סדנת ברטונה אשר הוקמה לפני 113 שנה עבר לא מעט תהפוכות, כשלפני כ-3 שנים יצאה לדרך חדשה, עם מכונית על מרשימה ויפייפיה לחגיגות יום ההולדת ה-110 מאז נוסדה על ידי ג’יובאני ברטונה. מכוניתה על של ברטונה לא הייתה יציאה חד פעמית, ובעליה החדשים של הסדנה רוצים להחזיר אותה לימי הזוהר שלה כמי שהובילה את עיצוב הרכב התעשיה במשך שנים והוציאה תחתה כמה מהמכונית האייקוניות והנחשקות בכל הזמנים.
הדרך לשם עוברת כמובן על ידי פשפוש בעבר ורכיבה על גל הנוסטלגיה השוטף את התעשייה. זה בדיוק הכיוון אליו הלכו בברטונה עם מכונית ספורט חדשה בשם Runabout שאב-הטיפוס שלה נחשף בימים אלו, מתוך כוונה להגיע לייצור במהדורה מוגבלת כבר בשנה הבאה, עבור מי שיהיה מוכן לשלם מחיר של 350 אלף יורו לפני תוספות.
ברטונה עשתה שימשו בשם Runabout בקונספט שהציגה בשנת 1969 על בסיס מכלולים שהגיעו מאוטוביאנקי A112, מכונית המיני העירונית שהייתה פופולארית גם בישראל. באותם ימים שימשה חטיבת אוטוביאנקי כחטיבה בה הוצגו רעיונות וטכנולוגיות חדשות שהגיעו אחר כך לדגמי פיאט הסדרתיים. A112 Runabout הייתה מכונית רודסטר קטנה עם מנוע מרכזי בנפח 1.1 ליטר והנעה אחורית שעוצבה על ידי מרצ’לו גנדיני האגדי שהלך לעולמו בשנה שעברה, עם השראה עיצובית מסירות מירוץ. ה-Runabout לא הגיעה בסופו של דבר לייצור, אבל קווי העיצוב ותצורת ההנעה שלה הבשילו כמה שנים מאוחר יותר לפיאט X1/9 שעוצבה ויוצרה על ידי ברטונה.
אי אפשר לפספס שברטונה Runabout המודרנית נאמנה לקווים של הקונספט המקורי כשהיא בתצורת רודסטר עם חרטום נמוך, בתי גלגלים בולטים מעל גובה החרטום וקורה אחורית עבה בהשראת קשת אחורית של סירות מירוץ כמובן. כמו במקור ניתן יהיה לקבל את המכונית בגרסת ברצ’טה עם משקף קדמי מינימליסטי וללא גג כמו בקונספט הקלאסי, או בגרסת טארגה עם שמשה קדמית מלאה וגג פריק לשם הפרקטיות.
הקונספט המקורי הציג רעיון של פנסים ראשיים התלויים על קשת ההתהפכות שמאחורי תא הנוסעים. הרעיון הלא ישים הזה נזנח בגלגול המודרני שעדין מביא איתו מקוריות ביחידות התוארה, כאשר לראשונה מזה יותר משני עשורים מחזירה ברטונה את הרעיון של יחידות תאורה נשלפות בחזית (Pop Up Lights) שהיה כמעט פריט חובה במכוניות העל והספורט משנות ה-70 עד אמצע שנות ה-90, עד שהגיעו תקנות הבטיחות וההגנה על הולכי הרגל שאילצו את היצרניות לוותר על אחד הפרטים העיצוביים המגניבים ביותר של התעשייה.
יחידות התאורה הנשלפות קומפקטיות יותר מהמקובל הודות לשימוש בנורות לד מודרניות וחזקות, אך עדין משמרות את אותו אפקט “הפתעה” כשהן צצות מהחרטום המחודד. למרות שהן קטנות יותר, לא נראה שברטונה הצליחו לעקוף את תקנות הבטיחות הנדרשות אבל התקווה היא שכאן פנסים אלו יוצעו בגרסה הסדרתית של ה-Runabout בגלל שהיא לא תהיה ממש סדרתית. בברטונה מתכוונים לייצר ממנה רק 25 יחידות, מה שכנראה מעניק לה פטור מעמידה ברגולציות שונות בגלל כמות הייצור המצומצמת.
על ההנעה יהיה אחראי מנוע V6 מרכזי שיספק 460 כ”ס וישודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת שישה יחסי העברה ,כך שעם משקל קליל שאמור להיות מושג בזכות שימוש נרחב באלומיניום הביצועים אמורים להיות יותר מספקים. ביננו, ה-Runabout כבר קנתה אותנו בזכות העיצוב בעל הטוויסט הנוסטלגי והפנסים הנשלפים.