תרבות המוטורית היא חלק בלתי נפרד מה-DNA של הממלכה הבריטית, וגם מבית המלוכה. בסוף השבוע האחרון הוכתר רשמית המלך צ’רלס השלישי ובטח לא תופתעו ששיש לו היסטוריה מוטורית מעניינת במיוחד, יחד עם כמה מכוניות מיוחדות בחניה שמצטרפות לצי המכוניות המלכותי ששויו מוערך, לפי הערכה של העיתון הגרדיאן, בכ-6.3 מליון פאונד. סכום זה אגב לא כולל את המרכבה המלכותית בת ה-261 שנים המשמשת לטקסי הכתרה. הזדמנות טובה לתת אליהן הצצה.
אפשר להגיד במידה רבה שצ’רלס קיבל חינוך מוטורי טוב. אימו המלכה אליזבת’ שימשה כנהגת ומכונאית בימי מלחמת העולם השניה, כבמשך שנים היית נוהגת בעצמה בלנד רובר המלכותית ברחבי אחוזות הכתר. גם אביו הנסיך פליפ היה חובב נהיגה מסור, שנאלץ לוותר על רישיון הנהיגה שלו בגיל 97 לאחר שהיה מעורב בתאונה. ישנו תיעוד עוד מילדותו של צ’רלס כשהוא נוהג מכוניות פדלים שיוצרו במיוחד עבור בית המלוכה.
המכונית הראשונה באמת של צ’רלס אותה קיבל בגיל 19 הייתה MGC GT. מדובר בגרסת קופה עם שישה צילינדרים של ה-MGB המוכרת, שלא זכתה להצלחה גדולה ויוצרה רק במשך שנתיים עד לשנת 1969, מה שהופך אותה לנדירה למדי. לרגל יום הולדתו ה-21 נפרד צ’רלס מה-MG וקיבל מאימו מכונית אצולה אמיתית. מדובר באסטון מרטין DB6 ולאנטה, הגרסה הפתוחה של ה-DB6 שיוצרו ממנה 140 יחידות בלבד. צ’רלס מחזיק במכונית עד היום ונראה נוהג בה לאחרונה בשנת 2020, כאשר לפני מספר שנים כחלק מהמודעות הגדולה שלו לאיכות הסביבה היא עברה הסבה כדי שתוכל להשתמש בדלק E85 על בסיס צמחי. שוויה אגב מוערך ב-1.2 מליון פאונד.
לאחר שצ’רלס התחתן עם הנסיכה דיאנה והפך לאיש משפחה הוא עשה שימוש בעיקר בריינג’ רובר הקלאסית, אך בשנת 1986 הוסיף לאוסף שלו מכונית אסטון מרטין נוספת: V8 ונטאג’ ולאנטה. גם הפעם מדובר בגרסה פתוחה למכונית ששימשה בסרט “ג’ימס בונד באזור מסוכן” עם מנוע V8 שהפיק 435 כ”ס מרשימים מאד לתקופה. ה-V8 ונטאג’ התאפיינה בניפוחי גוף וכמה תוספות קוסמטיות שריריות עליהן ויתר נסיך הכתר, כשאסטון מרטין הציעה לאחר מכן את האופציה הזו ללקוחות כ”מפרט הנסיך מווילס”. גם במקרה זה מדובר במכונית אולטרה נדירה, רק 192 יחידות של אסטון מרטין ונטאג’ ולאנטה יוצרו.
הרומן של צ’רלס עם אסטון מרטין נמשך כאשר בשנת 1994 רכש עוד אסטון מרטין נטולת גג. הפעם היה מדובר בויראז’ ולאנטה. הויראז’ הייתה גלגול מודרני יותר של משפחת ה-V8 של אסטון מרטין והגרסה היותר מתונה של הואנטאג’, עם מנוע 5.3 ליטר שהפיק רק 360 כ”ס. 223 יחידות מגרסת הולאנטה הפתוחה יוצרו, אחת מהן בצבע ירוק מרוצים בריטי ופנים בצבע קרם הייתה של הנסיך צ’רלס דאז. המכונית לא נמצאת כיום באוסף המלכותי כיוון שהיא נמכרה ב-2019 במכירה פומבית ביותר מ-235 אלף פאונד, אותם תרם צ’רלס לאחת מעמותות הצדקה בראשן הוא עומד.
אחת המכוניות החריגות בהיסטוריה המוטורית של צ’רלס היא אאודי A6 אולרואד. מכונית גרמנית בבית המלוכה הבריטי נשמעת כחילול הקודש עד שנזכרים שלשושלת וינדזור יש שורשים גרמנים (שלא לדבר על כך שרולס רויס ובנטלי הן בבעלות ב.מ.וו ופולקסווגן בהתאמה), מה גם שצריך להיות בן מלוכה כדי לעמוד בעליות אחזקה של האולרואד שנחשבה לחדשנית בתקופתה.
אחרי שהמשיך להתנהל במשך שנים עם מגוון דגמי ריינג’ רובר, ביצע צ’רלס תפנית כאשר רכש בשנת 2019 יגואר I PACE חשמלית, ובכך יכל לשמש דוגמא למודעות הסביבתית אותה הוא טרח לטפח במהלך השנים.
כעת כשהוא כבר מלך, יכול צ’רלס סוף סוף בגיל 74 לקבל את המפתחות לאוטו של אמא. הצי של בית המלוכה כולל שתי לימוזינות בנטלי משנת 2002 שנבנו באופן אישי עבור המלכה ומשמשות לניוד רשמי. יחד איתן נמצאות בחניון השמור כמה לימוזינות רולס רויס עתיקות ונדירות במיוחד. הבולטת בהן היא לימוזינה מוגבהת גג על בסיס רולס רויס פאנטום IV משנת 1955. בית המלוכה החזיק חמש מכוניות שכאלו, אחת מהן נמכרה בשנת 2018 בסכום של 800 אלף פאונד!
בנוסף זמינות עבור צ’רלס לימוזינות רולס רויס מעט חדשות יותר מדגמי פאנטום V ופאנטום VI אותן קיבלה המלכה במתנה בשנות ה-60.
אנחנו לא נתפלא אם בקרוב יקבל המלך צ’רלס במתנה גם הוא רולס רויס או בנטלי חדשות לרכל ההכתרה שיצטרפו גם הן לאוסף.