כבר כתבנו לא פעם עד כמה מעוררת הערכה הריצה לצמרת של ג’נסיס והדבקת הפער מול מותגי היוקרה הוותיקים, ובראש ובראשונה מול הטריו הגרמני. תוך מספר שנים מאז הפיכתה למותג עצמאי, הציגה ג’נסיס משפחת דגמים שלמה של מכוניות סדאן ורכבי פנאי. עדין רחוק מההיצע העצום של הגרסאות ותת הגרסאות של המותגים הגרמנים, אבל מספיק כדי להציב נוכחות בסגמנטים המשמעותיים.
הזמן עובר מהר ואותם דגמים שהביאו את בשורת היוקרה הקוראנית כבר מגיעים לאמצע מחזור החיים. ברוב המקרים היה ניתן להסתפק במתיחת פנימיים מינורית, אבל בשוק הפרימיום התובעני והדורשני שבו הלקוחות דורשים להיות בחזית ולקבל את מיטב החידושים שיש לתעשיית הרכב להציע בג’נסיס לא יכלו להסתפק בקצת איפור ותוספת אבזור.
את מתיחת הפנים של אמצע חיים ביצעה השנה ג’נסיס למשפחת ה-80 הסאלונית שלה שכוללת את ה-G80 הסדאנית ורכב הפנאי הגדול GV80 שקיבל באותה הזדמנות אח ספורטיבי יותר למראה עם גג משתפל עם ההגדרה השיווקית צינית “קופה”. עוד יישור קו קטן מול ההיצע הגרמני. משפחת ה-80 המעודכנת על חידושיה התייצבה בישראל כשהיא תנסה לשמר את אפקט החדירה המוצלח של ג’נסיס מהשנתיים האחרונות. זו לא קטגוריה של רבי מכר, אבל GV80 אותו פגשנו הוא הדגם היותר משמעותי שאמור להפגין את הנוכחות של הסדרה על הכבישים.
לפעמים לשמור על הקיים הרבה יותר קשה מאשר ליצור אותו מלכתחילה. לפחות מבחינה עיצובית בג’נסיס לא התפתו לשנות וזה טוב. קו העיצוב הייחודי של לוק דנקרוולקה נשמר. שילוב של אלגנטיות ומאסיביות. כזה שלא מתנצל עם נקלע לחניון הקאנטרי ליד X5 או GLE ומצליח להיות שונה מהם למרות הצללית הקובייתית. יותר מידי דמיון לבנטלי יגידו המלעזים. זה לא מפתיע ולטעמנו רק מאשרר את תצאה המוצלחת שמושגת מבלי להיגרר לגימיקים מצועצעים וצעקניים, בהם חוטאים מתחרים שמנסים למצוא גם הם את מקומם בצמרת.
את עיקר השינויים שמרו בג’נסיס לתא הנוסעים, כשהם מישרים קן עם אופנת המסכי הענק, אלא שגם כאן הגישה היא שונה. במקום מסך ענק ניצב במרכז לוח המכשירים ומשתלט על לוח המכשירים העדיפו בג’נסיס לשמור על המבנה ומראה קלאסי יותר, כשהשליטה על בקרת האקלים מתבצעת ממסך מגע בעל תצוגה קבועה ומגובה בחוגות פיזיות. נראה מודרני והרבה יותר קל לתפעול. את ההצגה שמרו המעצבים ללוח המחוונים ותצוגת המולטימדיה שהם כעת על גבי מסך אחד רוחבי בגודל של 27 אינץ’. המראה מרשים, הממשק נאה ופשוט לתפעול עם אפשרות שליטה גם באמצעות חוגה בין המושבים שנדרשת לאור העובדה שהמסך רחב מכדי להגיע לפינותיו הרחוקות מבלי להתכופף.
