בראשית שנות ה-80 המציאה ב.מ.וו את קטגוריית מכוניות הסאלון הספורטיביות עם ה-M5 הראשונה. ה-M5 ייסדה שושלת של מכוניות סאלון חזקות ומושחזות וגררה מרוץ חימוש לאורך הדורות מצד המתחרות הגרמניות, אבל לא רק, כשהיא מהווה את אמת המידה בקטגוריה אותה המציאה.
כיום אמנם כל מכונית סדאן חשמלית עם מאות כוחות סוס מנסה להתיימר ולהגדיר את עצמה כ”ספורט-סאלון” (אפילו לב.מ.וו יש אחת כזו, קוראים לה i5 60M), אבל עם כל הכבוד חובבי הקטגוריה, גם כאלו שלא יכולים להרשות לעצמם כזו, לא יוותרו כל כך מהר על מנוע V8 בחזית. עם זאת, אי אפשר להתעלם מרוח הזמן וזה מה שעושה ב.מ.וו כשהיא חושפת כעת את הדור החדש של ה-M5 המצוידת לראשונה במערכת הנעה היברידית נטענת ונושאת את הכינוי M Hybrid.
אז מה יש לנו כאן? בניגוד למרצדס שב-E53 AMG העושה שימוש במנוע שישה צילינדרים (וב-C63 AMG המספקת בארבעה צילינדרים צנועים) ב.מ.וו לא וויתרה על מנוע ה-V8 בנפח 4.4 ליטר אשר בסיוע צמד מגדשי טורבו טווין סקול מניב 585 כ”ס ב-5,600 סל”ד ומומנט של 76.5 קג”מ הזמינים בין 1,800 ל-5,400 סל”ד. למעשה, מדובר באותו מנוע S68 המשמש גם את ב.מ.וו XM בגרסת ה-Red Label הקיצונית.
המנוע החשמלי של ב.מ.וו M5 מספק 197 כ”ס יושב בצמוד לתיבת ההילוכים האוטומטית בעלת שמונת יחסי העברה, כשהוא מסוגל להניע אותה באופן עצמאי לטווח של עד 69 ק”מ במהירןת של עד 140 קמ”ש, הודות לסוללה בקיבולת של 21.1 קוט”ש שבמפתיע לא תומכת בטעינת DC מהירה וזקוקה לקצת יותר מ-3 שעות לטעינה משקע ביתי. שני המנועים יוצרים הספק משולב 727 כ”ס ו-102 קג”מ, 9 כ”ס פחות מאשר ב-XM Red Label, מה שהופך אותה ל-M5 החזקה ביותר אי פעם, עם 90 כ”ס יותר מה-M5 CS מהדור הקודם, אבל מה שיותר חשוב: עם 100 כ”ס יותר מאשר גרסת ה-AMG של ה-E קלאס, לפחות עד שיגיע מענה בדמות E63 AMG חדשה.
אמנם מדובר ב-M5 החזקה בהיסטוריה, אך גם בכבדה ביותר בשושלת עם נתון משקל עצמי של 2,435 ק”ג ללא נהג, כמעט חצי טון יותר מהדור הקודם! לאור זאת, למרות תוספת הכוח המשמעותית השיפור בביצועים זניח. למעשה, עם 3.5 שניות בזינוק ל-100 קמ”ש ה-M5 החדשה איטית בעשירית שניה מהדור היוצא, כאשר רק בתאוצה ל-200 קמ”ש היא מצליחה להפגין שיפור עם נתון של 10.9 לעומת 11.1 שניות בדור היוצא. המהירות המרבית נותרה זהה ומוגבלת ל-250 קמ”ש, או ל-305 קמ”ש עם חבילת M Driver.
אז למה צריך את כל הדבר הזה אתם שואלים? הסיבה פשוטה. ב.מ.וו M5 החדשה מצליחה להפגין את הביצועים הללו כשהיא עומדת בתקינת זיהום האוויר המחמירה יורו 6e, וזה המחיר שצריך לשלם כדי שאפשר יהיה ליהנות מגרגור של מנוע V8 בשרני במסגרת המגבלות הרגולטוריות הדרקוניות של המחוקק האירופי ירוק המצפון. ב.מ.וו מצידה מבטיחה שה-M5 החדשה שומרת על יכולת דינמית גבוהה ואף משופרת לעומת הדור היוצא.
לשם כך כמו בדור הקודם גם ב.מ.וו M5 החדשה היא בעלת מערכת הנעה כפולה חכמה המאפשרת בחירה בין מספר מצבי חלוקת כוח, כולל מצב של הנעה אחורית מלאה, כשמאחור ישנו דיפרנציאל אחורי ננעל הנשלט בצורה אלקטרונית בהתאם למצבי הנהיגה. מערכת המתלים עברה שינויים הכוללים זרועות מתלה מחוזקות וקשיחות יותר וגאומטריה שונה בשילוב של בולמים אדפטיביים עם היגוי אחורי אקטיבי כסטנדרט. מערכת הבלימה מבוססת על דיסקים מאווררים בקוטר 410 מ”מ מלפנים ו-398 מ”מ מאחור, כאשר בלמים קרמיים עם דיסקים קדמיים מוגדלים לקוטר של 420 מ”מ מוצעים כאופציה ויחסכו כ-25 ק”ג משמעותיים.
כמו בעבר ב.מ.וו מאפשרת שלל אפשרויות של התאמה אישית של מצבי הנהיגה השונים, רמת ההתערבות של בקרות האחיזה, חלוקת הכוח, תגבור ההגה ורמת הבלימה הרגרנטיבית. למרבה המזל, למרות ההתבססות על מסך מגע ישנה אפשרות לגישה מהירה לכיול באמצעות מתגים בקונסולה המרכזית, כאשר מאחורי גלגל ההגה ישנם שני לחצנים למצבי הנהיגה הנבחרים ולחצן Boost לתגבור כוח מידי של המנוע החשמלי בעת עקיפה או שימוש בבקרת השיגור.
כמובן שה-M5 נבדלת חיצונית מיתר דגמי סדרה 5 עם חבילת M הקוסמטית עם כל האמצעים המקובלים: פגושים בעלי כונסי אוויר מוגדלים, שבכה קדמית מושחרת ומוארת עבור מי שצריך עוד תשומת לב, חצאיות צד, דפיוזר גדול וארבעה פתחי פליטה עסיסיים מאחור. מי שירצה יותר מכך יוכל להוסיף חבילת פרפורמנס הכוללת חישוקים מחושלים החוסכים כמה ק”ג של משקל בלתי מוקפץ וגימורי חוץ מסיבי פחמן מרוכבים ואופציה לגג עשוי סיבי פחמן.
ב.מ.וו M5 החדשה תגיע לאולמות התצוגה באירופה בחודש נובמבר בקרוב, בישראל נראה אותה בהזמנה מיוחדת מהרבעון הראשון של שנת 2025.