שוק הרכב החדש בישראל התאושש באופן מהיר מאז פרוץ המלחמה, כפי שניתן לראות מסיכומי המכירות החודשיים בהן מגמת ההתכווצות בשוק מאז חודשי שיא הלחימה הולכת ומצטמצמת. גם שוק הרכב המשומש ספג פגיעה מתחילת המלחמה עם ירידה בכמות העסקאות לרכישת רכב יד שניה. למרות זאת, התאוששות מורגשת גם בשוק המשומשות.
סקר חדש של אתר CarDate של חברת “גלגלים” המספק פלטפורמה לקניה ורכישת רכב משומש בקרב רוכשי ומוכרי מכוניות מאז תחילת השנה מגלה כי שוק המשומשות חזר לפעילות כמעט רגילה, ועל הדרך חוף כמה נתונים מפתיעים על ההרגלי הקניה של רוכשי המכוניות המשומשות.
על פי הסקר למרות הפרסום הרב של יבואנים וחברות טרייד עדין 50% מעסקאות היד השניה בישראל מתבצעות בין מוכרים פרטיים, כשמה שמחזק נתון זה היא העובדה ש-50% מרוכשי המכוניות המשומשות חיפוש את רכב דרך לוחות ואתרי מודעות מכירה ברשת. 45% מהעסקאות התבצעו אצל סוחרים במגרשים, טרייד אין של חברות ליסינג והשכרה והיתר במחלקות הטרייד אין של היבואנים. עם זאת רק 30% מכלל עסקאות היד שניה כללו טרייד אין.
זה לא חדש שרוכשי המכוניות בישראל מסתמכים על מחירון כדי להעריך את שווי המכונית המבוקשת, אלא שבאופן שאולי לא מפתיע לאור במצב הכלכלי, רוב המכוניות המוצעות בשוק הרכב המשומש מתקשות להשיג “מחיר מחירון”. על פי הסקר 58% מעסקאות הרכישה של מכוניות משומשות מתחילת השנה הסתכמו כאשר הרכב המוצע נמכר במחיר נמוך יותר ממחיר המחירון, זאת בזמן שרק 31% מהמודעות שפורסמו מחיר הרכב הנקוב היה נמוך ממחיר המחירון.
ב-27% מהעסקאות שבוצעו ענו הנשאלים כי שילמו את מחיר המחירון המלא זאת בזמן ש-50% מהמודעות שפורסמו היו במחיר המחירון של הרכב.
נתונים אלו יכולים להעיד על כושר ההתמקחות של קונים, בטח בתקופת מלחמה שבה המצב הכלכלי דחוק יותר, אלא שבאופן מעניין ובניגוד לתפישה שהצרכן הישראלי לא אוהב “לצאת פראייר”, 40% מרוכשי המכוניות המשומשות כלל לא לקחו את רכבם לקניה לפני בדיקה.