חברת BYD (Build Your Dreams), שנוסדה בשנת 1995, היא חברה קצת שונה בנוף של יצרניות הרכב החשמליות. מדובר בחברת ענק הפועלת בארבעה תחומים עיקריים: רכב, אלקטרוניקה, אנרגיות מתחדשות ורכבות. אלא שלצד הגודל והחוסן הכלכלי שלה, מחזיקה BYD בקלף אחד שאין למתחרות. BYD מייצרת את הסוללות שלה בעצמה, ולא רק לעצמה, היא גם מספקת את הסוללות ללא מעט יצרניות אחרות של מכוניות חשמליות ובראש ובראשונה לטסלה.
בישראל החלה BYD למכור מכוניות באמצע השנה שעברה אחרי שכבר יש לה דריסת רגל משמעתית בשוק האוטובוסים. הכניסה של BYD לישראל הוכתרה בהצלחה שהפתיעה גם את הסינים, כאשר כ-10,000 רכבים נמסרו ללקוחות בארץ מאז החלו המסירות הראשונות ברבעון הרביעי של שנת 2022. Atto 3 הוא הדגם הנמכר ביותר בישראל בששת החודשים האחרונים ואליו הצטרפו בחודשיים האחרונים גם הקרוסאובר המגודל Tang והסדאן המסוגננת Han. אם BYD בונה את החלומות, ניתן לומר שלא מעט ישראלים הגשימו את החלום שלהם לאחרונה.
אלא ש-BYD לא מסתפקת בשלושת הדגמים הללו, וכדי להרחיב את אחיזתה היא הציגה סדרת דגמים חדשה העושה שימוש בסוללה בטכנולוגיה חדשה בשם ‘בלייד’. סוללה זו עברה בהצלחה את מבחן חדירת המסמר, מבחן שבדרך כלל גורם לסוללות בטכנולוגיית ליתיום-יון, הטכנולוגיה המוכרת בתעשייה, להתלקח. רמת הבטיחות הזו אפשרה ל-BYD לוותר על מארז ההגנה המקובל, ולמעשה, הסוללה משמשת כרצפת המכונית. בכך מאפשרת מרחב פנימי גדול יותר, מרכב קשיח יותר והגם הפחתת משקל משמעותית. כמו כן, BYD הציגה פלטפורמה חדשה העונה לשם 3.0, המספקת, לטענת החברה, יעילות אנרגטית של 89% בזכות שילוב מובנה של שלל מערכות.

כחלק מסדרת דגמים חדשה, BYD השיקה בברצלונה שני דגמים חדשים המיועדים להגיע לשוק האירופי ולישראל לקראת סוף השנה. לשם שינוי לא מדובר בזוג רכבי פנאי, אלא במשפחתית קומפקטית מסגמנט C בשם דולפין ולרכב סדאן מסגמנט D (מישהו אמר מתחרה לטסלה מודל 3?) בשם סיל (כלב ים).
BYD דולפין
הדולפין הוא רכב האצ’בק קומפקטי באורך 429 ס”מ ובעל בסיס גלגלים באורך 270 ס”מ. הוא ישווק בגרסה אחת בעלת מנוע המספק 201 כ”ס ומניע את הגלגלים הקדמיים. לדולפין סוללת 60 קוט”ש המאפשרת להצהיר על טווח נסיעה של 427 ק”מ (WLTP). חזית הדולפין היא בעלת מראה ייחודי יחסית, בזכות זוג יחידות תאורה המשולבות באלמנט עיצובי המדמה שבכה קדמית. צללית המרכב אינה מביאה עימה בשורה עיצובית חדשה, אך עם זאת, את הדולפין תוכלו להזמין בשילוב של שני צבעי מרכב, מה שיבדל אותו מרוב המכוניות בסגמנט.
תא הנוסעים של BYD דולפין הוא בעל מסך מולטימדיה נדיב בגודל “12.8 ומושבים העטופים בעור סינטטי. במידה והמסך שמסתובב סביב צירו ב-90 מעלות המותקן ב-Atto 3 הוא מה ש”קנה” אתכם, נוכל לספר לכם כי גם מסך המולטימדיה של הדולפין מציע את היכולת הזו. כמצופה מרכב שקרוי על שם יונק ימי, העיצוב הפנימי כולל מספר אלמנטים הלקוחים מעולם הים כגון ידיות פתיחת דלת בהשראת דולפין, פתחי אוורור בהשראת סנפיר ועוד.

