רמת הבטיחות במכוניות עשתה קפיצה אדירה בשני העשורים האחרונים, הן מהיבט ההגנה הפאסיבית ובן בזכות הצטרפותן של מערכות אקטיביות מתקדמות למניעות תאונות וסיוע לנהג. עם זאת, למרות שרף ההגנה עולה משנה לשנה ומבחני הריסוק הולכים ומחמירים, ישנן בעיות בהגנה על הנוסעים כפי שחושף איגוד חברות הביטוח האמריקאי (IIHS) בסדרת מבחני ריסוק אותה ערך לאחרונה.
במבחני הריסוק בחן האיגוד חמישה דגמי משפחתיות קומפקטיות הפופולאריים בארה”ב משנת 2022-23: טויוטה קורולה, הונדה סיוויק, ניסאן סנטרה, קיה פורטה וסובארו קרוסטרק (XV) – כולן למעט הקיה נמכרות גם בישראל אם כי כמובן לא בתקינה זהה. המבחן נועד לדמות סיטואציה של התנגשות חזיתית בחפיפה נמוכה. כלומר שהפגיע מרוכזת בחלק מצומצם יחסית של החזית, מה שמרכז את עוצמת הפגיעה על פני אזור קטן המקשה את פיזור אנרגיית התאונה. במבחן ניתן דגש על ההגנה בתאונה שכזו על הנוסעים במושב האחורי, וזה מה שהוביל לתוצאות המדאיגות.
הבשורה הטובה היא שבהגנה על הנהג והנוסע מלפנים כל חמשת המכוניות זכו לדירוג הגבוה ביותר “טוב” בכל הפרמטרים של ההגנה, למעט ניסאן סנטרה שזכתה לציון “מתקבל על הדעת” בהגנה על פגיעות ראש וצוואר. הבשורה הפחות טובה היא שכלה דגמים זכו לציון “עלוב” לאמצעי הריסון והגבלת התנועה של הנוסעים מאחור. בכל המכוניות בובת המבחן “צללה” מתחת לחגורת הבטן מה שיכול להוביל לפגיעות פנימיות חמורות, כך לדברי הבוחנים.
בעוד בטיוטה קורולה ובהונדה סיוויק ההגנה על הנוסעים מאחור ביתר הפרמטרים הייתה טובה, בשלושת הדגמים האחרים הושגו ציונים נמוכים גם בהגנה על הראש והחזה, מה שגרר גם הודה של הציון הכללי בשכלול כל הפרמטרים, מה שגרם להן לקבל ציון כולל “עלוב” לעומת ציון כולל של “מתקבל על הדעת” לקורולה והסיוויק. תוצאות המבחן מפתיעות לאור העובדה שבמבחני הריסוק האירופאים זכו הקורולה, הסיוויק והסובארו לציונים טובים בהגנה על הנוסעים מאחור, אך צריך לזכור שמדובר בהגדרות מבחן שונות לחלוטין כמו גם בדגמים בעלי תקינה ומפרט בטיחות שונה מאלו הנמכרים בארה”ב.