הפריחה של תעשיית הרכב הסינית בשנים האחרונות בחסות המעבר להנעה חשמלית הביאה להולדתן של שלל יצרניות ומותגי רכב חדשים כמעט לא עובר שבוע בו התעשיה הסינית לא מציגה מיזם חדש לייצור רכב או מותג חדש, בין אם מדובר במיזם הייטק שאפתני, מותג שנולד מתוך יצרניות הרכב הקיימות בסין ובין אם מדובר בשיתוף פעולה עם ענקיות טכנולוגיה ואלקטרוניקה.
עם למעלה מ-100 מותגי רכב סיניים ושוק תחרותי יותר ממקצה ריצת 100 מטרים באולימפיאדה, ברור שישנן חברות ומותגים שלא יצליחו לשרוד. אחד מהם הוא מותג הרכב HiPHi שהודיע בסוף השבוע האחרון על פישטת רגל, זאת לאחר פניה שאושרה לבית המשפט במחוז ינצ’נג, בו ממוקם מפעל החברה, בקשה להגנה מפני נושים ומינוי מפרק חיצוני למשך שישה חודשים.
כבר בתחילת השנה עצרה הייפי את פס הייצור במפעלה כיוון שהיא מתקשה לשלם לספקים, אך למרות הצהרות כי החברה תגייס משקיעים חדשים ותזרים למעלה ממיליארד דולרים כדי לחזור לתהליכי היצור והפיתוח אך הדבר לא קרה. הייפי אמנם הייתה מהיצרניות הסיניות הראשונות למכור באירופה, כשהיא מחזיקה נציגויות בין היתר בנורבגיה ובגרמניה, אך בסך הכל הצליחה למכור בשנת 2023 כ-8,000 מכוניות בלבד, כאשר השנה כמעט ולא מכרה מכוניות כיוון שהייצור כאמור הושבת.
הייפי נולדה כמותג רכב יוקרתי וטכנולוגי בשנת 2019 על ידי היצרנית הקטנה Human Horizons משנגחאי, כאשר המטרה הייתה מלכתחילה לפרוץ לשווקי המערב עם מכוניות חשמליות עתירות טכנולוגיה, בעלות עיצוב נועז ותכנון לא שגרתי. ואכן הייפי הציגה תוך זמן קצר שלושה דגמים עיקריים הנאמנים לעקרונות המנחים אותה. הדגם הראשון בשם הייפי X הוא קרוסאובר גדול עם דלתות כנפי שחף שיועד להתחרות בטסלה מודל X, הדגם השני בשם הייפי Z הוא מכונית סאלון בתצורת שוטינג ברייק עם לדתות התאבדות אחוריות והדגם השלישי שנחשף בשנה שעברה הוא הייפי A שהוא למעשה גרסה ספורטיבית של ה-Z עם כ-1,300 כ”ס.
למרות ניסיונות ההתבדלות מיתר מותגי ה”פרימיום-טק” הסיניים המכירות כאמור לא התרוממו, ומאז 2021 מכה החברה פחות מ-20 אלף מכוניות. ללא גב כלכלי של יצרנית רכב או טכנולוגיה גדולה זמנה של הייפי היה קצוב, כשלפחות כרגע לא נראה כיצד תצליח החברה לחזור לייצר מכוניות. מה שבטוח הוא שבקצב החידושים של תעשיית הרכב הסינית, הייפי לא יהיה המותג והיצרן האחרון שיקלע לקשיים בשנים הקרובות.