במשך שנים ארוכות נשלטת סצינת המוטוקרוס העולמית על ידי היצרניות היפניות, כאשר היצרניות האירופאיות המעטות שמתחרות בתחום משמשות בעיקר ככינור שני (בהפוך למה שמתרחש בענף האנדורו). דוקאטי שבשנים האחרונות מתפרשת לעוד ועוד קטגוריות החליטה בצעד אמיץ להצטרף גם היא לקלחת ולאתגר את היצרניות היפניות לא רק במסלולי האספלט, אלא גם בשטח.
התוצאה הייתה דזמו MX שאב-הטיפוס של נחשף בתחילת השנה שעברה. על פי התוכנית של דוקאטי, המטרה הראשונית הייתה לצבור ניסיון ולהשלים את תהליך הפיתוח תוך השתתפות באליפות המוטוקרוס האיטלקית. כעת לאחר ששלב זה מסתיים מציגה דוקאטי את המוצר המוגמר והסדרתי אותו יוכלו חובבי המוטוקרוס לרכוש בסוכנויות החברה באירופה החל מחודש יוני הקרוב.
הגרסה הסדרתית של דוקאטי דזמו MX קרובה מאד במראה החיצוני לגרסת האב-טיפוס, עם כנף קדמית גבוהה ומזדקרת, פלסטיקה מינימליסטית בקווים מחודדים בצבע אדום כמובן ומושב שטוח שחור מלמעלה שמתנשא לגובה של 970 מ”מ. בשלב ראשון מוצג דוקאטי דזמו MX בגרסת 450 סמ”ק, אך על פי הצהרת דוקאטי צפויות בעתיד גרסאות נפח נוספות כחלק ממשפחת דגמים שלמה המיועדת לרכיבת מוטוקרוס ושטח אינטנסיבית.
המנוע של דזמו MX הוא מנוע סינגל כמובן, בנפח של 449.6 סמ”ק בעל הזרקת דלק וארבעה שסתומים המונעים על ידי מנגנון הדזמודרומיק של דוקאטי ללא קפיצי שסתום. לבוכנה מהלך קצרצר של 62.1 מ”מ עם קדח של 96 מ”מ, כשהקדח הגדול מאפשר שימוש בשסתומים בקוטר גדול יחסית של 40 מ”מ לשסתומי היניקה (העשויים מטיטניום) ו-33 מ”מ לשסתומי הפליטה. למנוע יחס דחיסה גבוה של 13.5:1, לצד מערכת קירו מחוזקת עם מצננים בצורת מעויניים שלטענת דוקאטי הם בעלי שטח פנים גדול יותר ב-6.5%.
בניגוד לרוב יצרניות אופנועי המוטוקרוס, לדוקאטי אין בעיה להצהיר על נתון הספק רשמי, להפך. זה רק מוסיף להצהרת הכוונות שהדזמו MX יהיה הכלי הכי הכי על המסלול. ההספק הרשמי עומד על 63.5 כ”ס המתקבלים ב-9,400 סל”ד, עם נתון מומנט של 5.5 קג”מ ב-7,500 סל”ד. למרות הסל”ד הגבוה אליו מכוון המנוע, בדוקאטי מצהירים כי 70% מהמומנט מתקבל כבר ב-4,200 סל”ד. מהצד השני, מנתק ההצתה נמצא אי שם ב-11,900 סל”ד. התמסורת של הדזמו MX כוללת תיבת הילוכים בעלת חמישה יחסי העברה עם קוויקשיפט להעלאת הילוכים בלבד ומצמד הידראולי.
יחידת ההנעה שוכנת בתוך שלדת אלומיניום המשלבת אלמנטים יצוקים ומחושלים, המורכבת מ-11 חלקים. השלדה השוקלת 9 ק”ג פחות כמה גרמים, כשיחד עם מיכל דלק בנפח 7.2 ליטר עומד משקלו היבש של דוקאטי דזמו MX על 104.8 ק”ג. המתלים הם מתוצרת Showa וכוללים מזלג קדמי הפוך קוטר 49 מ”מ עם אפשרות כיוון מלאה, ציפוי קאשימה ומהלך של 310 מ”מ, כשמאחור ישנו בולם מונושוק מתכוונן במלואו עם מהלך של 301 מ”מ.
בתחום האלקטרוניקה מביא איתו הדזמו MX מערכת בקרת משיכה עם מספר מצבי פעולה לבחירת הרוכב, כאשר המערכת מתבססת על חיישני מדידה אינרציאליים ומידת ההחלקה של הגלגל האחורי. בנוסף ישנה מערכת בקרת זינוק ליציאה מהמקום, שני מצבי רכיבה ומערכת לשליטה בבלימת המנוע, כשכיול המערכות השונות נעשה באמצעות קישורית לאפליקציה ייעודית בטלפון של הרוכב.
כרגע ספר ההזמנות של דוקאטי נפתח, אך לא ידוע מחירו הרשמי של הדזמו MX אך סביר להניח שהוא יהיה קצת יקר יותר מאופנועי מוטוקרוס 450 סמ”ק סטנדרטיים מיפן המתומחרים באזור ה-9,000 דולר.