הנאה מנהיגה היא למעשה מכלול של כל התחושות החיוביות שחווה הנהג כשהוא אוחז בהגה. מדובר למעשה ב”חיבור”, שלא פשוט להסביר אותו, בין הנהג למכונה, במיוחד ברכבים ספורטיביים, אבל כפי שתיכף תקראו, לא רק. לצד היכולות הדינאמיות שמסבות אושר, העיצוב החיצוני, העיצוב של תא הנוסעים והצלילים שהרכב מפיק (ולא מהרמקולים) מעצימים עוד יותר את חוויית הנהיגה.
רכבים מהנים לנהיגה הפכו לנדירים יותר ויותר באולמות התצוגה. יצרניות הרכב משמיטות דגמים ספורטיביים עקב ביקוש נמוך כשהן מעדיפות לייצר במקום קרוסאוברים רווחיים, מה שהעלים למשל לגמרי את קטגוריית הקטנות החמות שהייתה כה פופולארית בשנות ה-80 וה-90. מצד שני, קשה למכוניות ספורטיביות לעמוד בתקנות זיהום האוויר הולכות ומחמירות, ואלו שכן מצליחות מתייקרות משמעותית. כך שמרבית המכוניות המהנות והעממיות שנותרו זוכות לתג מחיר שלא מבייש רכבי יוקרה מן השורה הראשונה.
ועדין, בנקודת הזמן הזו יש כמה וכמה דגמים מהנים במחירים שפויים יחסית. אספנו עבורכם את ששת הרכבים הכי זולים שמשווקים בישראל שהיינו שמחים להגיע איתם מנקודה א’ לנקודה ב’. הסירו דאגה מליבכם: אין ברשימה אפילו רכב פנאי חשמלי אחד.
יונדאי i20N
יונדאי i20N היא ההוכחה לכך שהמתכון המוכר של רכבי האצ’בק עם מנוע חזק ויכולות ספורטיביות עדיין עובד. ה-i20N נמצאת בדיוק במשבצת הזו, והיא משלבת בצורה מופלאה בין ביצועים טובים ושימושיות יומיומית עם משקל קל יחסית, מנוע טורבו חזק ובאופן נדיר עם שלוש דוושות. הקטנה הספורטיבית של יונדאי מציעה חווית נהיגה שמעלה לא מעט חיוכים, תיבת ההילוכים הידנית נוחה לתפעול והיא מאפשרת כאמור חיבור עמוק יותר למכונה ומוסיפה מצידה לא מעט להנאה.
לצד אותם ביצועים, ה-i20N משווקת במרכב 5 דלתות שמבטיח שימושיות גבוהה ביום יום, מה שהופך אותה למכונית שמתאימה גם למשפחות קטנות ולא רק לרווקים חולי ההגה. אחותה הגדולה של ה-i20N, ה-i30N מספקת ביצועים מושחזים יותר אך משווקת במחיר שהופך אותה ליקרה מידי בשביל להיכנס לרשימה שלנו ולחניה של רוב עם ישראל. למעשה, במחיר של טויוטה קורולה, ה-i20N מהווה אלטרנטיבה נהדרת לחובבי הרכב שמחפשים שילוב נחוץ בין הנאה לנהיגה ושימושיות. מדובר בסגמנט שהולך ונעלם, מה שהופך את ה-i20N למכונית מיוחדת וייחודית בשוק הרכב בעולם בכלל ובישראל בפרט. יונדאי i20N איבדה את התקינה האירופאית שלה לאחרונה, אך עדין ישנו מלאי בארץ שאותו ניתן לרכוש.
