הקשר הישיר בין הנהג לרכב, תחושת השליטה המוחלטת, הסיפוק שבהעברת הילוכים עם גז ביניים תוך כדי בלימה בכניסה לפניה או למתחילים שביננו: זינוק מוצלח בעליה. כל אלה הפכו את התיבה הידנית לסמל של חווית נהיגה אמיתית ואותנטית. מאז הוצגה תיבת ההילוכים האוטומטית ברכבים סדרתיים לפני כ-85 שנה על ידי האמריקאים (באופן לא מפתיע), התיבות האוטומטיות כבשו לאט ובטוח את ליבם של רוכשי המכוניות החדשות. בשנים האחרונות, לצד ההתפתחות הטכנולוגית והדרישה לנוחות מרבית, תיבות ההילוכים האוטומטיות לסוגיהן והרכבים החשמליים נטולי תיבות ההילוכים כבשו את השוק, וניתן לומר בביטחון שהתיבה הידנית נמצאת למעשה בסכנת הכחדה.
בעבר רכבים בעלי תיבת הילוכים ידנית הציגו ביצועים נמרצים יותר לצד צריכת דלק נמוכה ביחס לתיבות אוטומטיות. כיום, בעיקר לאחר הצגתן של תיבות ההילוכים הרובוטיות כפולות המצמדים ומרובות יחסי ההעברה, שני היתרונות המשמעותיים האלו של התיבה הידנית התבטלו, כשבלא מעט מקרים היא נמצאת בעמדת נחיתות.
למרות זאת, אם נשים בצד את ההנאה מנהיגה ברכב עם תיבת הילוכים ידנית, שהוא יתרון מרכזי עבורנו לפחות, נותרו שני יתרונות נוספים לתיבה הידנית גם למי שאינו חובב נהיגה מושבע: מחיר הקניה יהיה לרוב זול יותר מאשר רכב עם תיבת הילוכים אוטומטית ואמינות התיבה הידנית תגבר ככל הנראה על זו האוטומטית.
המגמה העולמית שבה יצרניות הרכב לא טורחות להציג תיבה ידנית אפילו כאופציה הולכת יחד ביד עם היתרונות שתמונות בתיבות ההילוכים האוטומטית המודרניות. הראשונה היא שבריבוי ההילוכים מאפשר להשיג צריכת דלק מופחתת וצמצום פליטות מזהמים שהן קריטיות בעיקר בשוק האירופאי. השניה היא אפשרות ההתאמה למערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ויכולות נהיגה אוטונומית המיושמות כיום במכוניות המודרניות. במילים אחרות, שימוש תיבת הילוכים ידנית לא מסוגלת לקחת את הפיקוד לחלוטין מהנהג.
המציאות בשוק הישראלי בכל מה שנוגע לרכבים חדשים המשווקים עם תיבת הילוכים ידנית עגומה עוד יותר. מעט מאוד דגמים חדשים מוצעים עם תיבה ידנית, והמגוון הולך וקטן מידי שנה. הסיבה לכך היא פשוטה: רוב הלקוחות הישראליים מעדיפים את הנוחות של התיבה האוטומטית, והיבואנים מיישרים איתם קו. אם נפרוט את זה למספרים, דוח המסירות של איגוד יבואני הרכב מלמד אותנו שמתוך 155,145 כלי רכב שעלו לכביש בחציון הראשון של שנת 2024, רק ב-946 מהם הותקנו שלוש דוושות. כחצי אחוז בלבד. 946 הרכבים האלו כללו גם שלושה דגמים זולים יחסית, שנכון להיום כבר לא משווקים בישראל מסיבות שונות: יונדאי i10, סיטרואן ברלינגו וסקודה אוקטביה. הפסקת שיווק של דגמים אלו הותיר את שוק הרכב הישראלי עם מגוון דגמים ידניים מועט. ריכזנו עבורכם שלושה דגמים המספקים שימושיות וחוויה שונה במחיר זול, עד כמה שניתן כמובן בשוק הרכב הישראלי. ישנם עוד מספר דגמים בהן ישנה אופציה לתיבת הילוכים ידנית, רובן על הסקאלה הספורטיבית, ומחירן גבוה מ-200 אלף שקלים.
דאצ’יה ג’וגר
הג’וגר הידני מציע שילוב ייחודי של תא נוסעים המסוגל לשנע לא פחות משבעה אנשים לצד מחיר קניה זול במיוחד, מחיר המזכה את הג’וגר בתואר “הרכב הידני הזול בישראל”. מנוע ה-1.0 ליטר טורבו מספק ביצועים סבירים, והתיבה הידנית מאפשרת לסחוט משלושת הצילינדרים שלו את מלא הסוסים. תא הנוסעים מעוצב בפשטות, מה שהופך את הג’וגר לרכב שמתאים למשפחות מרובות ילדים בעלות תקציב מצומצם או למי שמחפש רכב פרקטי ושימושי ליום-יום. נציין כי בישראל משווקת גם דאצ’יה דאסטר ידנית במחיר של החל מ-117 אלף שקלים שדור חדש שלה כבר נמצא בדרך.
מנוע: 1 ליטר טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים
הספק: 110 כ”ס
צריכת דלק (יצרן): 17.5 ק”מ לליטר
מחיר: 110 אלף שקלים
סוזוקי סוויפט
סוזוקי סוויפט הידנית היא בחירה מצוינת למי שמחפש מכונית עירונית זריזה וחסכונית. המנוע הקטן והמשקל הקל שלה תורמים לזריזות ואפילו מספקים הנאה בנהיגה הודות לתיבה הידנית. תא הנוסעים, כמקובל במכונית סופר מיני, מיועד לרווקים או לזוג ללא ילדים והוא כולל את כל האבזור החיוני לצד מערכות בטיחות מודרניות. נציין כי סוזוקי מייבאים גם את האיגניס וגם את הג’ימני בגרסאות ידניות, ואנחנו בהחלט מפרגנים להם על כך.
מנוע: 1.2 ליטר בנזין, שלושה צילינדרים, תגבור היברידי
הספק: 82 כ”ס
צריכת דלק (יצרן): 22.7 ק”מ לליטר
מחיר: 114 אלף ש”ח
אבארט 595 נובולארי S
ה-595 הידנית והוותיקה היא הבחירה המובנת מאליה לחולי ההגה בעלי תקציב מוגבל. מנוע הטורבו בנפח 1.4 ליטר מושך את האבארט הקטנה בזריזות קדימה בליווי צלילי מפלט רועמים. בורר ההילוכים הותקן קרוב להגה והתפעול שלו קל ונעים. תא הנוסעים מעוצב בסגנון ספורטיבי אך המושב האחורי אינו מיועד לאנשים הסובלים מקלסטרופוביה. רטרושיק על סטרואידים, והקטנה החמה האחרונה שאפשר לרכוש עם תיבה ידנית.
מנוע: 1.4 טורבו-בנזין, 4 צילינדרים,
הספק: 165 כ”ס
צריכת דלק (יצרן): 13.9 ק”מ לליטר
מחיר: 170 אלף שקלים