סיכום המכירות באירופה לשנת 2024 שיקף את הסחרור אליו נקלעה תעשיית הרכב המקומית. שוק הרכב באירופה אמנם צמח במקצת, אך המכירות של מכוניות חשמליות, שבפיתוחן השקיעו יצרניות הרכב משאבי ענק, לא התרוממו ונתח השוק שלהן אף קטן. מציאות זו הצריכה את היצרניות האירופאיות לחשב מסלול מחדש, לדחות יעדי חשמול ולהסיט תקציבי פיתוח ואף לפנות לעזרה ממשלתית כדי לממן פסי יצור שהושבתו חלקית.
כעת מפרסמת חברת Jato את נתוני המכירות המשותפים ל-28 מדינות באירופה מהן עולה כי לפחות ברבעון הראשון של 2025 יכולות יצרניות הרכב להתעודד. שוק הרכב האירופאי שמר על כוחו וגם ברבעון הראשון של 2025 נמכרו כ-3.38 מיליון מכוניות חדשות כמו ברבעון הראשון אשתקד, אך בכל הנוגע לתחום החשמלי נרשמה התאוששות מעודדת עבור היצרניות האירופאיות ובכלל.
ברבעון הראשון של 2025 נמכרו באירופה 571 אלף מכוניות חשמליות, עליה מרשימה של 28% כאשר נתח השוק שלהן עלה ל-17%. התאוששות נאה, אך ראוי לציין שזה עדין נתון נמוך משמעותי מהיעדים השאפתניים שהציבו הרגולטורים והיצרניות עצמן. גם המכוניות ההיברידיות-נטענות רושמות צמיחה במכירות ברבעון הראשון באירופה, אם כי בשיעור מתון בהרבה שמסתכם 6.8% עם 268 אלף מכוניות ונתח שוק שעלה ל-7.9%.
מה שמעניין במיוחד הוא שטסלה מאבדת את הבכורה כמותג הרכב המוביל באירופה. ברבעון הראשון של 2025 ירדו מכירות טסלה באירופה ב-38% והסתכמו בקצת יותר מ-53 אלף מכוניות. הסיבה העיקרית לצלילה היא כמובן צניחה המכירות של מודל Y, לשעבר המכונית הנמכרת ביותר באירופה, ממנה נמסרו עד כה השנה פחות מ-30 אלף יחידות – ירידה של 49% אותה ניתן להסביר בכך שהצגת הגרסה המחודשת של מודל Y והפסקת הייצור הזמנית גרמה לה להיעדר מההיצע של טסלה. לראיה, למעלה ממחצית מהמכירות של מודל Y השנה נרשמו בחודש מרץ, כאשר החלו המסירות של הדגם המחודש.
עם זאת, גם המכירות של מודל 3 המשיכו לרדת, אם כי בשיעור מתון יחסית של “רק” 14% מתחילת השנה. בטסלה יכולים להתנחם בעובדה שעדין מודל Y ומודל 3 הם הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר באירופה, אבל פולקסווגן נושבת בעורפן. אותה פולקסווגן הפכה להיות המותג הנמכר ביותר בשוק החשמלי באירופה עם צמיחה של 157% ולמעלה מ-65 אלף יחידות מהדגמים השונים. את ההתחזקות של פולקסווגן ניתן ליחס להכפלה במכירות של ה-ID.4 וה-ID.3 וכניסה מוצלחת לשוק של ID.7 החדשה שנמצאת במקום הרביעי ברשימת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר.
האם מדובר בשינוי מגמה? עוד מוקדם לדעת. בכל מקרה, מבט בטבלת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר ברבעון הראשון באירופה מגלה שניתן לייחס את עיקר הצמיחה לכניסתם של לא מעט דגמים חדשים לחלוטין לשוק. מתוך רשימת 25 הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר 8 מהם חדשים לחלוטין ואחראים למכירות של כ-90 אלף יחידות כאשר בין המככבות נמצאות קיה EV3, רנו 5 וסיטרואן eC3 – שעונות בדיוק על הצורך של מכוניות חשמליות זולות יחסית.
נקודה נוספת שאמורה להדאיג את יצרניות הרכב האירופאיות היא ההתחזקות העקבית של היצרניות הסיניות ביבשת הישנה. ברבעון הראשון של 2025 עלו לכבישים באירופה כמעט 154 אלף מכוניות מהמותגים הסינים הנמכרים ביבשת, כ-74 אלף מהם נמסרו רק בחודש האחרון. מדובר בעליה של 91%, מה שמגדיל את נתח השוק של היצרניות הסיניות מ-2.4% ל-4.5% וזה כבר איום ממשי.
מי שמובילות את הצמיחה הסינית באירופה הן MG עם למעלה מ-80 אלף מכוניות, BYD שמסרה כ-29 אלף מכוניות מתחילת השנה, ג’אקו ואומודה שמסרו יחד כ-22 אלף מכוניות. יתר המותגים הסינים מסרו בינתיים כמויות זניחות, אך רובם נמצאים במגמת עליה, כך שכרגע לא נראה תכנית הטלת המכסים של האיחוד האירופאי נושאת פרי.