או לא יגיע לדגמי ב.מ.וו העתידיים, Neue Klasse מרמזת גם על ממשק התפעול העתידי של החברה ועל מכונית סדאן חשמלית חדשה של ב.מ.וו שתהיה מקבילה לסדרה 3. כיום יש לב.מ.וו את i4 שהיא המקבילה החשמלית לסדרה 4 סדאן, אבל ב.מ.וו רוצה ומפתחת דגם נוסף, הפעם על בסיס פלטפורמה חשמלית ייעודית על כל המשתמע מכך. במילים אחרות, צפו לסדאן חשמלית חדש ייעודית של ב.מ.וו כבר ב-2025.
מרצדס CLA קונספט
קצת יותר ריאליסטית וקרובה יותר לייצור היא מרצדס CLA קונספט. לא צריך הרבה דמיון כדי להבין שמדובר ביורשת של ה-CLA, דגם הקופה 4 דלתות בסדרת דגמי הכניסה של מרצדס. למרות שהיא לא נושאת את השם EQ הצמוד לדגמים החשמליים של מרצדס, מרצדס CLA הבאה תהיה חשמלית מלאה ותתבסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה שפיתחה מרצדס תחת שם הקוד MMA. הפלטפורמה אמורה לאפשר טווח נסיעה מרבי של 750 ק”מ, הודות למנוע חשמלי אחורי בעל שני יחסי העברה להפחתת צריכת האנרגיה.
עיצוב הקונספט הוא שילוב בין הצללית של ה-CLA המוכרת, שהיא עדין מכונית יפיפיה, לאלמנטים מדגמי ה-EQS וה-EQE, אלם מצטרפת שבכה ייחודית אטומה עם כוכבי משובצת בכוכבי מרצדס ופנסי LED המוטמעים בחלקי הגוף של החזית. תא הנוסעים מציג פרשנות מתקדמת עוד יותר לממשק ה-MUBX, עם שורת מסכים פנורמית מקצה לקצה והיעדר קונסולה בין המושבים הקדמיים.
קופרה DarkRebel
אחרי שהתמקדה בתקופה האחרונה בעיקר בדגמי קרוסאובר, מנסה קופרה לשם שינוי לחזק את התדמית הספורטיבית של המותג עם דגם תצוגה ספורטיבי. קופרה DarkRebel היא מכונית ספורט דו-מושבית עם מרכב סגנון “שוטינג ברייק”, המשלב קווים גוף חדים ומובלטים וחרטום ארוך ומחודד, למרות שמדובר במכונית חשמלית. הפרופורציות יוצאות דופן הודות לרוחב חריג של 2.2 מטר וגובה של 130 ס”מ בלבד.
תא הנוסעים מציע ממשק תצוגה ותפעול תלת ממדי, מושבים ספורטיביים עוטפים ושימוש נרחב בחומרים ממוחזרים ובמבוק לחומרי הדיפון. פרטים על יחידת ההנעה אין, אבל זה לא באמת משנה כי לא נראה ש-DarkRebel יגיע לייצור, אבל הוא משמש תצוגת תכלית וכוונות עד אשר יופיע קופרה טוואסקן הסדרתי.
פולסטאר סינרג’י
דבר אחד אנחנו כבר יכולים להבטיח לכם. למרבה הצער, הקונספט המדליק של פולסטאר למכונית על חשמלית לא יגיע לייצור. למעשה הוא בכלל תוצר מתוך תחרות עיצוב עליה הכריז המותג הצעיר ב-2022, כאשר הוטח שהדגם המנצח יבשיל להפוך לדגם תצוגה.
כפי שניתן לראות, הדגם הזוכה הוא מכונית על חד מושבית בעלת מבנה לא שגרתי עם מרכז גוף צר, חופת זכוכית עליונה מעל תא הנוסעים וכנפיים אווירודינמיות המחפות על הגלגלים הקדמיים ונפרדות מקווי המרכב. לפחות על הנייר היא תוכננה כמכונית חשמלית לחלוטין, אשר בתא הנוסעים שלה משולבים כמה רעיונות מעניינים, כמו למשל מערכת תצוגה עילית המוקרנת על גבי פאנל ייעודי מול עיני הנהג. אם בכל זאת אתם חושקים בפולסטאר סינרג’י, תשמחו לדעת שהיא תייוצר כדגם בקנה מידה מוקטן במהדורה מוגבלת לאספנים בשיתוף פעולה עם חברת מטאל, היצרנית של מכוניות הצעצוע Hot Wheel’s ומאצ’בוקס.
אופל אקספרימנטל
כבר כתבנו לפני מספר שבועות על מכונית הקונספט של אופל כאשר היא נחשפה באיורים, ולמינכן היא הגיעה במלוא הדרה. אקספרימנטל (Experimental) הוא קרוסאובר בסגנון קופה המציג את הקו העיצובי העתידי אליו תפנה אופל בשנים הקרובות במטרה לבדל את עצמה מיתר מותגי קבוצת סטלאנטיס. מעבר לאלמנטים העיצוביים הייחודים, בעיקר בחזית, החשיבות של הקונספט הוא בכך שהוא בנוי על בסיס פלטפורמה חשמלית חדשה, זו שמשמשת גם את פיג’ו E-3008 שהוצגה זה עתה. כך שהעיצוב אמנם עתידני, אבל הטכנולוגיה עכשיו וכבר זמינה לייצור. סביר להניח שאת השילוב בן השניים נראה כבר בשנתיים הקרובות עם הצגת הדגמים שיחליפו את דגמי הקרוסלנד והגרנדלנד הותיקים.