מנוע: 1.6 ליטר טורבו-בנזין
הספק: 204 כ”ס ב-5,500 סל”ד
מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.2 שניות
מהירות מרבית: 230 קמ”ש
מחיר: 182,990 שקלים
סופר-דופרפמיני: יונדאי i20N במבחן דרכים
סובארו BRZ
הסובארו BRZ היא מכונת נהיגה טהורה: מנוע אטמוספרי המניע את זוג הגלגלים האחוריים באמצעות תיבת הילוכים ידנית. הדור השני של סובארו BRZ שומר על התנהגות הכביש המצוינת של הדור הראשון ומציג מנוע מעודכן שמפיק הספק גבוה יותר ומומנט גבוה יותר שמגיע בסל”ד נמוך יותר. יחידת הכח המעודכנת הזו פתרה סוף סוף את נקודת הביקורת המרכזית על ה-BRZ. תגובות המצערת וההיגוי המהירות והמדויקות מספקות חווית נהיגה ספורטיבית ומהנה במיוחד, כאשר המנוע החזק יספק לחוליגנים שביננו, שיבחרו לבטל את בקרות ההחלקה, לא מעט אדרנלין.
לתשומת לב הקוראים: גם הגרסה האוטומטית של ה-BRZ משווקת בישראל, אך אנו במגזין “אוברדרייב” ממליצים להשאיר אותה באולם התצוגה. הגרסה הידנית היא זו שמאפשרת ליהנות מה-BRZ בצורה הנכונה ביותר והיא תהפוך אתכם מהר מאד לחלק אינטגרלי ממכונת הנהיגה הטהורה הזו.
מנוע: 2.4 ליטר, בוקסר
הספק: 228 כ”ס ב-7,000 סל”ד
מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.3 שניות
מהירות מרבית: 226 קמ”ש
מחיר: 229,990 שקלים (לגרסה הידנית)
מתכון מנצח: סובארו BRZ במבחן דרכים
מאזדה MX5
אם ה-BRZ מספקת לכם תחושה קלסטרופובית מידי, במאזדה MX5 תוכלו לפתוח את הגג תוך מספר שניות בהינף יד ולהתחבר לצלילים, לריחות ולטמפרטורה ששוררת מחוץ למכונית. המאזדה MX5, הידועה גם בשם מיאטה, היא דוגמה מצוינת למכונית שהצליחה לשמור על סוד הקסם שלה, שמבוסס על מכוניות בריטיות משנות ה-60 וה-70, במשך יותר משלושה עשורים: דו מושבית פתוחה בעלת הנעה אחורית, עם משקל קל המחולק באופן שווה בין הסרן הקדמי והאחורי.
מאזדה דאגה להוסיף למתכון המוצלח גם אמינות יפנית, שתרמה לא מעט לסוד ההצלחה. המרכיבים האלו יוצרים יחד חווית נהיגה מהנה במיוחד שהפכה לנדירה בשנים האחרונות, בטח כשמדובר ברכבים ברמות המחיר של הדו-מושבית מבית מאזדה שקצת חורגת מרף רבע מיליון השקלים, אבל שווה כל אחד מהם. לאחרונה התבשרנו שמנוע ה-2.0 ליטר המוצלח של המיאטה כבר לא עומד בתקינה האירופאית וגם היא, כמו דו מושביות אחרות בעלות גג נפתח, תהפוך בקרוב לנוסטלגיה בשוק המקומי. מהר לפני שיגמר.
מנוע: 2.0 ליטר בנזין
הספק: 183 כ”ס ב-7,000 סל”ד
מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.5 שניות
מהירות מרבית: 219 קמ”ש
מחיר: 258,900 שקלים
אביב הגיע: מאזדה MX5 במבחן דרכים
אבארט 595 קומפטיציונה
אבארט 595 מצליחה לשלב בין עיצוב רטרו מוצלח ובין ביצועים נמרצים, המלווים בצלילי מנוע רועשים, שמצליחים להוציא מאיתנו את הילד שבנו בכל פעם שאנחנו נוהגים בה. בגרסת הקומפטיציונה הבכירה מנוע ה-1.4 ליטר זוכה למגדש טורבו גדול יותר על מנת לחלץ ממנו 180 כוחות סוס, והמשמעות היא ששיא הגדישה מגיעה בסל”ד גבוה יחסית. הוא מזכיר את האופי של מנועי הטורבו משנות ה-80 וה-90 ואמנם אנו מסכימים שזה לא בהכרח הדבר היעיל ביותר, אבל אנחנו לא כאן בשביל היעילות אלא בשביל התחושות.
