במשך שנים שוברות מכוניות פרארי נדירות בעקביות שיאים במכירות פומביות, אך ישנו דגם אחד שנחשב לנחשק מכולם על ידי האספנים ושובר את השל עצמו. מדובר בפרארי 250GTO אשר יוצרו ממנה 36 יחידות בלבד בין השנים 1962 ל-1964. בשבוע שעבר אזמפלר אחד שכזה שבר שיא נוסף בבית המכירות RM Sotheby’s כאשר נמכר במחיר של 51,705,000 דולרים, מה שהופך אותו לפרארי היקרה ביותר שנמכרה במכירה פומבית אי פעם. אגב, השיא הקודם היה שייך ל-250GTO אחרת שנמכרה לפני 5 שנים במחיר צנוע של 48.4 מיליון דולר.
כאמור, פרארי 250GTO היא מכונית נדירה ומיוחדת, אך האקזמפלר שקבע את השיא מצליח להתעלות גם הסטנדרטים של הדגם הזה. מדובר ב-250GTO מספר 14 שיוצרה הנושאת את מספר השלדה 3765 שעל לוחית השלדה שלה מוטבע דווקא שם הדגם 330LM. הסיבה לכך היא תקנות המרוצים שהביאו את פרארי לשנות את המכונית הספציפית הזו.
כידוע פירושו של צירוף האותיות GTO הוא Gran Turismo Omologato, כלומר הומולוגציה לרכבי המסלול. פרארי 250GTO צוידה במנוע V12 בנפח 3.0 ליטר, אך בעקבות שינוי תקנות המרוצים שאפשרו התקנת מנועי 4.0 ליטר במכוניות GT המתחרות במרוצי הסיבולת לקחו מהנדסי פרארי את ה-GTO הזו והשתילו בה מנוע V12 שנפחו הוגדל 3,967 סמ”ק. שינוי זה הושג על ידי הגדלת מהלך הבוכנה של מנוע ה “קולומבו” מ-58.8 ל-71 מ”מ. התוצאה הייתה הספק משודרג של 390 כ”ס שאילץ את המהנדסים לבצע שינוי לפתחי האוורור בחזית כדי לשפר את יכולת הקירור, מה שמעניק לחרטום מראה מעט שונה מיתר ה250GTO. גם מכסה המנוע שונה כדי להתאים לששת הקרבורטורים שהזינו את המנוע במקום שלושת הקרבורטורים הכפולים במנוע ה-3.0 ליטר.
המנוע המוגדל בוריאציות הספק שונות שירת את סדרת ה-330 של פרארי כמו גם את הפרארי 400 סופראמריקה הסאלונית. 3 מכוניות נוספות בסוף סדרת הייצור של ה-GTO ייוצרו עם המנוע המוגדל וכונו 330 GTO, כשל אחריהן יוצרו עוד 4 מכוניות עם המנוע המוגדל על אותה שלדה אך עם מרכב של פרארי 250GT לוסו שזכו לכינוי 330LMB. אך זו כאמור ה-250GTO הראשונה והיחידה שנוצרה על ידי פרארי עם מנוע 4.0 ליטר, למרות שכמה 250GTO קיבלו הסבה למנוע המוגדל לאחריה.
המכונית בעל המנוע המוגדל ערכה את הבכורה שלה במרוץ נורבורגרינג 1000 בשנת 1962 ואף השיגה את המקום השני בדירוג הכללי. לאחר מכן התחרתה באותה שנה במרוץ 24 השעות של לה מאן. המכונית המשיכה להשתתף במרוצים שונים עד שבשנת 1967 נמכרה לבעלים הראשון שלה ושם עבר כמה וכמה ידיים עד אשר נחתה באוסף של הבעלים האחרון שהחזיק בה-38 שנים, אשר ביצע בה שיחזור מלא ומוקפד על ידי מומחי פרארי בפלורידה עד אשר הושקה מחדש ב-1990 ומאז נשמרה בקפדנות וקטפה פרסים רבים במפגשי פרארי.
עם ייחודיות שכזו, והיסטוריה שמפורטת בספר של 150 עמדים הכולל את כל תולדות המכונית במהלך השנים, הצליחה ה-250 GTO הזו לרשום את השיא יוצא הדופן, גם כי פשוט אין עוד פרארי 250GTO שמוצעת כרגע למכירה. אם וכאשר תצוץ אחת כזו מתישהו בשנים הקרובות, יש סיכוי לא רע לאור הביקושים בשוק הקלאסיות הנדירות שהיא תצליח לשבור גם את השיא הזה.