הונדה גולדווינג, מאיפה מתחילים. אפשר להתחיל בגישה העיתונאים הקלאסית ולספר על הדור הראשון שהוצג ב-1974, מתי עבר לגישת התיור-על, על המעבר למנוע עם 6 צילינדרים בדור הרביעי בשנת 1987 ואולי לחתום במילה האחרונה של הדור הזה ולדון בצורך בכרית אוויר על אופנוע. אפשר גם להתחיל מזווית גונזו-ג’ורנליזם ולספר על חוויות אישיות עם הדגם. אולי אנשים שמזוהים עם האופנוע הזה בארץ (שומע אמנון?) ומסעות חובקי עולם.
האפשרות השלישית היא לעמת אותך, הקורא, עם מחשבותיך שלך. להתריס מול הדעות הקדומות שלך ולהצהיר שברור שזה אופנוע, ולא משנה אם אתה בטוח שהאופנוענות שלך היא היחידה. כן אני יכול לעשות את זה בקלות, כי הייתי בדיוק כמוך. עד שרכבתי בפעם הראשונה על גולדווינג לפני הרבה שנים. זה הזמן גם לזרוק עוגן כלשהו, שיגרום לך לרצות להמשיך ולקרוא. בכל מקרה, אנחנו כאן בכדי לדבר על האופנוע הזה, אז הנה, אלו הדברים שאתה חייב לדעת עליו.
בכדי להבין את הונדה גולדווינג צריך להבין את הגודל, המשקל והתכנון. אל דאגה זה ייקח פחות מפסקה. הדור החמישי עם מנוע ששת הצילינדרים בנפח 1,832 סמ”ק נראה כמו ספינה, הציע נוחות של מכונית פאר ושקל בהתאם. ועדיין, בזכות התכנון הגאוני שלו, הוא הרגיש כמו אופנוע. כזה שיכול לגמוע כבישים ארוכים מחד ולשייף רגליות באספלט במעברי הרים מסולסלים, מאידך. הוא היה ידידותי מאוד, למרות הממדים, בין השאר בין מרכז כובד נמוך מאוד.
הדור בכתבה הזו, השישי נכון לעתה, נראה פחות מפלצתי ולאחר מתיחת הפנים האחרונה, מאוד עדכני. “חללית” הצהיר בני. “מרשים” אמרה הגברת. “וואהו מה זה הדבר המדהים הזה”, אמרו כל השאר. ואכן, הוא נראה טוב. גדול, מרשים איכותי וטכנולוגי. אבל כל אלו מתגמדים מול מה שמגלה הרוכב. המושב נמוך למדי, הכידון קרוב – בתור אופנוע ענק שמציע מרחב ונוחות אינסופיים על שני המושבים שלו, הוא לא מרגיש גדול מדי. או אם לדייק, קטן וקל לעומת הדור הקודם.
זה אולי הסיפור הגדול ביותר של הגולדווינג החדש. הוא לקח את גישת קלות התפעול והנוחות שאפיינו אותו לאורך השנים, עוד צעד לפנים. הוא קל יותר מקודמו בעשרות ק”ג, הוא מרגיש קל ומגיב יותר ואם קודם הרכיבה עליו הייתה חסרת מאמץ – אז רכיבה על הדור הזה היא בבחינת משחק ילדים. זה אופנוע חדש לחלוטין, שעבר כבר כמה עדכונים מאז שהוצג והוא לגמרי מרגיש ככה.
ובבקשה, בואו לא ניתן לרשימת היכולת הטכנולוגית שלו לעמוד בקדמת הבמה. כן רשימת האבזור של הגולדווינג המופיע כאן בתמונות היא ארוכה ולא תבייש רכב באשר הוא ולא משנה מספר הגלגלים שתחתיו. כמה ארוכה? נתחיל: שלוש מזוודות עם נפח אדיר, מערכת שמע איכותית, משקף מתכוונן חשמלית, בקרת שיוט, מסך TFT עם כל המידע ותפעול המערכות השונות, קישוריות לכל סלולרי, תאורת LED מלאה עם מאותתים עם הפסקה אוטומטית, מפתח חכם ששולט גם על נעילת המזוודות מאחור, תא אחסון קדמי ושקעי USB-C.
אפשר להמשיך? חימום לכל מושב בנפרד וגם לידיות הרוכב, שיכוך משתנה במתלים לפי מצב הרכיבה הנבחר, אז כן יש גם מצבי רכיבה לבחירה ואיתם כיוונון עומס קפיץ אחורי חשמלי, מערכת בלימה משולבת ו-ABS, בחירה בין מצבי ניהול מנוע שונים, מערכת לעזרה לזינוק בעליות, נסיעה לאחור ולפנים במהירות הליכה. כרגיל ברשימות מעין אלו, בוודאי השמטתי כמה דברים, אבל העניין הזה אמור להיות סגור.
אז כל האמצעים הללו נהדרים, נוחים, יעילים, מתופעלים בקלות ובנויים באיכות שהם נחלתו של הונדה גולדווינג. מתחת למעטפת הזו וכל הכפתורים הללו, יושבת הנדסה שעושה הכל בכדי להפוך את הלוויתן הזה לחוויית רכיבה עגולה ושלמה. יש כאן שלדת אלומיניום חדשה וזרוע אחורית חד צידית. מלפנים יש מזלג לא קונבנציונאלי – לראשונה בגולדווינג. הונדה קוראים לסידור הקדמי עצמות עצה כפולה – ביטוי שכיח בתיאור מתלים בעולם הרכב. למעשה אלו שתי זרועות היוצאות מראש ההיגוי, מאפשרות (בין השאר) תנועה ישרה במקום אלכסונית )כמו במזלג רגיל. זה אומר שאפשר כך למקם את האופנוע יותר לפנים, לקרב גם את רוכב לכיוון ראש ההיגוי ולגרום לאופנוע הזה להרגיש קליל וקצר יותר. חישוקים במידות לא קונבנציונאליות (18 אינץ’ מלפנים ו-16 אינץ’ מאחור) נותנים עוד קצת רמז לתכנון של האופנוע הזה ולרצון לייצר נוחות למעלה ושליטה קלה מלמטה.
