יצרניות הרכב היפניות ששלטו במשך שנים בקטגוריית הטנדרים בקטגוריית הטון די הותירו מאחור את השוק האירופאי וגם אותנו, כאשר בעקבות תקני זיהום האוויר המחמירים העדיפו להתמקד בשווקים פחות קפדניים ופופולארים לא פחות. טויוטה היילקס (לצד איסוזו דימקס) נותר מאחוני הטנדרים היפנים הנמכרים בישראל, ובבדידות זאת לא ממש הפריע שהדור הנוכחי כבר חוגג בקרוב יום הולדת 11. אבל הגיע הזמן להתחדש ולחדש, ובטויוטה חושפים בימים אלו את הדור התשיעי של היילקס שכמובן יהיה טנדר גלובלי וימשיך להיות משווק באירופה ובתקינה אירופאית, עם דגש על יחידות מגוון יחידות הנעה ירוקות קיותר, כולל גרסה חשמלית מלאה.
במסגרת מגבלות הז’אנר, עיקר השינוי העיצובי בהיילקס החדש נעשה בחזית שמקבלת יחידות תאורה צרות המחוברת בינהן בפס שחור רוחבי, כשמתחתן שבכה מחוררת בסגנון חלת דבש. מכסה המנוע זכה לתפיחות שריריות בסגנון הלנד קרוזר החדש והפגוש הקדמי כולל מעין כונסי אוויר צידיים מדומים שנראים מצועצעים למדי. הפרופיל נותר די דומה, בכל זאת זה טנדר, אבל ניתן להבחין בעוצוב שונה לארגז עם תפיחות בולטות יותר לכל אורכו, כשמחור ישנן יחדיות תאורה חדשות וגם פגוש חדש עם מגרעות מובנות לטיפוס.
למרות ההגדרה כדור חדש, המידות נותרו זהות לחלוטין עם אורך של 532 ס”מ, רוחב של 185 ס”מ ובסיס הגלגלים של 308.5 ס”מ. באופן מעניין, טויוטה תציע את היילקס החדש בשלב זה רק בתצורת קבינה כפולה. עם זאת יתכן שבעתיד תחזור טויוטה ליצר גם את היילקס המרכב בעל קבינה בודדת עבור שווקי המזרח הרחוק.
בשורה משמעותית מגיעה בתא הנוסעים שזכה לעיצוב חדש לגמרי, כשהוא כולל מעתה מסך לוח מחוונים מלא בגרסאות המאובזרות לצד מערכת מולטימדיה עם מסך רוחבי בגודל 12.3 אינץ’ עם ממשק מודרני. העיצוב העדכני כולל סידור מחדש לקונסולה המרכזית שכוללת בורר לבחירת מצבי נהיגה, שמירה על מתגים פיזיים לבקרת האקלים וגלגל הגה חדש ועמוס מתגים שהגיע מהלנד קרוזר. אחרי עשור, גם איכות החומרים ובידוד הרעשים אמורה להציג קפיצה משמעותית קדימה.
עם חשיפת ההיילקס החדש בחרה טויוטה להדגיש עבור השוק האירופאי את העובדה שמעתה יוצע ההילקס בגרסה חשמלית מלאה. לגרסה זו מנוע חשמלי שהוא חלק מכל סרן, כאשר שניהם יוצרים הנעה כפולה בחלוקה משתנה. ההספק הכולל עומד על 193 כ”ס כשסוללת 59 קוט”ש אמורה לספק טווח נסיעה של 300 ק”מ בשיוט או 240 ק”מ בממוצע על פי תקן WLTP. לאף מרשים במיוחד. לצד זאת משקל ההעמסה המותר בגרסה החשמלית עומד על 715 ק”ג בלבד וכושר הגרירה המרבי המותר על 1,600 ק”ג – מה שיצמצם את טווח הנסיעה משמעותית.
אבל עבור מי שבאמת מתכוון לעבוד עם היילקס תמשיך טויוטה להציע מבחר מנועי בעירה פנימית המותאמים לשווקים שונים. המנוע העיקרי של טויוטה היילקס החדש לשוק האירופאי ואילנו יהיה אותו מנוע טורבו דיזל מוכר בנפח 2.8 ליטר המסתייע המערכת תגבור היברידי 48V שהצטרפה לדור היוצא בשנה האחרונה. כרגע לא ברור האם המנוע נותר עם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה, או שקיבל את תיבת השמונה הילוכים המוצלחת של הלנד קרוזר 250 החדש.
בשווקי מזרח אירופה ואסיה הפחות מודאגים מזיהום האוויר יוצע מנוע ה-2.8 ליטר ללא תגבור היברידי כתחליף לנוע ה-2.4 ליטר הבסיסי שבדור היוצא, לצד מנוע בנזין בנפח 2.7 ליטר עבור מי שלא נמנה על חובבי הסולר. אגב, אותן גרסאות היועדות לשווקי המזרח לא יהיו מצוידות בהגה כוח בעל תגבור חשמלי, מה שאומר שהן גם לא יוכלו להציע את מערכות תיקון סטיה ושמירה על נתיב המודרניות שיותקנו בדגמים המערביים של היילקס, כחלק מחיבלה עדכנית של מערכות בטיחות אקטיביות. הבשורה המעניינת באמת מבחינת יחידות ההנעה היא שגרסה בעלת תא דלק מימני אמורה להגיע ליצור לקראת שנת הדגם 2028, זאת אחרי שכבר פגשנו באבות טיפוס בעבר על בסיס הדור היוצא.
לישראל צפוי להגיע טויוטה היילקס החדש במהלך שנת 2026 בגרסת הדיזל כמובן, אך לא ידוע אם גם הגרסה החשמלית תעשה עליה.