BYD סיל
סיל הוא רכב סדאן בעל מידות נדיבות למדי עם אורך של 480 ס”מ ובסיס גלגלים של 292 ס”מ. סיל יוצע בשתי גרסאות: גרסת מנוע חשמלי יחיד בהספק 308 כ”ס שמניע את הגלגלים האחוריים, ומעליו גרסת הנעה כפולה בעלת שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 523 כ”ס המסוגלים להאיץ את כלב הים מ-0 ל-100 קמ”ש תוך 3.8 שניות בלבד. לשתי גרסאות הסיל סוללת 82 קוט”ש המאפשרת טווח נסיעה של 570 ק”מ (WLTP) בגרסת ההנעה האחורית ו-520 ק”מ (WLTP) בגרסת ההנעה הכפולה.
בעולם עמוס לעייפה ברכבי קרוסאובר השקה של רכב סדאן היא משב רוח מרענן. במיוחד כיוון שהעיצוב של BYD סיל מוצלח למדי לטעמי. הפרופורציות נכונות ומשדרות מראה דינאמי בזכות חזית נמוכה ותא מטען קצר יחסית, לצד גג נמוך המזכיר מראה של רכב קופה. קורה C כוללת אלמנט עיצובי בדמות טיפות מים, שטרם גיבשתי את דעתי הסופית עליו. איכות החומרים בתא הנוסעים טובה למדי, מסך מולטימדיה נדיב בגודל “15.6 (שגם הוא מסתובב על צירו ב-90 מעלות), מושבי עור מתבקשים וגג שמש פנורמי שאינו מציע הצללה.

דייג, אוהב דגים?
במסגרת ההשקה, נהגנו בדולפין ובסיל במסלול סגור, לא מספיק כדי לגבש חוות דעת מקיפה אבל מספיק כדי לקבל מושג ראשוני לגבי היכולת הכוללת, זאת לאחר התנסות במבחן שינויי כיוון (סלאלום), במבחן תאוצה, בלימה ובמבחן התחמקות ממכשול. מהטעימה הקצרה אוכל לספר ששני הרכבים הציגו יכולת תאוצה מרשימה כמתבקש מרכבים בעלי הנעה חשמלית. לפחות ממבחן הסלאלום ניתן לספר כי שתי המכוניות התמודדו איתו בכבוד וסיפקו ביטחון ראוי מאחורי ההגה.
מכיוון שמדובר בטעימה של ממש, שכללה מספר דקות של נהיגה במסלול סגור בלבד, תאלצו להמתין לחוות הדעת המלאה שתימסר לאחר מבחן דרכים מקיף של בוחני אוברדרייב על כבישי הארץ. כרגע נוכל לספר כי הפלטפורמה החשמלית הייעודית, סוללת הבלייד המאפשרת מרחב פנים משופר, הממשק הטכנולוגי העדכני ויחידות ההנעה החזקות מספקות את כל מה שצריך על מנת שהדולפין וכלב הים יוכלו לקפוץ בביטחון למים. עם זאת, הצלחתם בשוק הישראלי תהיה תלויה כמובן בתמחור, שטרם נקבע. ככה זה כשיש הרבה דגים בים.
BYD דולפין
מנוע: חשמלי קדמי
הספק: 201 כ”ס
מומנט: 29.6 קג”מ
סוללה: 60 קוט”ש
בסיס גלגלים: 270 ס”מ
טווח נסיעה (יצרן): 427 ק”מ
מ-0 ל-100 קמ”ש: 7 שנ’
מהירות מרבית: 160 קמ”ש
BYD סיל
מנוע: חשמלי אחורי / זוג מנועים חשמליים
הספק: 308 כ”ס / 523 כ”ס
מומנט: 36.7 קג”מ / 68.3 קג”מ
סוללה: 82 קוט”ש
בסיס גלגלים: 292 ס”מ
טווח נסיעה (יצרן): 570 ק”מ / 520 ק”מ
מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.9 שנ’ / 3.8 שנ’
מהירות מרבית: 180 קמ”ש