מבחן הדרכים האחרון שערכנו לאלפא רומיאו ג’וליה עורר בנו פרץ נוסטלגיה בלתי נשלט, מה שגם לנו להרהר בגורלה של אלפא רומיאו וכמו תמיד גם להתרפק על העבר שלה. ולאלפא רומיאו ג’וליה יש חתיכת עבר, וכאחד הדגמים העיקרים של החברה בשנות ה-60 וה-70 ובהתאם למסורת האיטלקית דאז שלצערנו לא ממש מיושמת כיום היא הוצע במגוון גרסאות גדול, כולל מהדורות מיוחדות שעוצבו על ידי סדנאות חיצוניות. בעקבות כך, הנה כמה חמש מהגרסאות המיוחדות והנחשקות ביותר של הג’וליה מכל הזמנים.
אלפא רומיאו ג’וליה TZ
בסמוך להצגתה של הג’וליה הציגה אלפא רומיאו גם את הגרסת המרוצים שלה שעוצבה על ידי סדנת זגאטו וזכתה לשם TZ – קיצור של Tubolare Zagato. כיוון שנועדה למסלול, הג’וליה TZ נבנתה על בסיס שלדת צינורות ייעודית אך חלקה מכלולים מכאניים עם הג’וליה הסדרתית ,בהם מנוע ה-1,570 סמ”ק כפול הקרבורטורים שסיפק 112 כ”ס והוצע בשלב מאוחר יותר בוראציה זו בג’וליה סופר. הודות למשקל עצמי קליל של 670 ק”ג הגיע המכונית למהירות מרבית של 216 קמ”ש והעיצוב עם הזנב הקטום, נו… עוד קלאסיקה של זגאטו. אלפא רומיאו ייצרה רק 112 יחידות מה-TZ וה-TZ2 שנבנתה אחר כך עם מרכב פיברגלאס קל עוד יותר והיא נחשבת לאחת המכוניות היפות והנחשקות של אלפא רומיאו בשנות ה-60 – וזה לא קל.
ג’וליה קופה ג’וניור זגאטו 1969-1975
על בסיס פלטפורמת הג’וליה בנתה אלפא רומיאו סדרה של מכוניות קופה בשם ספרינט GT, ממנה נולדו דגמי ה-GTA וה-GTV האייקונים. הדגם הבסיסי בסדרה נשא את השם ג’וניור, ועבר עיצוב מחדש על ידי סדנת זגאטו שלה שיתוף פעולה ארוך שנים עם אלפא רומיאו. הג’וניור Z התהדרה במראה שונה לחלוטין עם חרטום ארוך ומחודד וזנב קטום וגבוה, תוך שימוש בחלקי אלומיניום במרכב, עניין נדיר באותה תקופה. בסך הכל בנתה זגאטו 1,197 יחידות עם מנוע 1,300 סמ”ק ועוד 402 יחידות מהסדרה השניה עם מנוע 1,600 סמ”ק.
ג’וליה ספרינט ספציאלה 1963
אלפא רומיאו בנתה כמה וכמה גרסאות קופה על בסיס הג’וליה, אך כנראה היפה מכולן היא הספרינט ספציאלה שהוצגה בתערוכת ג’נבה בשנת 1963. אלפא רומיאו ג’וליה ספרינט ספציאלה החליפה את הג’ולייטה ספרינט וכמותה התהדרה בחרטום נמוך וחמוקיים מעוגלים. המנוע הגיע מהג’וליה TI סופר, כך שהמראה הנהדר גובה בביצועים תואמים עם מהירות מרבית של 200 קמ”ש מרשימים וחידוש בדמות בלמי דיסק מלפנים. הספציאלה ספרינט יוצרה במשך שנתיים ב-1,400 יחידות בלבד.
ג’וליה TI סופר 1963-1964
ההגדרות בשנות ה-60 למכונית משפחתית באירופה היו צנועות למדי, כך גם לגבי הספקי המנועים. אלפא רומיאו לעומת זאת רצתה להדגיש את השורשים הספורטיביים שלה גם במכונית המשפחתית שלה שעם הולדתה הציעה בגרסת Ti ספורטיבית. בשנת 1963 מתחה אלפא את הרף כשהציגה את הסופר Ti עם אות מנוע 1,570 סמ”ק, שזכה בשני מאיידים כפולים והספק מרבי שצמח ל-112 כ”ס יוצא דופן לאותה תקופה והגיע מגרסאות המרוצים של הג’וליה. ג’וליה סופר Ti הייתה מבין המכוניות הראשונות שהגדירו את המונח “ספורט סאלון” ויוצרו ממנה רק 501 יחידות רק במשך שנתיים.
ג’וליה GTAm – 2020
גם בגלגולה הנוכחי הציעה הג’וליה כמה גרסאות מיוחדות, מעבר לגרסת תלתן ירוק שהחזירה את הכבוד לאלפא רומיאו בקרב נגד חטיבות הספורט של הגרמניות. לכבוד חגיגות ה-110 לאלפא החליטו בחברה ללכת צעד אחד קדימה ולבצע מחווה לדגמי ה-GTA הקלאסיים עם מהדורה מיוחדת בייצור מוגבל של 500 יחידות. התוצאה היא אלפא רומיאו ג’וליה GTAm שבה הספק מנוע ה-V6 כפול המגדשים עלה ל-540 כ”ס ובוצעה דיאטה של 100 ק”ג הודות לשימוש נרחב בסיבי פחמן. אל אלו מצטרפים כיול מתלים ספורטיבי, מפשק סרנים מורחב ושלל תוספות אווירודינמיות שהפכו אותה לאלפא הכי קיצונית לכביש הציבורי מזה עשורים.