בשבוע שעבר עוד היה מדובר על גישושים, אבל כעת הדברים ברורים ונחרצים הרבה יותר. תעשיית הרכב היפנית עומדת בפני שינוי טקטוני כאשר הונדה וניסאן הודיעו אתמול באופן רשמי כי הן בדרך לאיחוד כוחות. למיזוג בין יצרניות הרכב מספק 2 ו-3 בגודלן ביפן צפויה להצטרף גם מיצובישי שנמצאת בבעלות ניסאן, שסיכוייה לשרוד בכוחות עצמה מחוץ לאיחוד הם נמוכים.
בהודעה שפרסמו ראשי שלושת החברות ישנו מתווה ולוח זמנים מוגדר לביצוע האיחוד, כאשר יבוצע החלפת מניות הדדית בין הונדה לניסאן כאשר שתי החברות יהיו מאוגדות תחת חברת אחזקות משותפת. על פי המתווה עד יוני 2025 אמורה להיות מוצגת תכנית האיחוד המפורטת, כאשר באפריל 2026 תהיה הצבעת בעלי המניות לאישור האיחוד. אם הכל ילך כמתוכנן, באוגוסט 2026 יצא האיחוד לדרך כאשר מניות ניסאן והונדה ימחקו מהבורסה היפנית ויתבצע רישום של החברה החדשה.
מהלך האיחוד הגיע לאחר שניסאן נקלעה לקשיים כלכלים לאחר התפרקות הברית ההיסטורית שלה עם רנו שהחזיקה מעמד כ-25 שנים. כחברה עצמאית עם קו דגמים לא אטרקטיבי ופיגור משמעותי בפיתוח טכנולוגיית הנעה חשמלית (למרות היותה מבין החלוצות בתחום), ולמרות תכנית להצגת שלל דגמים חשמליים עתידיים, מצאה את עצמה ניסאן ללא גב ובמצב כלכלי לא פשוט. הדבר הוביל לצמצומים ופיטורי עובדים ולבסוף גם להודעה כי היא מחפשת שותף אסטרטגי חדש, כאשר הערכות אנליסטים היו שהחברה לא תוכל לשרוד יותר משנתיים במצב הנוכחי.
הונדה מצידה מגיעה לאיחוד הזה לכאורה מעמדת כוח, לאחר שבשנים האחרונות יצאה ממשבר והציגה קו דגמים חדש כמעט לחלוטין שהצליחה להרים את מכירות החברה בעיקר בארה”ב. עם זאת, גם הונדה נדרשת להשקעות ענק בתחום ההנעה החלופית ונאלצה לשתף פעולה בתחום עם ג’נרל מוטורס, תוך שימוש בפלטפורמות ההנעה החשמלית של הענקית האמריקאית. שזו חתיכת פגיעה בגאווה היפנית של הונדה.
האיחוד אמור לא רק להציל את ניסאן בטווח המיידי, אלא לספק לכל שלושת היצרניות יציבות כלכלית כדי לשרוד את הטלטלות שעוברת תעשייתה רכב העולמית לאור המעבר לנעה חשמלית והנסיקה המטאורית של תעשיית הרכב הסינית. הדבר יאפשר לרכז כוחות בפיתוח טכנולוגיות חשמליות, לצד ייעול תהליכי היצור והוזלת עלויות בזכות שימוש בספקים וחלפים משותפים.
על פי ההערכות החברה שתאחד את שלושת היצרניות היפניות תוכל להפוך לשלישית בגודלה בתעשיית הרכב העולמית, עם היקף יצור שנתי של יותר מ-8 מיליון מכוניות. כחלק מהאיחוד אמור להתבצע שיתוף טכנולוגיות ואיחוד פלטפורמות בין שלושת היצרניות, עם השלמה של הצגת דגמים חופפים. עם זאת מוקדם עדין לדעת כיצד ימוצבו ויתומחרו דגמי כל אחת מהיצרניות ביחס זו לזו, ועד כמה תישמר ייחודיות של כל מותג. בנוסף צריך לזכור שהאיחדו יכלול גם את שתי מותגי היוקרה אינפיניטי ואקיורה המצליחות בעיקר בשוק היפני והצפון אמריקאי, כשגם הן יצטרכו לבצע אדפטציה בקו המוצרים לצד שמירה על הייחודיות. במצב הנוכחי של התעשיה, לא בטוח שתהיה הצדקה עבור החברה המשותפת להחזיק בשני מותגי יוקרה שמתחרים באותן נישות על אותם לקוחות.