שוק הרכב הישראלי עבר טלטלה בתשעת חודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה, והדבר נכון גם לשוק המכוניות המשומשות. משתנים כמו אי ודאות כללית וכלכלית, מצב רוח לאומי ועלויות הריבית משפיעים על ההחלטה לרכוש מכוניות חדשה ומשומשת. מצד שני, שוק המכוניות המשומשות הופך להיות משמעותי יותר בהיקפו.
מחלקת המחקר של חברת המימון “מימון בקליק” פרסמה לאחרונה דו”ח הבודק את ההשפעות המלחמה ואת הנעשה בשוק המכוניות המשומשות מאז השביעי באוקטובר. הדו”ח בדק את כמות עסקאות היד השניה במגרשי הרכב הגדולים, והשווה אותן עם כמות וגובה הבקשות למימון. התוצאות בהחלט מעניינות.
כצפוי גם שוק הרכב המשומש נפגע במהלך תשעת חודשי המלחמה עם ירידה משמעותית בכמות העסקאות, כמו גם ירידה משמעותית בשוויה ממוצע של כל עסקה. כל מותגי הרכב הפגינו ירידה בשווי הממוצע של העסקאות, כאשר הירידות הנמוכות ביותר היו במותגי מאזדה (0.94%), ניסאן (3.3%), מיצובישי (4.8%) וקיה (5.8%). שווי ההלוואה הממוצעת לרכישת רכב משומש על פי “מימון בקליק” עמד מאז אוקטובר האחרון על 104 אלף שקלים.
למרותה מצב, על פי הבדיקה סקודה מובילה עם מספר עסקאות היד שניה הגבוה ביותר בשוק מאז פרוץ המלחמה, כאשר אחריה נמצאות יונדאי, טויוטה וקיה. לא מפתיע שאלו המותגים המבוקשים על ידי רוכשי המכוניות המשומשות בהתחשב בכך שמדובר בארבעת המותגים המובילים במכירות בשוק הרכב בעשור האחרון. בהמשך העשיריה הראשונה ניתן למצוא את ב.מ.וו, מאזדה, מרצדס, סיאט ורנו. עם זאת, באופן מעניין ובניגוד להצלחה בשוק החדשות, מותגים סיניים ומותגי מכוניות חשמליות עדין מהווים נתח זניח בשוק היד השניה ונראה שיצטרכו עוד זמן כדי להגיע לנפח עסקאות משמעותי.
כמעט כל מותגי הרכב הציגו ירידה במספר העסקאות שבוצעו וכפועל יוצא מכך גם ירידה בשווי העסקה הממוצע הכולל. רק שלושה מותגים הפגינו עליה במספר עסקאות היד השניה בזמן המלחמה והם יונדאי עם עליה של כ-15% בכמות העסקאות, מיצובישי עם עליה של 8.65% וטויוטה עם עליה קלה של 0.6%. סקודה שכאמור מובילה בכמות העסקאות בשוק רשמה ירידה מתונה של 2.4%.
מצד שני, המותגים שספגו את הירידה המשמעותית ביותר בכמות עסקאות היד השניה הם פולקסווגן, ג’יפ ומרצדס.