בין חובבי הרכב, ובעיקר חובבי רכבי האספנות, ישנו ויכוח עקרוני נוקב האם ראוי ונכון לבצע הסבה של מכוניות קלאסיות להנעה חשמלית. יש לא מעט סיבות בעד ונגד, אבל הויכוח הזה לא ממש מפריע לכמה סדנאות לבצע הסבות שכאלו ולהציע קיטים להסבה. אחת הסדנאות הבולטות התחום היא Electrogenic שביצעה הסבות לכמה מכוניות קלאסיות אייקוניות כמו יגואר E טייפ ,לנד רובר דיפנדר, פורשה 911, סיטרואן DS ואפילו דלוריאן.
בימים אלו מציגה הסדנה הסבה חדשה שביצעה ואותה תציע בקרוב ללקוחות, כשהפעם העניקה את הטיפול לאחת ממכוניות הספורט הנפוצות ביותר: מאזדה MX5 מהדור הראשון. חתיכת אתגר בהתחשב שמדובר ברודסטר טהורה, קלילה ובעלת חלוקת משקל מאוזנת שבה כל המוסיף גורע.
באלקטרוגניק היו מודעים לכך ויצרו קיט ייחודי שמנסה לשמר עד כמה שניתן את היסודות הבסיסיים והמוצלחים של המכונית. בהתאם לכך מכלול הסוללות ממוקם רובו מתחת למכסה וחלקו במקום מיכל הדלק מאחור והרכיבים החשמליים ממוקמים לאורך תעלת ההינע כדי להגיע לחלוקת משקל אופטימלית ככל הניתן. היתרון הגדול של הקיט לטענת הסדנה הוא שהיא לא מצריך קידוחים או שינויים מבניים, כך שניתן לבצע את ההסבה בקלות והיא גם הפיכה, כך שניתן לחזור להתקין את מערכת ההנעה המקורית בכל עת.
המנוע החשמלי מניע את הגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים בעלת הילוך יחיד מספק 160 כ”ס, תוספת של כ-30 כ”ס לעומת מנוע ה-1.8 המקורי של המיאטה NA, כשנתון המומנט הוכפל ועומד על 31.6 קג”מ המקבלים באופן מידי. המעבר להנעה חשמלית אילץ לוותר על תיבת הילוכים הידנית, שהיא חלק חשוב במכלול ההנאה אותו מספקת המיאטה. כפיצוי מה יכול הנהג לשלוט על מספר מצבי נהיגה המשפיעים על אופי תגובת המנוע ועוצמת הבלימה הרגנטיבית. אגב, ידית ההילוכים המקורית נותרה במקומה, כשכל הנראה היא הוסבה כדי לשלב להילוך נסיעה ותשמש לרוב כמשחק למי שמתגעגע לתפעול של התיבה הידנית.
תוספת כוח בגרסה החשמלית זו מפצה בקלות על תוספת משקל של 100 ק”ג לעומת המיאטה המקורית, כאשר משקלה של זו המוסבת עומד על כ-1,100 ק”ג, כמשקלה של מאזדה מיאטה RF עם גג קשיח. עדין נתון משקל נמוך ביחס למקובל בימנו, בטח במכוניות חשמליות. המיאטה החשמלית מזנקת ל-100 קמ”ש בקצת יותר מ-6 שניות, לא עוצר נשימה ביחס למקובל במכוניות חשמליות, אך עדין נתון מרשים בהתחשב במנוע הצנוע. המהירות המרבית עומד על 185 קמ”ש. מצד שני, שיקולי המשקל, וגם היעדר המקום אילצו את הסדנה להסתפק בסוללה בקיבולת צנועה של 42 קוט”ש, האמורים לטענתה לספק טווח נסיעה מרבי של 240 ק”מ, וזה עוד לפני שהתחלתם ללחוץ על הדוושה.
אם השתכנעתם, אז כדי שתדעו שמחיר הקיט אמור לנוע בין 15 ל-20 אלף דולר, כלומר כמחירה של מאזדה מיאטה מהדור הראשון במצב טוב הנדרשת כדי לבצע את הפרוייקט. כך שעלות פרויקט ההסבה יחד עם עלות המכונית אמור הסתכם כמחירה של מאזדה מיאטה חדשה. עוד סיבה למה לדעתנו מדובר בהסבה מיותרת להפליא.