אם רוצים לתמצת את הונדה סופר קאב C125 בכמה שורות, צריך ללכת להופעת הבכורה שלו ב-1958. לאורך עשרות השנים, הונדה קאב מתקשר עם הונדה ועם כמות ייצור של מליוני כלים מידי שנה, אלו הופכים אותו גם לכלי רכב המנועי הנמכר ביותר בעולם. מעל ל-100 מיליון יחידות שיוצרו מעניקות לו את התואר הזה בקלות. אבל לא זה רק כמויות. מעבר לאייקון מוטורי דו-גלגלי ויצירת קטגוריית דו”ג על שמו הפופולארית ביותר במזרח אסיה, הוא מציג גם את היכולת של הונדה לתת מענה שימושי לצרכים יום יומיים. כך שהיום זה לא קטנוע רגיל, אלא אחד שונה מאוד בנוף עם נטייה ברורה לנוסטלגיה.
הדברים שהפכו את הקאב לנצחי מצויים גם כאן. בין השאר מציע הונדה סופר קאב C125 מנוע ארבע פעימות, תיבה חצי אוטומטית (שמותירה את יד שמאל פנויה לחלוטין), מגן שרשרת הסגור, חיפויים לרגליים וחישוקים הגדולים. למעשה כל מה שהפך את הקאב המקורי למוכר ומוצלח כל-כך נמצא כאן. למעט אולי מזלג הזרוע המובילה שפינה את מקומו לאחד קונבנציונאלי.
הדור העדכני, שהגיע לכאן באיחור, כבר סופר כמה שנים טובות באמתחתו, אבל לא בטוח שזה חשוב בכלי שההיסטוריה שלו מתוחה על פני כמעט 7 עשורים. בגלגול האחרון נמצא מנוע 125 סמ”ק מקורר אוויר, ארבעה הילוכים (חצי אוטומטי כאמור), חישוקי 17 אינץ’ ומערכת בלימה עם דיסק בודד מלפנים ובלם תוף מאחור. בסיסי בלשון המעטה. וכן, זה היה הסיפור של הקאב מאז ומעולם, כלי תחבורה בסיסי, אמין, פשוט, קל לתחזוקה שהוכיח כבר יכולת עמידות מסביב לעולם.
כמובן שהונדה סופר קאב C125 החדש הוא פירוש נאמן למקור אבל מודרני, ואת זה רואים במבט ראשון. העיצוב ממשיך את זה המקורי אבל משדר עדכניות ואיכות. יש כאן הנעה ללא מפתח, תאורת LED וגם המוטיבים הישנים יותר נראים מושקעים בהשוואה לכל כלי מודרני. הדגם הזה עומד כמובן בתקן יורו 5 ובהונדה מספרים על צריכת דלק משופרת אפילו יותר (עם מערכת עצור וסע), עדכון למנוע וגם שיפור מערכת המתלים לטובת נוחות מוגברת.
מי שלא רכב על קאב מעודו יזדקק לכמה שעות הסתגלות קלות. זה קטנוע בגרסה מודרנית המבוסס על קלאסיקה מעידן אחר שונה מאוד מנוף הקטנועים אותו מכיר הישראלי הממוצע היום. מי שכן ייזכר מיד. הונדה סופר קאב C125 הוא קטנוע קטן, צר וקל מאוד. התחושה מאוד אוורירית, עושה רושם שחוץ מהמושב והמנוע אין שום דבר בינך ובין העולם. דריכה לפנים של דוושת ההילוכים תעביר להילוך הראשון וכך הלאה. דריכה לאחור על דוושת ההילוכים תוריד הילוך עד למציאת הילוך סרק (שנמצא מתחת להילוך הראשון). המנגנון פשוט ועובד ביעילות עם חיבור אוטומטי של המצמד. רגל ימין על דוושת הבלם, ואצבעות יד ימין על מנוף הבלם הקדמי. יד שמאל כאמור נותרת פנויה.
הביצועים נמרצים במפתיע אם מושכים כל הילוך לסל”ד גבוה. התאוצה עד ל-90 קמ”ש מהירה למדי ומעבר לזה מתמתנת משמעותית. אפשר יותר, אבל זה כרוך באימוץ מערכת ההנעה וחוטא לעיקר. הסיפור כאן הוא התגלגלות על כוח המנוע והיתרון שנותנים יחסי ההעברה המתאימים לאופיו. לאור המשקל ושאר המידות מדובר בכלי זריז מאוד בכל הקשור להתנהגות. זווית הצידוד של הכידון והממדים הופכים אותו לכלי הכי משתחל מהיר, בקלות. גם שאר המכלולים, תואמים את האופי הזה. הבלמים, למרות התוף מאחור, מרגישים טבעיים מחד וחזקים מאידך. השיכוך מהמתלים בחסות החישוקים הגדולים, גם הם הופכים את הנסיעה לנעימה ונוחה. גם למושב הבודד הרחב יש חלק ניכר בזה.
הרכיבה כאן מציגה תחושות דואליות. מצד אחד יש כאן תחושה נוסטלגית מאוד, מעידן אחר. מצד שני היא יעילה מאוד, גם היום. מה שייחסר ביותר לרוכב קטנוע יום-יומי, הוא אחסון מתחת למושב אני מתאר לעצמי. אבל אני לא ממש בטוח אם הונדה סופר קאב C125 מכוון לחלק הארי של רוכשי קטנועי ה-125 בישראל. הוא יקר למדי, מדבר בשפה אחרת, ומציע נוכחות וערך על גבול האספני. גם תוך כדי רכיבה אפשר להרגיש את האיכות שמצויה כאן בכל פינה. מלוח השעונים והמתגים ועד לרגליות הרוכב. הכל נראה כמו פעם רק שהוא חדש לחלוטין ועשוי ברמה גבוהה.
זה לא בדיוק מה שרוב רוכשי הקטגוריה הזו מחפשים. נכון, רוב הסיכויים שבכל הקשור להוצאות תחזוקה, יהיה הונדה סופר קאב C125 זול לתחזוקה מכל קטנוע אחר, עם נתוני צריכת דלק ומוניטין של אמינות אבסולוטית. ועדיין, מי שימצא את עצמו לוטש עיניים לאחד כזה יבוא ממקום אחר לגמרי. עם המציאות על כבישי ישראל, רכב דו-גלגלי בחנייה הופך להכרח. ומי שיבקש לעצמו אחד כזה לניוד נטול פקקים יעשה זאת ממקום של ההערכה למשמעות ההיסטורית של הדגם הזה בתרבות הדו-גלגלית, לייחוד ולאיכות.
הונדה סופר קאב 125 – תעודת זהות
מנוע: 124.9 סמ”ק, צילינדר יחיד, קירור אוויר, הספק: 9.8 כ”ס ב-7,500 סל”ד, מומנט: 1.06 קג”מ ב-6,250 סל”ד, תמסורת: חצי אוטומטית, 4 הילוכים, בסיס גלגלים: 124.5 ס”מ, גובה מושב: 78 ס”מ, מיכל דלק: 3.7 ליטר, משקל: 110 ק”ג, מחיר: 23,900 שקלים