בשנת 2021 אחרי 14 שנים הציגה סוף סוף סוזוקי דור חדש להיאבוסה, אופנוע הספורט הגדול שנולד בשלהי שנות ה-90′ כחלק ממלחמת המהירות בין היצרניות היפניות. סוזוקי שמרו על המראה המוכר והאווירודינמי של ההיאבוסה, אך למרות שחלפו שנות דור במונחים של פיתוח הסתפקו בעיקר ביישור קו טכנולוגי והתאמה לתקני זיהום האוויר המחמירים.
להפתעתם וצערם של מעריצי הכוח והדגם, מנוע ה-1,340 סמ”ק בדור החדש אף איבד כמה סוסים וחצי קג”מ. בסוזוקי אמנם טענו לשיפור בזמינות הכוח ולזמני תאוצה משופרים, אבל אחרי כל כך הרבה זמן ציפו מסוזוקי לשבור את הכלים כפי שעשה הדגם המקורי, בטח בימים בהם כל אופנוע ספורט ליטר מדגדג את רף ה-200 כ”ס.
יתכן מאד ובסוזוקי לקחו לתשומת ליבם את הביקורת, ועל פי דיווחים מבוססים ומסמכי פטנט שנצפו עובדים בחברה על דור חדש להיאבוסה שאמור להציג מנוע מתוגבר בזכות שימוש בטכנולוגיית תזמון שסתומים משתנה (VVT). טכנולוגיית תזמון שסתומים משתנה נפוצה מאז שנות ה-90 בעולם הרכב, אך בעולם הדו-גלגלי היא עדין נדירה למדי. הונדה יישמה את הטכנולוגיה בכמה וכמה דגמים במהלך השנים, בעיקר במשפחת ה-VFR, ואפילו סוזוקי אימצה את הטכנולוגיה הקיימת כמעט בכל מנועי המכוניות שלה גם במהדורה האחרונה של GSX-R100.
על פי מסמכי הפטנט המערכת של סוזוקי מבוססת על לחץ שמן אשר גובר עם העליה בסל”ד ומפעיל סלונואיד חשמלי המשנה את זמני הפתיחה של שסתומי היניקה והפליטה. יחד עם מערכת ניהול המנוע והשליטה במערכת ההזרקה מסוגלת מערכת תזמון השסתומים המשתנה לשמור על אופי פעולה המתעדף גמישות בסל”ד נמוך, כאשר בסל”ד גבוה מתאפשר לסחוט מהמנוע עוד כמה סוסים. בימים של מודעות ירוקה ותקני זיהום אוויר מחמירים מסוגל שינוי בזמני פתיחת השסתומים גם ליעל את תהליך הבעיה ולחסוך פליטת עוד כמה גרמים של פחמן דו-חמצני, מה שבטח יעזור להיאבוסה הלא פוליטקלי קורקט לשרוד בעידן הנוכחי.
כרגע לא ברור אם ומתי יוצג סוזוקי היאבוסה עדכני עם הטכנולוגיה הנחשקת, אבל חובבי מרוצי הדראג כבר מחככים ידיים לאור הפוטנציאל הגלום. בינתיים הציגה סוזוקי לאחרונה מהדורת 25 שנים להיאבוסה שמסתכמת בשדרוגים קוסמטיים בלבד. המהדורה המיוחדת כוללת צביעה כתומה-שחורה ייחודית, תג 25 שנה על מיכל הדלק וחתית 25 שנים על דודי המפלט ונגיעות אנודייז מוזהבות במרכז דיסקי הבלימה ובנקודת החיבור של הזרוע האחורית לנאבה שעושים את סוזוקי היאבוסה לנחשק וייחודי עוד קצת מעבר לכפי שהוא כבר.