לצערם של חובבי הרכב, מידי שנה הולכים ופוחתי הדגמים אשר מציעים תיבת הילוכים ידנית. לא מפתיע בעידן בו תיבות ההילוכים האוטומטיות הפכו להיות יעילות להפליא, ישנו מעבר המואץ לרכבים חשמלים ונהגים צעירים מעדיפים מלכתחילה ללמוד נהיגה על מכוניות אוטומטיות עקב כישורי קשב וקורדינציה לקויים. נכון לא רק בישראל, אלא אפילו באירופה, שבה התיבה הידנית הייתה בחירה הראשונה גם של מי שאיננו חובב נהיגה.
אלא שלמרבה ההפתעה, דווקא בארה”ב, שכבר השלימה לפני עשרות שנים מעבר גורף לתיבות הילוכים אוטומטיות, תיבת ההילוכים הידנית זוכה לעדנה מחודשת ומפתיעה. על פי נתונים שפרסם ארגון המחקר J.D Power עולה כי 1.7% מהמכוניות החדשות שנמכרו בארה”ב בשנת 2023 היו מצוידות בתיבת הילוכים ידנית.
זה נשמע נתון זניח למדי, אך הוא מצביע על מגמה שכן בשנת 2022 רק 1.2% מהמכוניות שנמכרו בארה”ב היו ידניות ובשנת 2021 עמד אחוז הידניות על 0.9% בלבד. כשמדובר בשוק רכב האמריקאי שבו נמכרות כ-13-14 מיליון מכוניות מידי שנה מדובר בתוספת של כמה עשרות אלפי מכוניות ידניות חדשות.
שבעוד שבעבר רוב הרוכשים של מכוניות ידניות עשו זאת משיקולי חיסכון ובחרו בדגמים פשוטם וזולים, כעת המגמה היא הפוכה, ורוב המכוניות הידניות הן מדגמים ספורטיביים או כאלו שפונים לחובבי הגה. בין הדגמים הידניים המובילים במכירות ניתן למצוא את פורד מוסטאנג, הונדה סיוויק טייפ R, סובארו WRX, שברולט קאמרו, דודג’ צ’אלנג’ר ואפילו ג’יפ רנגלר. עם זאת, על פי הנתונים ישנה גם עליה מפתיע בביקוש לגרסאות ידניות של דגמי עממים כמו פולקסווגן ג’טה, ופורד פוקוס.
אז מה צופן העתיד לתיבה הידנית? כפי שזה נראה כרגע היא תהפוך להיות בשנים הקרובות להיות בחירה נישתית של אניני טעם, בדיוק כמו תקליטי הויניל שעושים קאמבק בשנים האחרונות, לכן לא מפתיע שאפילו בעידן החשמל יש יצרניות כמו טויוטה שמפתחות תיבות הילוכים ידניות המותאמות להנעה חשמלית. אלא שרוב יצרניות הרכב יוותרו לחלוטין על האופציה להציע תיבה ידנית, לכן זה הזמן לשים את היד על כל ידנית שעדין מוצעת למכירה.