מארק מרקז הפנומן שבר זה מכבר את שיאו של פנומן אחר. מרקז מחזיק כעת, בין השאר, גם בשיא הניצחנות על הונדה בקטגוריה הבכירה. מי שהחזיק בשיא הזה עד עכשיו, הוא מיק דוהאן, פנומן בזכות עצמו. את מערכת היחסים הארוכה שהייתה לדוהאן עם ה-NSR שלו, אין צורך להציג. 5 אליפויות עולם רצופות עושות זאת בעצמן.
אבל היום אנחנו מתרכזים דווקא בתאונה של דוהאן באסן 1992, זו שכמעט גרמה לכריתה של רגלו הימנית. מהפציעה הזו, דוהאן חזר ענק. הוא אולי הלך כמו ברווז בפיטס, אבל את על המסלול הוא עף כמו נשר, צד אליפות אחר אליפות. בגלל אותה פציעה, מיק דוהאן ביקש להתקין מנוף הפעלה לבלם האחורי באמצעות האגודל על הכידון. מעבר לשימוש המקובל בבלם האחורי, דוהאן הסביר אז בראיונות, שלחיצה על הבלם האחורי עוזרת לו להצמיד את ה-NSR טוב יותר לאספלט בהטיות ולמנוע תנודות מיותרות. זה עבד טוב, וגם אלכס קריוילייה חבר קבוצת הונדה אימץ את המנוף הנ”ל. הטכניקה הנ”ל הפכה מאז לנחלת הכלל.
אם נריץ את התמונה בחזרה לעידן הנוכחי, נגלה שרוכבי MotoGP נתקלים בבעיה חדשה. בחסות היכולת המתקדמת של המכונות, הצמיגים ובכלל, זוויות ההטיה בעולם הגרנד-פרי מופרכות לחלוטין. מסתבר שבפניות ימניות כאלו, עם כריות כף הרגל על הרגלית, קשה עד בלתי אפשרי לתפעל את הבלם אחורי. גם אופנת הרגל השלופה לקראת הפנייה, מקשה על תפעול רציף של הבלם האחורי לקראת פניות ימניות.

הפתרון הישן נשלף על ידי ברמבו, לטובת הרוכבים של העידן הנוכחי. רוכבי דוקאטי היו הראשונים להשתמש במנוף על כידון שמאל לתפעול הבלם האחורי. בראיונות שונים הם מספרים על שימוש בבלם האחורי בכדי לשפר את השליטה במפלצות המרוץ שלהם בכל שלבי הפנייה. ברמבו, שמייצרת מערכות בלימה לכל אופנוע על הגריד, מציעה שתי מערכות כאלו. האחת מאפשרת שימוש במקביל ברגלית ובמנוף. השנייה מאפשרת שימוש באופציה אחת לסירוגין. ד”א אף אחד לא ויתר לחלוטין על רגלית הבלם כמו שנאלץ לעשות דוהאן. לו, לא הייתה באמת ברירה…

מארקז הוא האחרון שייוותר על אפשרות שליטה משופרת באופנוע שלו. הוא ניסה את מנוף הבלם עבור אגודל שמאל כבר בעבר. במלזיה הוא עלה לאימון שוב, הפעם עם שני מנופים קלאסיים על הקליפ-און האחד למצמד השני לבלם האחורי. הוא הסביר שהסידור הזה נוח לו מאוד מחד אבל גם הסביר שאלו גישושים ראשונים מאידך. עוד הוסיף, שהוא צריך פתרון כזה בגלל הבעיות שהוזכרו מעלה. לטענתו הוא “מהיר מאוד” בפניות שמאלה בעוד שבפניות הימניות, הוא רק “מהיר” לדבריו. העתקת מקום מנוף הבלם עשויה להיות הפתרון.

אפשר למצוא את המנוף האמור גם בקטגוריות אחרות, בעולם הסופרבייק ועוד. המירוץ אחר שבריר שנייה נוסף, לא עוצר. וכמה נחמד לגלות, שאפילו לבעיות עדכניות, אפשר למצוא פתרונות מעידן אחר.