שם בין תפריטי המולטימדיה חבויים שלל פיצ’רים חיוניים יותר (רמקול פנימי לשיחה עם היושבים מאחור) חיוניים פחות (מצבי הירגעות עם מוזיקה בהשראת סדנת ניקוי רעלים בפרדס חנה). כל זה עטוף באווירה מחניפה ומעודנת, עם אכות חומרים משובחת וירידה מרשימה לפרטים עד לקצה מנוף האיתות. מההיבט הזה הדביקה ג’נסיס את הגרמניות, ומצליחה במקרים מסוימים להתעלות עליהם. צריך להיות ממש קטנוני כדי להתלונן על משהו כשאתה ספון בתא הנוסעים של ה-GV80 בפרט שרמת האיכות וההשקעה ממשיכה גם לשתי שורות המושבים האחוריות. דווקא לאור ההשקעה העיצובית הגדולה המסך הרוחבי המלבני פחות מתחבר עם קו העיצוב הכללי, והקירבה בין חוגות בורר ההילוכים לתפעול המולטימדיה קרובות מידי. אבל באמת שזהו.
לתחושת הנינוחות אותה משרה תא הנוסעים תורם גם אופיו של ה-GV80. בג’נסיס לא ניסו להמציא את הגלגל מחדש ולהפוך בהמה במשקל 2.3 טון לצ’יטה אתלטית. המתלים האדפטיביים מכוילים לכיוון רך במעט במצבם הבסיסי ומעניקים יכולת ספיגה טובה מאד ברוב תנאי הדרך, עם רגישות רק למפגעים קטנים בשל חישוקי הענק. מעבר למצב הספורטיבי ישפר את יכולת הריסון על כבישים גליים אבל לא יעניש בנוקשות יתרה. בידוד רעשים מרשים, שמסתייע בזיגוג כפול מלפנים ומערכת נטרול רעשים אקטיבית, הופך את ג’נסיס GV80 לקרוזר נהדר לנסיעות ארוכות
היכולות הדינאמיות מספקות בהחלט, בטח בהתחשב בגודלו ומשקלו של ה-GV80. הוא התגלה כמאוזן ומדויק, אך חסר יכולות לייצר ריגוש או דרמות מכל סוג. במידת מה ניתן להצטער על זה, כי ג’נסיס GV80 מגיע עם יחידת הנעה משובחת. במקום מנוע הדיזל איתו הגיע בעבר ישנו מעתה V6 בנזין כפול מגדשים בשרני, ללא עזרה חשמלית כלשהי ועם קרוב ל-400 כ”ס שתמיד עושים טוב על הלב. והמנוע הזה של ג’נסיס נמרץ, חלק וכמעט תמיד עובד בתיאום מדויק עם תיבת ההילוכים האוטומטית החלקה. הביצועים לא מסחררים אחרי השהייה ראשונית והורדת הילוכך או יש מספיק כוח לבצע כל משימה. המחיר הוא צריכת דלק של כ-7 ק”מ לליטר.
ג’נסיס GV80 המחודש הוא לא רכב זול, וביחס ל-GV80 המקורי שנחת כאן לפני 3 שנים הוא התייקר בכ-70 אלף שקלים וזה לא מעט. מצד שני, הוא עדין זול בעשרות אלפי שקלים ואף יותר מהמתחרות הגרמניות אותן הוא מתיימר לאתגר. אבל זה לא אומר שהוא סובל מרגשי נחיתות, להפך. לפחות בכל מה שקשור לתא הנוסעים הטכנולוגיה ומערכות הבטיחות מספק ה-GV80 שילוב מרשים של רמת הגשה גבוהה, מיטב המערכות הקיימות כיום (שגם מתפקדות היטב) ופיצ’רים ייחודיים (למשל אפשרות הסעת הרחב מהחניה באמצעות השלט). יחד עם יחידת הנעה מרשימה ועיצוב בעל נוכחות הוא מראה שהקוראנים ממשיכים לצמצם פערים, ואפילו מצליחים להתעלות בתחומים מסויימים, חבל רק שצמצום הפערים הבא לידי ביטוי גם בעליה משמעותית במחיר.
ג’נסיס GV80 “לקשרי” – תעודת זהות
מנוע: 3.470 סמ”ק, טורבו בנזין V6, הספק: 375 כ”ס ב-5,750 סל”ד, מומנט: 54 קג”מ ב-1,300-4,500 סל”ד, תמסורת: אוטומטית 8 הילוכים, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 295.5 ס”מ, משקל: 2,315 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.2 שניות, מהירות מרבית: 240 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 8.1 ק”מ לליטר, מחיר: 639 אלף שקלים