נתוני המכירות המלאים באירופה לשנת 2024 מתפרסמים בימים אלו ומגלים מספרים מעניינים לגבי המכוניות הנמכרות ביותר באירופה, ולא פחות לגבי טעם הקהל במגמת המעבר לחשמל. כידוע, אחרי כמה שנים של פריחה המגמה הירוקה בשוק המכוניות החשמליות השתנתה. בשנת 2024, הביקוש למכוניות חשמליות ירד, סובסידיות בוטלו ונתח השוק הכללי שלהן הצטמק למרות עליה קלה בכלל המכירות של מכוניות חדשות באירופה.
כעת על פי הנתונים המלאים שמפרסמת חברת JATO עולה כי לא רק ששוק החשמליות באירופה לא צמח בשנה האחרונה, הוא אפילו ירד בשיעור קל של 1%, כ-1.985 מיליון מכוניות שנמכרו ביבשת היו בעלות הנעה חשמלית. זה אולי לא נשמע נורא, אבל בהתחשב במשאבי הענק שמשקיעות יצרניות הרכב במעבר להנעה חשמלית, שלל הדגמים החדשים שהוצגו ומפותחים ותחילת הטפטוף הסיני ליבשת מדובר בנתונים שצריכים להדאיג לא רק את היצרניות אלא גם את הרגולטורים באיחוד האירופאי שהציבו יעדי התחשמלות שנראים כרגע בלתי ריאלים בעליל.
המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה ממשיכה להיות טסלה מודל Y עם 209,214 יחידות וירידה משמעותית של 17%, אותה תנסה החברה לאזן השנה עם מודל Y מתוחת הפנים. הירידה המשמעותית במכירות של מודל Y גרמו לה לאבד את תואר המכונית הנמכרת ביותר באירופה אותו השיגה ב-2023. מי שתפס את מקומה הוא דאצ’יה סנדרו שמכירותיו עלו ב-14% והסתכמו בכ-268 אלף יחידות, עדות לכך שבאירופה עדין רבים מחפשים רכב פשוט, חסכוני וזול וממש לא אכפת להם אם הוא מגיע רק עם מנוע בנזין וללא עזרה חשמלית כלשהי.
מודל Y ירדה למקום הרביעי בדירוג המכוניות הנמכרות ביותר באירופה, כאשר מקדימות אותה רנו קליאו במקום השני עם 216,317 יחידות ופולקסווגן גולף במקום השלישי עם 215,715 יחידות שנמכרו. בהמשך העשיריה בסדר יורד נמצאות פולקסווגן T רוק, פיג’ו 208, טויוטה יאריס קרוס, סקודה אוקטביה, דאצ’יה דאסטר וטויוטה יאריס. ומה לגבי הסיניות? בניגוד אלינו לא תמצאו ברשימת 50 הדגמים הנמכרים ביותר באירופה ולו דגם סיני אחד.
עם זאת, ישנם מותגים סיניים שצוברים תאוצה ביבשת. MG הוא המותג הסיני הנמכר ביותר באירופה עם 243 אלף יחידות ועליה של 3%, אך אלו מקנים לו רק את המקום ה-20 בדירוג – מעט אחרי סיאט אבל לפני קופרה, סוזוקי ומאזדה. BYD מסרה ב-2025 קצת יותר מ-50 אלף מכוניות באירופה (כאשר הכמות הזו כמובן לא כוללת את השוק הישראלי) מדובר בעליה של 216% המקנים לה את המקום ה-31, כשהיא עוקפת את אלפא רומיאו, פולסטאר ואפילו את סובארו.
טסלה יכולה להתנחם בכך שמודל Y היא עדין החשמלית הנמכרת ביותר באירופה, כשאחריה נמצאת טסלה מודל 3 נמצאת המקום השני עם 112,789 יחידות ועליה של 12%. את השלישיה המובילה סוגרת וולוו EX30 הפופולארית במיוחד במדינות סקנדינביה ממנה נמסרו 78 אלף יחידות. סקודה אניאק נמצא במקום הרביעי עם כמעט 69 אלף יחידות ועליה של 4% ואחיו נמצאות פולקסווגן ID.4 ו-ID.3 שסבלו מירידה של 24% ו-14% בשנה החולפת (65 אלף ו-54.5 אלף יחידות בהתאמה), בין היתר בגלל ביטול הסובסידיות בשוק הגרמני.
מעניין לראות כי בעוד דגמים פרימיום חשמליים קטנים כמו ב.מ.וו iX1 ומרצדס EQA דווקא עלו במכירות בשנה האחרונה (16% ו-14% בהתאמה) המכירות של דגמים חשמליים עממים יחסית צנחו. כך למשל המכירות של MG4 ירדו ב-28% (52 אלף יחידות), פיג’ו 208 החשמלית ירדה ב-23% (35.5 אלף יחידות) ואילו המכירות של פיאט 500e התרסקו ב-53% והסתכמו בקצת יותר מ-29 אלף יחידות בלבד.