ככל שחולפות השנים תיבת ההילוכים הידנית הולכת ונעלמת, ולא רק בישראל. ההתפתחות הטכנולוגית של תיבות הילוכים אוטומטיות ותיבות כפולות מצמדים הפכו אותן ליעילות, מהירות וחסכוניות יותר מתיבות הילוכים ידניות, מה שגם עוזר ליצרניות הרכב לעמוד בתקני הזיהום והפליטה המחמירים. למעשה, תיבות ההילוכים האוטומטיות הפכו כל כך יעילות שגם במכוניות ספורטיביות הן הפכו להיות הבחירה המובילה ולא רק עבור הצרכנים.
בהתאם לכך ההיצע של מכוניות ספורטיביות עם תיבת הילוכים ידנית הולך ומידלדל, כשהתיבה הידנית שהייתה בעבר פריט חובה במכונית המתיימרת לפנות לנהג הפכה כעת לאופציה בתופסת תשלום לאנינים בלבד. אלא שמסתבר שלמרות שההיצע נמוך, לפחות בארה”ב רוכשי המכוניות הספורטיביות עדין רוצים תיבות הילוכים ידניות. זה מפתיע גם לאור העובדה שארה”ב התמכרה לתיבת ההילוכים האוטומטית עשרות שנים לפני שזו השתלטה על תעשייתה רכב.
בדיקה שערך אתר Motor1 מגלה כי בשנת 2024 בלא מעט מכוניות ספורטיביות, אלו שעדין מציעות אפשרות לקבלת עם תיבה ידנית, אחוז הרוכשים של מכוניות ספורטיביות ידניות היה גבוה בהרבה מהצפוי, בניגוד להצהרות של לא מעט יצרניות שהפסיקו להציע תיבות הילוכים ידניות כיוון שאין להן מספיק ביקוש. הנתונים מתייחסים לדגמים שבהם מוצעת בחירה בין תיבה אוטומטית לידנית, כשעדין ישנם דגמים בודדים כמו הונדה סיוויק טייפ R שמוצעים רק עם תיבת הילוכים ידנית. את המספרים הצלבנו עם נתוני המכירות בשוק האמריקאי בשנה החולפת והתוצאות בהחלט מעניינות.
אחת המכוניות בהן אחוז הידניות היה מהגבוהים ביותר היא לוטוס אמירה, ש-86% ממכירותיה בשנה החולפת בארה”ב היו בגרסה הידנית, אך מדובר בכל מקרה המכונית שנמכרה במאות בודדות בלבד. בקרב הדגמים הספורטיביים העממיים יחסית המשפרים משמעותיים הרבה יותר. סובארו מככבת בז’אנר כאשר בשנה שעברה מכרה יותר מ-18 אלף יחידות מה-WRX כאשר 86.7% מהן היו עם תיבת הילוכים ידנית. גם ה-BRZ הצטיינה עם 77.8% של ידניות מתוך 3,345 יחידות שנמכרו.
אחותה של ה-BRZ, טויוטה GR86 רשמה מספר מרשים יותר של כ-11.5 אלף מכירות אך רק 53% מהן היו ידניות. מספרים מרשימים יותר רשמה טויוטה סופרה עם 65% של ידניות מתוך 2,615 מכוניות שנמכרו בארה”ב. טויוטה התחילה להציע ב-2024 את הקורולה GR בארה”ב עם תיבה אוטומטית, אבל הקהל הצביע ברגל שמאל כשעדין 97% ממכירות הקומפקטית הקרבית היו של הגרסה הידנית. מצד שני רק 30% מהרוכשים של יונדאי אלנטרה N בחרו בתיבה ידנית ו-20% מהרוכשים של אקיורה אינטגרה.
עוד מספרים מרשימים רשמה מאזדה MX5 כשכמעט 70% מתוך 8,103 היחידות שנמסרו בארה”ב היו ידניות, ו-45% מדגמי ה-JCW של מיני קופר. הנתונים ההלו מראים שעדין יש ביקוש לספורטיביות ידניות, אבל גם 41% ממכירות הגולף GTI ו-52% מהמכירות של גולף R לגרסאות הידניות לא שיכנעו את פולקסווגן שהסירה לחלוטין את האופציה הידנית מהקומפקטית החמה שלה השנה.
גם בקרב המכוניות הספורטיביות היותר חזקות ויקרות נרשם ביקוש גבוה לתיבה הידנית. בקאדילאק 50% מגרסאות הבלאקווינג היו ידניות. המכירות של פורשה 718 בוקסטר וקאיימן זינקו בשנה האחרונה ליותר מ-6,000 יחידות בארה”ב, כש-43% מהן היו ידניות. בדגמי ה-911 שכן מציעים אופציה ידנית בחרו בה 37% מהרוכשים. בב.מ.וו 65% מתוך 2,169 יחידות של ה-Z4 היו ידניות, כשגם דגמי ה-M רושמים אחוזים מפתיעים: 50% מדגמי ה-M2, ואיתם 20% מדגמי ה-M3 ו-15% מדגמי ה-M4 נמכרו עם תיבה ידנית.
מגמה בהחלט חיובית, אם כי המספרים האבסולוטיים לא כל כך גדולים. ועדין, זה כנראה לא יספיק כדי להציל את תיבת ההילוכים הידנית.