מאז פרוץ המלחמה באוקראינה החלו מדינות המערב לרענן צבאותיהן לאחר שנים ארוכות, והדבר אומר גם תהליך הצטיידות מואץ ברכבים מודרניים. אחד משיתופי הפעולה המעניינים שיוצאים בימים אלו לפועל הוא של GM Defense (החטיבה הצבאית של ג’נרל מוטורס) שהודיעה שתצייד את צבא בריטניה, כוחות נאט”ו ובעלות הברית ברכב הטקטי שלה הנקרא ISV, וייוצר בקבלנות משנה על ידי חברת NP Aerospace.
ה-ISV (קיצור של Infantry Square Vehicle) הוא רכב טקטי רב-משימתי קל שפותח כדי לספק מענה רחב לצרכים צבאיים בשדה הקרב וביטחון שוטף, ולהחליף באופן חלקי גרסאות מסויימות של רכבי ה-Hmmwv (האמר) במשימות סיור, לוגיסטיקה ונשיאת צוותים לוחמים. הוא מתבסס על שברולט קולוראדו ZR2 המוכר לנו שהופשט ונבנה עלי מרכב ייעודי פתוח המוצע בתצורת טנדר עם קבינה יחידה, טנדר עם קבינה כפולה ורכב להובלת צוות של עד 9 לוחמים על ציודם.
במקום מנוע הבנזין של קולוראדו ZR2 מותקן ב-ISV מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.8 ליטר המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה. לרכב טרנספר עם יחס העברה נמוך, נעילות דיפרנציאל חשמליות מלפנים ומאחור, כשכמו ב-ZR2 גם כאן ישנם מתלי מולטימאטיק DSSV מתקדמים, אך עם כיול שונה ומהלך מתלה ארוך יותר המחוברים לסרני דאנה (M190 מלפנים ו-M220 מאחור) עמידים וקשוחים יותר. ליכולת השטח תורמים גם צמיגי 315/70 בשרניים על חישוקי ברזל בקוטר 17 אינץ’. משקלו הבסיסי של ה-ISV עומד על 2.2 טון לפני זיווד ומיגון, ויחד עם מידותין הקומפקטיות יחסית ניתן להטיס אותו בתוך מסוקי תובלה כמו הצ’ינוק או בנשיאה על ידי מסוקי בלאק הוק. יכולת הנשיאה שלו עומדת על כמעט 1.5 טון של צוות וציוד.
רכבי ה-ISV כבר נמצאים בשירות מבצעי בצבאות ארה”ב וקנדה ואמורים לשמש השלד בתוכנית ההצטיידות של צבא בריטניה ונאט”ו ברכבים מבצעיים קלים – כך שמוערך ייצור של מאות ואף אלפי יחידות שיחליפו את הכלים הישנים והמיושנים שבשימוש כיום. אחד היתרונות הגדולים של ה-ISV הוא העובדה שהוא מתבסס על רכב שנמצא בייצור סדרתי, מה שאומר שחלק גדול מהמכלולים שלו זמין “על המדף” מה שמוזיל מאד את עלויות האחזקה משמירת הכשירות של הכלים.
ומה איתנו? כיוון שמדובר ברכב מתוצרת ארה”ב צה”ל יכול לרכוש אותו מכספי הסיוע האמריקאי, אך בינתיים הצבא מעדיף להשתמש ברכבים אחרים גדולים וכבדים יותר ובעיקר ממוגנים יותר, חלקם ביצור ישראלי, בהם ה-JTLV מתוצרת אושקוש המכונה “פרא” הממוגן על ידי פלסן סאסא, הזיבאר שפותח בישראל והחליף דוד המבוסס על טויוטה לנד קרוזר