כשהושקה לפני כ-4 שנים פיאט 500e נתלו בה תקוות רבות שתצעיד את פיאט לעידן חדש של רווחיות, וחזרתה למרכז הבמה האירופאית בזכות היותה מהחלוצות להציע מכונית חשמלית עירונית. אלא שאחרי ההתלהבות הראשונית וההתאוששות ממגיפת הקורונה הולכת ומתבררת העובדה שה-500e לא רק שלא מצליחה להשתוות למכונית אותה החליפה, אלא מתגלה ככישלון חרוץ במכירות.
כ-80 אלף יחידות של ה-500e יוצרו בשנה שעברה ואילו השנה קצב המכירות הואט עוד יותר בין היתר עקב ביטול הסובסדיות לרכבים חשמליים באירופה וההאטה הכללים בביקוש למכוניות חשמליות בעולם. בפיאט מנסים לצמצם את הנזקים, ובאופן חריג הודיעו כי ה-500e שתוכננה להיות חשמלית מלאה תיוצר בקרוב גם בגרסה היברידית על בסיס מנוע בעירה פנימית, זאת כדי להנגיש אותה לקהל רחב יותר ולפצות על הפסקת הייצור של ה-500 הקודמת.
אלא שה-500 ההיברידית החדשה תוצג רק בעוד כשנה ובינתיים המכירות של ה-500e כאמור ממשיכות לצנוח, עד כדי כך שפיאט החליטו לעצור את יצורה עקב חוסר בביקוש והצטברות מלאים שטרם נמכרו. על פי הדיווח של ה’אוטומוטיב ניוז’, החל מה-13 לספטמבר הושבת קו הייצור של פיאט 500e במפעל מירפיורי ההיסטורי של פיאט בטורינו והוא אמור לחזור לפעילות רק בעוד כחודש.
בפיאט מקווים שתוכנית עידוד וסובסידיות חדשה של ממשלת איטליה כדי לעודד מעבר למכוניות חשמליות תוכל להרים את המכירות של ה-500e, מה שיכול גם להציל את המפעל במירפיורי שנמצא כרגע בשפל תפוקה וצריך לייצר כ-150 אלך מכוניות בשנה כדי לשמור על רווחיות. לצד תכנית העידוד, בממשלת איטליה דורשים מסטלנטיס להחזיר לאיטליה את יצורם של דגמים שהוסטו למפעלים אחרים של החברה, כמו שנוכחנו לא מזמן עם אלפא רומיאו מילאנו/ג’וניור שיוצרה יתבצע בכלל בפולין ואילוה הגרנדה פנדה החדשה צפויה להיות מיוצרת בסלובקיה.
במקביל בפיאט לא מתיאשים לחלוטין מה-500e והחליטו להשקיע לא מעט כסף ומשאבים כדי לבצע מתיחת פנים במכונית ולהעניק לה סוללה בעלת קיבולת גבוהה יותר ומסכת שיפורים שתאפשר לה להציג טווח נסיעה גדול יותר אבל זה לא מה שיפתור את הבעיה העיקרית של פיאט 500e שהיא מחירה הגבוה בעשרות אחוזים מה-500 הישנה, מה שהפך אותה ללא רלוונטית עבור לקוחות רבים שחיפשו מכונית עירונית חסכונית. כך שגם עם עידוד וסובסידיות, ולאור הריבוי של קטנות חשמליות זולות מסין, נראה שפיאט 500e לא תצליח להתקרב ולשחזר את ההצלחה של ה-500 היוצאת.