תא הנוסעים של האבארט מתכתב עם העיצוב החיצוני. הוא מציג עיצוב נאה השומר על סממני עיצוב מהעבר. לא הכל מושלם באבארט 595 – תנוחת הישיבה גבוהה מידי, ההגה מנותק מידי והבקרות אינן ניתנות לביטול. אבל עם אופי כל כך מיוחד, המשלב מודרניות עם קריצה לעבר, אפשר לסלוח לאיטלקיה הקטנה על הכל.
מנוע: 1.4 ליטר טורבו-בנזין
הספק: 180 כ”ס ב-5,500 סל”ד
מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.7 שניות
מהירות מרבית: 225 קמ”ש
מחיר: 199,900 שקלים
ראי הזמן: אבארט 595 קומפיטציונה במבחן דרכים
סקודה אוקטביה RS
סקודה אוקטביה RS מצליחה לשלב בין השימושיות והנוחות של רכב משפחתי שימושי לבין הביצועים וההנאה שרכב ספורטיבי מסוגל להציע, מה שהפך אותה לספורטיבית הנמכרת ביותר בישראל בשנתיים האחרונות. היא מונעת על ידי מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר המפיק 245 כ”ס שמשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, המתמסרת בנמרצות לגחמות רגלו הימנית של הנהג. גרסת ה-RS זוכה למערכת מתלים ספורטיביות ושלל נוצות קרב שיבהירו לשכנים שזו ממש לא המונית שהם חזרו איתה לפני מספר ימים משדה התעופה.
לצד הביצועים המרשימים, האוקטביה RS לא מוותרת על השימושיות המתבקשת ממכונית משפחתית. תא הנוסעים מרווח, תא המטען ענק ושימושי הודות לדלת חמישית, וכמקובל בסקודה, האוקטביה מציעה שלל פתרונות ועזרים פשוטים וחכמים. כל אלו יחד הופכים את האוקטביה RS למכונית שמתאימה לחובבי הנהיגה שהקימו משפחה ואינם מוכנים לוותר על ביצועים, הנאה מנהיגה ושימושיות גבוהה.
מנוע: 2.0 ליטר טורבו-בנזין
הספק: 245 כ”ס בין 5,000 ל-6,500 סל”ד.
מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.7 שניות
מהירות מרבית: 250 קמ”ש
מחיר: 239,990 שקלים
סוזוקי ג’ימני
כן, זו לא טעות, גם הג’ימני מספק הנאה מנהיגה בדרכו שלו, והדרך שלו היא מחוץ לכביש הסלול. סוזוקי ג’ימני הוא רכב שטח קטן שמציג עיצוב רטרו מרובע שקורץ לסמוראי ומחזיר אותנו לעידן הקלאסי של רכבי שטח אמיתיים. אם אתם לא נהגים שאוהבים למהר, הנהיגה בג’ימני בכביש תהיה נסבלת עבורכם. ברגע שתרדו מהכביש, תגלו גיבור שטח אמיתי עם יכולות שלא מביישות רכבים שעולים כפול ואפילו יותר, וזאת הודות לשלדת הסולם, הנעת ה-4X4, הילוך הכח, שני הסרנים החיים והמשקל הקל יחסית.
העיצוב הפנימי של הג’ימני ממשיך את הקו הרטרו שמבחוץ, עם לוח מחוונים קלאסי ושימוש בחומרים עמידים ופשוטים. הסוזוקי ג’ימני מנגיש למעשה את חווית השטח ללא שום ויתורים במחיר של מכונית משפחתית ממוצעת.
מנוע: 1.5 ליטר בנזין
הספק: 100 כ”ס ב-6,000 סל”ד
מ-0 ל-100 קמ”ש: 14.1 שניות
מהירות מרבית: 140 קמ”ש
מחיר: 156,990 שקלים