והמנוע, איך אפשר בלי לדבר על הבוקסר בעל ששת הצילינדרים שיש כאן. הוא לא מציע הרבה במונחים של כוח אבסולוטי, וממש לא מתוח לקצה גבול היכולת של הסט-אפ הזה ולא בכדי, כי כמו כל גולדווינג גם ששת הבוכנות האלו ימשיכו להסתובב הרבה אחרי שהעולם יפסיק. מה שיש כאן ובשפע זה מומנט שהופך את הביצועים כאן למצוינים. מיותר לציין שיש ליחידת הזו טונות של כריזמה. היא חלקה כמו משי כל הזמן, כשבמצבי הרכיבה הספורטיביים יותר הטיפוס המהיר לסל”ד גבוה מלווה גם בכל הצלילים הנכונים.
אפשר להבין מכל האמור עד עכשיו, שהרכיבה על הונדה גולדווינג הזה, לא דורש כל מאמץ מהרוכב. מהרגע שהוא מתחיל כבר להתגלגל, היציבות הכיוונית מצוינת, ההיגוי לינארי, אפילו זווית הצידוד מפתיעה לטובה. הבלמים לדוגמה, חזקים להפליא, וגם כאן לא מאיימים לרגע, כשהמהלך המדויק כאן נותן לך את המקום לקחת מהם בדיוק מה שאתה צריך. אגב, הבלם האחורי מלא רגש ו-ABS לא נכנס לפעולה מוקדם כמו בהרבה אופנועים אחרים.
צא מהעיר והעולם פרוש לגלגליך. אם מכונית היא בית בעולם של קוקה-קולה, אז גולדווינג הוא החופש המוחלט. כמה רחוק שרוצים, באיזה קצב שרוצים. באחד מימי המבחן מצאתי את עצמי צובר עליו כ-650 ק”מ – בכבישי הדרום בלבד – ורק רציתי עוד. כי כשבא לך פשוט להתפנן את נשכב מעט לאחור, מרים את מיגון הרוח, משתמש בבקרת השיוט, ואתה יכול להיות נינוח לחלוטין. הדרך רצה לך? אין שום בעיה. במצב הקשיח של המתלים הגולדווינג מתכווץ למשימה ושמח לצלול אל כל סוג של פנייה בדרך. תלונה אישית? הונדה מגבילים את המהירות המרבית כאן ל-180 קמ”ש כך שמעתי בכל אופן. אם נניח לקוח גרמני רוצה לעלות על האוטובאן וצריך לחסל כמה מאות ק”מ הוא ירצה עוד מהירות. נניח. מזל שאותו לקוח דמיוני יוכל לבצע שיפור תוכנה לקבל עוד כמה כ”ס וקג”מ וגם לבטל את המגבלה הזו ולנוע צפונית ל-200 קמ”ש.
אופנוע המבחן מצויד גם בתיבה הרובוטית כפולת המצמדים של הונדה – DCT – בדורה השלישי. עם יד על הלב, אני את האופנועים שלי מעדיף עם ידית מצמד ועם אותה יד אני חייב לספר לך משהו. אם יש כלי רכב שהתיבה הזו מתאימה לו – זה הגולדווינג הזה. אחרי יומיים עליו עם התיבה הזו, הוא באמת הרגיש לי כבר כמו קטנוע גדול בתוך העיר. יושב נינוח במושב, נוגע לא נוגע בכידון, משוחח עם הילד במושב האחורי ולא טרוד כלל בתפעול. ועדיין, את הגולדווינג שלי אני מעדיף עם תיבה ידנית, בגרסת ‘באגר’ (GL). בשחור מט הנפלא של הונדה. תודה.
גלגולים רבים עברו על האופנוענות ועל הונדה גולדווינג בעשורים שעברו מאז שנולד. כמעט אפשר לשכוח שהוא הוצג לראשונה כדי לככב מעל ה-CB750 שהיה אז מלך הכביש. את הגולדווינג הם תכננו כמלך המלכים. לא פחות. מאז הגרסה העירומה ההיא הגולדווינג השתנה. בשנות השמונים כשעבר להיות המגה-תיור שהוא, קמו לו מתחרים יפניים מכל יצרנית בכירה. השנים עברו והם כבר לא איתנו. מתחרים אחרים שהבליחו פה ושם, לא באמת השפיעו עליו. הוא נותר כאמת המידה בכל מה שקשור לנוחות, יכולת ואיכות-על בעולם האופנועים. והוא עדיין כזה. הוא אולי נראה כמו חללית או ספינה, אבל הוא אופנוע בכל מובן המילה. בלי ספק אחד מחמשת האופנועים המשמעותיים ביותר בעידן המודרני.
הונדה גולדווינג DCT – תעודת זהות
מנוע: 1,833 סמ”ק, 6 צילינדרים בוקסר, הספק: 124 כ”ס ב-5,500 סל”ד, מומנט: 17.3 קג”מ ב-4,500 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 הילוכים, בסיס גלגלים: 169.5 ס”מ, משקל (רטוב): 390 ק”ג, גובה מושב: 745 מ”מ, מיכל דלק: 21.1 ליטר, מחיר: 229,900 שקלים