דוקאטי היפרמוטרד 698 חייב להזכיר לך את הסופרמונו. הפעם האחרונה שדוקאטי הלכה עד הסוף עם צילינדר אחד. אותו סופרמונו היה אופנוע מסלול, עם פיירינג קליפאונים וכל הסיפור. מנוע הסינגל שלו שאל את הארכיטקטורה מה-888 שכיכב במסלולי הסופרבייק של תחילת שנות ה-90′ העליזות. הסינגל החדש, צויד במנגנון איזון ייחודי מאוד. מגל הארכובה יצא טלטל נוסף המחובר לתותב שדימה פעולה של ציל’ נוסף. כל זה נתן לסינגל ההוא לטפס ל-11,000 סל”ד.
גם דוקאטי היפרמוטרד 698 מונו שנחשף בסוף 2023 משתמש באותה חשיבה. הוא למעשה בעל גרסת צילינדר בודד למנוע הסופרקוודרו V2 בנפח 1,299 סמ”ק שהניע את הפאניגלה. אפשר למצוא כאן את אותם שסתומי יניקה מטיטניום, בוכנת אלומיניום עם מהלך קצרצר ושני גלי איזון. עוד מתכות נדירות אפשר למצוא בכיסוי האלטרנטור, המצמד וראש הצילינדר שעשויים מסגסוגת מגנזיום. התוצאה היא לא רק מנוע שטס בסל”ד, אלא גם אחד קל למדי עם 44 ק”ג. סתם בשביל להבין את הרעיון, לאן הסינגל הזה, בד”כ תצורת מנוע בסיסית, מכוון. התוצאה היא הסינגל החזק ביותר בעולם עם 77.5 כ”ס ומנוע שיודע להסתובב ב-10,250 סל”ד. מי שרוצה יותר יכול להזמין מערכת פליטה השלמה של טרמיניוני שתעלה את ההספק ל-85 כ”ס. מספרים מכובדים בהחלט.
אם נצמד למכלולים עיקריים ולא נרד לפירוט דקדקני (ויש בהחלט על מה), נציין את המזלג ה-45 מ”מ של מרזוקי מלפנים מתכוונן לחלוטין ובעל מהלך של 215 מ”מ. מאחור יש בולם של זאקס, גם הוא עם כיוונים מלאים ומהלך של 240 מ”מ, והזרוע עשויה אלומיניום כולה. אפשר להבין שבדוקאטי דאגו כאן למשקל נמוך וזה רלוונטי לכל חלק כאן. מונובלוק של ברמבו על דיסק בודד בקוטר 330 מ”מ מלפנים דואג להאטה ונעצור כאן, לבינתיים. זה אולי סופרמוטו חשוף יחסית עם חיפויים שמזכירים מאוד אופנוע שטח (כמובן), כשאיכות ותחושות מגיעים מעולמות אחרים, יקרים ואיכותיים יותר. זה בולט בכל מקום מקצות החישוקים ועד לקצה המושב. כל זה שוקל בסוף היום 151 ק”ג יבש, 160 ק”ג רטוב.
יחידה מובחרת
טוב עם כל הכבוד לכל מה שדוקאטי עשו כאן, יש נתון אחד שמעביר טוב יותר מהכל את התחושה על האופנוע הזה. עם מושב בגובה 904 מ”מ זה בטח אחד האופנועים הגבוהים ביותר עם רישוי כביש שבנמצא. עם 1.81 מ’ שלי, התחושה היא, איך נאמר זאת, לא טבעית במיוחד עבורי. הרגליים בקושי מגיעות לרצפה והמושב צר למדי. בכלל במבט כזה ממעלה נראה דוקאטי היפרמוטרד 698 יותר כמו מוטוקרוס מקצועי ופחות כמו אופנוע נורמטיבי. וזה לא אמור להפתיע אותנו. אופנועי שטח מקצועיים הם הבסיס הראוי לסופרמוטו תחרותי. וגם נזכר שדוקאטי נכנסו לעולם המוטוקרוס לראשונה זה מכבר עם הצלחה באליפות איטליה כשלב ראשון. המושב צר, קשה יחסית, ונמתח בקו ישר כמעט לגמרי מזנב האופנוע ועד פתח מילוי הדלק. זה מעולה כשאתה צריך לזו קדימה אחורה ולצדדים, זה לא משהו אם אתה סתם רוצה לצאת עכשיו מאולם התצוגה בתל אביב, לבית ברמת השרון הקרובה. על האופנוע זה אנדרסטייטמנט. זה מרגיש כאילו הכידון בגובה המותניים שלך, פתח התדלוק בגובה הברכיים. אתה יושב גבוה וחשוב ומתחתך, הרחק למטה, יש אופנוע.
עכשיו בואו נחבר את תנוחת הרכיבה הזו, להתפרצות הפסיכוטית של המנוע הזה אל הגלגל האחורי. בסל”ד קרקעי הוא לא מרגיש עבה וחזק כמו סינגלים רגילים, להיפך. הוא מושך יפה עד 4,500 סל”ד ומשם שערי הגהינום נפתחים עליך. הדבר הזה מטפס בסל”ד כמו שום דבר אחר שיש לו צילינדר אחד. דוקאטי היפרמוטארד 698 מרגיש כמו מוטוקרוס עם מנוע ענק על סטרואידים שדוחף לסל”ד חמש סיפרתי. שותה את ההילוכים בפרצים אלימים ומעיף אותך לפנים. מה לעזאזל קורה פה? אני רק מנסה להגיע הביתה עכשיו. אין באמת ברירה. כל הרכיבים פה בנויים לטובת העניין הזה. פעולת ההילוכים קצרה ומדויקת, המצמד קל חבר את ההילוך הנבחר כמו בטלפתיה. למתלים אין פה שום בעיה לאכול את מה שקורה על האספלט והבלם הקדמי הוא עוגן. האופנוע הזה זז, נוטה, מאיץ בולם. לא באמת נותן לך לנוח לרגע ומחייב אותך לפעול.
