הימים לוהטים, הלחות גבוהה וכל כניסה לרכב במהלך היום היא כמו קפיצה לסאונה בשילוב לבה רותחת. למרבה המזל כל המכוניות כיום מצוידות במזגן כדי למנוע מהנהג והנוסעים להתאדות. למרות שמזגנים ברכב נפוצים כבר במה עשרות שנים, עדין ישנם לא מעט מיתוסים והנחות שגויות לגבי המזגן ותפקודו ברכב. אז הנה לפניכם מדריך מקוצר שיאפשר לכם ליהנות מאוויר צונן בלי ספקות.
מזגן מבזבז יותר דלק/אנרגיה מפתיחת חלון
אז זהו, שזה לא מדויק. ההנחה הזו אולי הייתה נכונה בעבר כאשר מזגני המכוניות היו מבוססים על מדחסים מכאניים זוללי אנרגיה. רוב מזגני המכוניות כיום עובדים בתפוקה משתנה, וברכבים חשמליים המדחסים הם מופעלי חשמל, כך שבקרת האקלים האלקטרונית מווסתת את פעולת המדחס לפי הצורך. על פי בדיקות ומחקרים הפעלת מזגן מעלה את צריכת הדלק ב-5%, אבל כיום המכוניות אווירודינמיות במיוחד כך שאם תפתחו חלון במהירויות גבוהות הגברת ההתנגדות לאוויר תפגע בצריכת הדלק הרבה יותר. בנוסף לחץ אוויר נמוך מידי בצמיגים יפגע בצריכת הדלק יותר מאשר הפעלת מזגן.
מזגן הוא אביזר בטיחות
קל להתייחס למזגן כאל מכשיר לשיפור נוחות השימוש ברכב, אבל למעשה יש לו תרומה גדולה לבטיחות הנהג בימים החמים. מבחינה מדעית חשיפה של הגוף לטמפרטורות גבוהות כפי ששוררות ברכב בימים אלו גורמת לאיבוד נוזלים ובעקבות כך לתופעות של זמני תגובה איטיים, עצבנות ואף לסחרחורות ובחילות כתוצאה מעליה בטמפרטורת הגוף. שימוש במיזוג האוויר ברכב מסייעת בהפחתת העייפות ובשיפור הריכוז על ידי שמירה על טמפרטורה יציבה בחלל הרכב. יש לכך השפעה בטיחותית מכרעת כדי להימנע מטעויות בנהיגה, ולאורך זמן המזגן גם מפחית את ההזעה וסיכוי ההתייבשות.
עדיף להזרים אוויר נקי במערכת האוורור
אופי הפעולה של המזגן מייבש את הלחות בחלל הרכב ויחד עם פעולת סחרור אוויר פנימי ניתן להניח שתיווצר תחושת מחנק לאורך זמן, כשעדיף להזרים אוויר נקי מחוץ לרכב. האמת היא שכיום מערכות בקרת האקלים יודעות לאזן בין הזרמת אוויר מחוץ לרכב לשימוש באוויר הקיים בחלל תא הנוסעים כדי למנוע תחושת מחנק. בנוסף, מצוידות רוב המכוניות כיום במסנני חלקיקים המבצעים סינון של האוויר ברמה גבוהה, ובחלק מהמכוניות ישנה אפילו מערכת השבחת אוויר. כך שלמעשה האוויר שנושמים בתוך המכונית נקי יותר מהאוויר שבחוץ.
הנעת המכונית עם מזגן דלוק יכול לגרום לנזק
זוהי עוד הנחה שהייתה נכונה בימים עברו, כאשר מדחסי המזגנים יצרו עומס על המנוע. כיום מערכות האלקטרוניקה והניהל במכונית המודרנית מסוגלת לווסת את העומס של מכלולי המשנה השונים גם בזמן הנעה ומונעים נזק אפשרי. הדבר נכון גם במכוניות בעלות מנגנון דימום מנוע בעצירה.
אין צורך להשתמש במזגן בחורף
גם כשיעברו ימי הקיץ הלוהטים חשוב לזכור להפעיל מידי פעם את המזגן לזמן קצר. הפעלת המזגן גם בימי החורף תשמור על תקינות מכלולי המזגן, תשמן את המדחס והאטמים ותמנע מהם להתייבש. בנוסף, ייבוש הלחות של המזגן בחורף מסייע להפשרת אדים מהירה. במילים אחרות, אם אתם רוצים שהמזגן שלכם יהיה תקין בקיץ הבא, כדאי שתפעילו אותו גם בחורף.