ממש לאחרונה עלתה על כבישי ישראל פורשה 911 דקאר מהמהדורה המיוחדת שנבנתה כהומאז׳ לפורשה 953 שזכתה בראלי פריז דקאר בשנת 1984. שנתיים מאוחר יותר זכתה פורשה שוב בראלי דקאר, הפעם עם גרסה מיוחדת על בסיס ה-959 האקזוטית. הגלגול העדכני של ראלי דקאר נערך בימים אלו בערב הסעודית, וזו הזדמנות טובה להיזכר ב-959 שהשתתפה בראלי, זאת לאחר שבשנה שעברה הושלם השפוץ של אחת ממכוניות ה-959 שלקחה חלק בראלי האגדי לפני כמעט 40 שנה וונשכחה אי שם במחסני החברה. המכונית עברה שחזור מחדש למצב נסיעה, והוכיחה זאת עם השקה דינמית במחצבה על-ידי ג׳קי איקס (אלוף מירוץ לה-מאן 6 פעמים) שגם נהג בה אי-אז בשנות ה-80.
גרסת הראלי של פורשה 959 פותחה במקור להתחרות במירוצי גרופ B באליפות העולם בראלי בשנות ה-80. אך הפיתוח התעכב ועד שהמכונית כבר הייתה מוכנה האליפות נעצרה בגלל שהייתה מסוכנת מידי למתחרים ולצופים. אז פורשה החליטה שהמקום הטוב ביותר להראות את מערכת ההנעה הכפולה שפיתחה הוא במירוץ הפריז-דקאר שהלך וצבר תאוצה והילה – מרוץ אינטנסיבי באורך של 3 שבועות ו-14,000 ק״מ של שבילים כבושים, חציית נהרות ודיונות ענקיות. לא המקום הראשון כשחושבים על רכב ספורט, אבל ה-959 הוגבהה והותאמה למשימה. הרכב המנצח עדין יושב כמות שהוא באחסון של מוזיאון פורשה בשטוטגרט אבל הרכב השני, שסיים במקום השני באותה שנה הוא זה שזכה לאוברול ולהשקה המחודשת. פורשה שלחה למירוץ 959 נוספת (שלישית) בתור רכב שירות לצמד המנצחות שגם הוא הצליח לסיים את המירוץ במקום השישי המכובד.
למי ששכח או לא מכיר אז פורשה 959 נחשבת למכונית העל הראשונה של פורשה. היא צוידה במנוע 2.8 ליטר שהפיק 444 כ״ס בעזרת צמד מגדשי טורבו (אחת הראשונות בעולם עם צמד מגדשים), הנעה כפולה שידעה לחלק באופן דינמי את הכוח לכל סרן, תיבת 6 הילוכים ידנית, ומתלים אקטיבים שיכלו להעלות ולהוריד את המרכב. היא הציגה מקדם גרר נמוך מאוד (גם במונחים של היום) של 0.31cd מה שעזר לה לגרד את ה-200 מייל לשעה (317 קמ״ש אם לדייק).
לצורך ראלי פריז-דקאר עברה פורשה 959 דיאטה של 190 ק״ג על-ידי חירור שלדת האלומיניום וצלחות בלימה ושימוש נרחב בקבלר (עוד לא ידעו מספיק איך להשתמש בסיבי קארבון אז) כך שמשקלה עמד על 1,260 ק״ג. זה בנוסף להגבהת המרכב, הרצת צינורות השמן מתחת לכנפיים האחוריות ומיקום המחשבים במקומות גבוהים שלא יחדרו אליהם מים בחציית נהרות.
במסגרת השיפוץ שנעשה על ידי חטיבת שיפוץ הקלאסיות של פורשה, פורקה ה-959 שעבר כ-18 אלף ק”מ בלבד (אבל רובם בתנאים קשים ומפרכים) לחלוטין כפי שיעידו התמונות. כל חלק נבדק ושופץ במידת הצורך, ואלו שלא הוחלפו בחדשים. כיוון שמחסן החלפים של ה-959 לא ממש מלא, חקל מהחלפים הנדרשים נבנו במיוחד על בסיס התוכניות המקוריות. במהלך פירוק המכונית התגלה לכלוך ובוץ שחדר לפינות נסתרות בגוף המכונית עוד מהראלי המקורי, כאשר בחלק מהמקומות נוצרה קורוזיה. למרות זאת העדיפו בפורשה להשאיר את נקודות הקורוזיה הקטנות ולא לבצע פחחות מלאה לרכב כדי לשמר את האותנטיות שלו.
לנו רק נותר להתפעל מהעבודה הדקדקנית ולקנא במי שזכה לעשות סיבוב על פיסת ההיסטוריה המרשימה זו.