אי אפשר לשבת במיקום כזה ולחוות עומסים כאלו מבלי לקחת חלק פעיל ברכיבה. זה נכון לכל סוג של אופנוע, פה זה לא פחות מהכרחי. רכן לפנים בתאוצה, אם אתה לא רואה לעוף לאחור. הטה את הגוף לאחור בבלימה אם אתה לא רוצה לסיים על גלגל אחד. תהיה מדויק על הכידון הזה, חבק חזק עם הברכיים, כי הכלי הזה חד כמו סכין ונכון לשנות כיוון עם רמז קל ביותר, מכוון או שלא. הנסיעה המנהלתית הביתה הפכה להיות סשן רכיבה בעומס מלא. אני יורד אחרי רבע שעה בבית מתנשף ומזיע. אלוהים אדירים מה זה?!
מופע יחיד
למחרת אני יוצא לרכיבה ארוכה יותר, לרדת לעומקו של עניין. אז בוא ונאמר כבר עכשיו, יש כאן ארבע מצבי רכיבה הניתנים לכוונון לפי העדפות אישיות. אפשר לבחור כמה עקומות מומנט לצורך העניין, אז אם אתה רגוע תבחר בנמוכה ביותר. יש כאן כמובן יחידת מדידה אינרציאלית כך שה-ABS מערכת בקרת המשיכה ועוד גמדים אלקטרונים שמותקנים כאן יוכלו לעזור לך לאלחש במידה את התגובות ולשמור עליך עם גלגלים צמודים לקו שבחרת ולאספלט. אפשר גם לבחור במצבי ביניים ל-ABS כך שיאפשר החלקות נשלטות על הבלם. אבל ככה, אתה לא מרגיש באמת מה דוקאטי שיחררו כאן אל הכביש. וזה אופנוע שהוא מכונה ספורטיבית ברמה מקבילה לליטרים ספורטיבי מעולמות הכביש נניח. הוא מפוצץ בכוח, מכלולים משובחים ויכולת שייקח לרוכב הממוצע שנים למצות. אם בכלל. בכל גיחה ובדיקה דחפתי אותו עוד ומצאתי שיש כאן הרבה יותר יכולת משחשבתי. צריך להיות חיה רעה, צעיר, חזק עם יכולת רכיבה עילאית בשביל לדגדג את מה שאופנוע הזה מסוגל אליו.
ההיפרמוטו הזה נותן לך חופש מוחלט בטווח העירוני ובכלל. אם זה לטפס גרם מדרגות מכאן או לקפוץ ממשטח אחד לאחר. הוא יכול לאכול הכל והספיגה של המתלים לא תעביר את עיקר החבטות אליך. בשבילי הכיול הבסיסי הוא קצת רך וזה התאים לי. הרכות הזו הפכה אותו לקצת יותר נשלט ורגוע עבורי. הגלגל הקדמי והאחורי עולים לאוויר ללא מאמץ. החלקות ארוכות בחסות המצמד המחליק הן גם חוויה. זה דורש התמסרות כי האחיזה של הפירלים איתנה, אבל ברגע שאתה שובר אותה החיוך לא יורד. בכביש מפותל מתגלים שינויי הכיוון המהירים והתחושה הנטועה. המונו לא מתבייש לעבוד על המתלים, להימתח ולשקוע כמו שסופרמוטו אמור לעשות, ולתת לך יותר משחקיות. כל זה כאמור, אם יש לך כוח וכושר להמשיך ולדחות אותו במשך יותר מכמה דקות.
יחיד סגולה
מכאן אפשר להבין זה כלי ממוקד מאוד שבחסות המיסוי הישראלי מקבל גם תג מחיר מכובד למדי. זה לא האופנוע לצאת איתו לטיול ארוך וגם לא האופנוע שהייתי בוחר להגיע איתו אל המשרד וחזרה כל יום. אז מי כן? אם הייתי בן 25 (שנות הסופרמוטו שלי) והפרוטה הייתה מצויה בכיסי, בלי לחשוב פעמיים. גיחה לרגע של טירוף בפינה נסתרת, או בכל מקום בדרך. בין כוס קפה פה לקפה שם, בלי דאגות בעולם. אין הרבה אנשים שעונים להגדרה הזאת בארץ. כמו שאין עוד שום אופנוע שיודע לעשות את מה שיודע דוקאטי היפרמוטרד 698 יודע לעשות. אם ימצא רוכב כזה את המכונה הזו, יתגלה שהשמיים הם הגבול עם ההיפרמוטרד הזה.
דוקאטי היפרמוטרד 698 מונו – תעודת זהות
מנוע: 659 סמ”ק, סינגל, הספק: 77.5 כ”ס ב-9,750 סל”ד, מומנט: 6.3 קג”מ ב-8000 סל”ד, תמסורת: שישה הילוכים, בסיס גלגלים: 1,443 מ”מ, משקל (ללא דלק): 151 ק”ג, גובה מושב: 904 מ”מ, מיכל דלק: 12 ליטרים, מחיר: 98 אלף שקלים