שנת 2025 צפויה להיות שנת הקאמבק של מכוניות היברידיות בשוק הרכב הישראלי, ובפרט של מכוניות היברידיות נטענות (PHEV). על הקאמבק, בעקבות התייקרות המכוניות החשמליות ואחזקתן, כבר תורמות יצרניות הרכב הסיניות כמו BYD, צ’רי וג’אקו (שהיא בעצם צ’רי באריזה מהודרת) שהחלו לשווק בישראל דגמים היברידים נטענים במחירים דומים לאלו של מכוניות היברידיות רגילות.
אחת הקטגוריות החדשות אליהם יכנסו מכוניות היברידיות נטענות השנה היא קטגוריית משפחתיות הסדאן, בו כיכבו בשנים האחרונות טויוטה קורולה ויונדאי אלנטרה ההיברידיות וגם סקודה אוקטביה (שזכתה לאחרונה לתגבור היברידי קל במסגרת מתיחת הפנים).
BYD צפויה להיכנס לקטגוריה המשפחתית בשבועות הקרובים עם סיל 05 בעלת ההנעה ההיברידית-נטענת אשר החלה להימכר בימים אלו בסין. אם תחילת המכירות בסין מפרסמת BYD את הפרטים הטכניים הראשוניים על המכונית ממנה עולה נתון מעניין שבו מצהירה החברה על טווח נסיעה כולל של 2,000 ק”מ במיכל דלק אחד.
BYD סיל 05 מונעת על ידי יחידת הנעה היברידית נטענת מהדור החמישי של BYD. בפועל מאחור ההגדרה זו נמצאים מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר המספק 99 כ”ס ומנוע חשמלי בהספק של 161 כ”ס. אופי הפעולה של מערכת ה-DM-i ההיברידית פועל בדומה לזה שכבר הכרנו בסיל U ההיברידית-נטענת, כאשר במצב ההיברידי משמרת המערכת כ-20% מקיבולת הסוללה בכל עת כשמנוע הבנזין משמש לרוב כגנרטור המייצר חשמל.
המקרה של BYD סיל 05 צמצהירה החברה על צריכת דלק ממוצעת של 33.8 ק”מ לליטר. את הסיל 05 יהיה ניתן לקבל עם סוללת ליתיום-פוספט בקיבולת של 7.7 או 15.9 קוט”ש המאפשרות טווח נסיעה חשמלי מלא של 43 ו-90 ק”מ בהתאמה. אם מצרפים לטווח החשמלי של גרסת הסוללה הגדולה את טווח הנסיעה המתקבל בחישוב נפח מיכל הדלק (כ-56 ליטרים) מתקבל מרשים של 2,000 ק”מ, מה שאומר שבהתחשב בממוצע הנסועה בישראל תצטרכו תאורטית לתדלק את המכונית פעם בחודש.
תאורטית כיוון של בסופו של דבר הנתונים אותם מפרסמת BYD כעת הם על פי התקן הסיני המתירני. נתונים התואמים את תקן WLTP אמורים להיות נמוכים בכ-20%, וזה לפני שהזכרנו שבסופו של דבר בהשוואה לחיים האמיתיים גם התקן האירופאי הוא אופטימי במעט. בכל מקרה, גם אם לוקחים מקדם ביטחון מופרז, עדין צפויה BYD סיל 05 ההיברידית לספק טווח נסיעה משולב של יותר מ-1,300 ק”מ בין תדלוק לתדלוק בהנחה שגם לא טרחתם לטעון את סוללת המכונית.
אלו נתונים שבטח יקרצו ללקוח הישראלי בימים אלו של הידוק חגורה, ועל אחת כמה וכמה עבור ציי הרכב. עכשיו נותר רק לראות כיצד יגיב השוק המקומי להיברידית השניה של BYD בישראל, כאשר מחירה אמור לעמוד על כ-175 אלף שקלים – דומה למחירן של מתחרות היברידיות ללא טעינה חיצונית.