מנוע רוטורי (שנקרא גם מנוע ואנקל על שם ממציאו) היה אחד מהבשורות הטכנולוגיות הגדולות של שנות ה-60′. הרעיון של מנוע קטן המוציא הספקים גבוהים ותנועתו הסיבובית חוסכת חלקים נעים רבים היה הבטח גדולה כאשר יצא לעולם, אך מהר מאד התגלה כבעל בעיות אמינות אשר העבירו את חברת NSU לדפי ההיסטוריה.
מאזדה גם היא אימצה את מנוע הואנקל בשנות ה-60′ עם הקוסמו ספורט הייחודית שהייתה מקדמת תדמית עבור החברה הקטנה והלוא מוכרת, ונותרה במשך השנים החברה היחידה שעדין האמינה והמשיכה לפתח את הטכנולוגיה אשר שירתה בעיקר בדגמי הקצה הספורטיביים והאייקונים שלה מסדרת RX. הפעם האחרונה שמנוע רוטורי הופיע במכונית סדרתית היה ב-RX8 המדליקה של תחילת שנות ה-2000 והוא נגנז כאשר המכונית הגיע לסיום דרכה. אגב, מאז גם לא ראינו מכונית ספורטיבית חזקה של מאזדה, אבל זה כבר סיפור אחר.
עם זאת, מאזדה עדין רואה במנוע הרוטורי סמל שגם מבדל אותה מיתר יצרניות הרכב, וכעת המנוע הרוטורי עושה קאמבק. לצערנו, לפחות כרגע, לא נראה את המנוע הרוטורי בחרטומה של מכונית ספורט. ברוח ימים אלו של איכות הסביבה המנוע הרוטרי החדש של מאזדה עורך בכורה כחלק מיחידת הנעה היברידית נטענת בחרטומה של ה-MX 30 הייחודית כשמטרתו לסייעה להשיג פליטת מזהמים וצריכת דלק נמוכות. יש בזה קצת צדק פואטי בהתחשב בעובדה שאחד מהחסרונות של המנועים הרוטוריים בעבר הייתה צריכת דלק מפלצתית.
המנוע הרוטורי החדש הוא בנפח של 830 סמ”ק, בעל רוטור אחד והזרקת דלק ישירה המספק 170 כ”ס ומשמש כגנרטור מאירך טווח להטענת הסוללה במערכת ההיברידית, ללא יכולת להניע את הגלגלים. הסוללה בקיבולת 17.8 קילוואט מספקת אנרגיה למנוע חשמלי בעל 166 כ”ס ו-26.5 קג”מ המניע את הגלגלים הקדמיים. לטענת מאזדה הטווח החשמלי המרבי עומד על 85 ק”מ כאשר בשילוב המנוע הרוטורי כגנרטור מתקבל טווח נסיעה משולב של כ-650 ק”מ.
צריכת הדלק המשולבת ב-MX 30 R-EV היא כ-13 ק”מ לליטר, לא נתון מרשים במיוחד עבור מכונית היברידית, עוד עדות לכך שטכנולוגיית הפלאג אין הייבריד (PHEV) פותרת אולי את בעיית חרדת הטווח אבל לא באמת מעניקה חיסכון בדלק מעבר לטווח החשמלי שמסוגלת הסוללה לספק.
בכל מקרה, עבור מאזדה מדובר במערכת הנעה שתעזור לחברה הקטנה לעמוד מול הרגולציה החונקת, בעיקר באירופה. לצד זאת, זה גם הופך את ה-MX 30 ההיברידית למכונית שימושית בהרבה מה-MX 30 החשמלית בעלת הטווח המוגבל לכ-200 ק”מ בלבד.