לפני 20 שנה, הנהלת קונצרן יונדאי, הביטה במכונית אירופאית אחת. כזו שגרפה ביקורות אוהדות בעולם ונחשבה לטובה מסוגה. יצרנית מסה עממית יחסית בתקופה ההיא, לוטשת עיניים לכיוון ב.מ.וו סדרה 5 ומחליטה לצאת לדרך. כן, זה דורש לא מעט תכונות לצאת למסע כזה. יכולת הנדסית, אומץ, חזון וגם ממון. ליונדאי היו את כל אלו ועוד. הם החליטו שם לא רק לסמן את המטרה, הם היו נחושים לפגוע בול.
עם הגרמנית האמורה מול העיניים יונדאי ניגשו לשולחן התכנון. הפרויקט ארך 3 שנים בהן הושקעו כ-500 מיליון דולר. אלו הביאו לאוויר העולם את היונדאי ג’נסיס, שהוצגה בשנת 2007 בתערוכת הרכב של ניו יורק. ההצלחה הייתה מיידית, וגובתה בסקרי שביעות רצון, מבחנים ולקוחות שהיללו אותה. הצלחת הדגם, יחד עם הדרישה לדגמים נוספים שהגיעה מצד הלקוחות, הובילה לכך ש-8 שנים לאחר מכן, בשנת 2015, יונדאי השיקה מותג יוקרה עצמאי בשם ג’נסיס. בלי השם יונדאי – מותג יוקרתי דרום-קוריאני ראשון נולד בעולם הרכב.
אמת, המותג הצעיר והמצליח הזה, נולד למעשה לפני 9 שנים בלבד. חדש יחסית למותגי יוקרה אחרים בענף הרכב. למרות גילו הצעיר, נראה ששמו הולך לפניו, תרתי משמע, והתחושה היא כי מותג ג’נסיס (‘בראשית’, בעברית) קיים למעשה שנים רבות. התורמים העיקריים לתחושה זו הם המוניטין החיובי שהספיק לצבור, הטכנולוגיה פורצת הדרך, שפת העיצוב הכה מזוהה עימו והיצע הדגמים הרחב.
איך מקימים חטיבת יוקרה שמצליחה לבצע ולהרשים כבר מהדגם הראשון? ג’נסיס גורמת לזה להיראות קל אבל נגיע לנקודה הזו בהמשך. מותג היוקרה ג’נסיס הושק כאמור באופן רשמי על ידי חברת יונדאי בשנת 2015, כאשר המטרה הייתה לייצר מגוון רכבי יוקרה בעלי מיתוג עצמאי. הסנוניות הראשונות היו ה-G80 וה-G90, בתצורת הסדאן הקלאסית. אותם רכבים התחרו באופן ישיר, ללא רגשי נחיתות, במותגי יוקרה אירופאים ויפניים בעלי ניסיון רב שנצבר במשך שנים רבות.
היוקרה, העיצוב, הביצועים ומערכות הבטיחות יישרו קו עם הקצה של מותגי היוקרה הוותיקים, התמורה למחיר הייתה מצוינת, ורוח גבית התחזקה באופן משמעותי במהלך השנים כאשר מוניטין האמינות הגבוה הוכיח את עצמו לאורך הזמן. ראייה לכך היא שבשנת 2022 מגזין J.D. Power הכתיר את ג’נסיס כמותג היוקרה הטוב ביותר במבדק איכות שנערך לאחר 90 הימים הראשונים שלאחר המסירה. הישג לא פחות ממדהים למותג כה צעיר ועמוס בטכנולוגיה.
מאז ה-G80 וה-G90 השיקה ג’נסיס דגמים נוספים: מכונית סדאן קטנה יותר בשם G70 וכמובן גם מגוון רחב של רכבי פנאי, קטגוריה שהפכה ללהיט החם בשוק הרכב. אחד מרכבי הפנאי האלו, ה-GV80, זכה לפרס הקניה הטובה ביותר של אתר הרכב המוביל קלי בלו בוק. כמו שציינו קודם, את המוצרים של ג’נסיס אוהבים לא רק הרוכשים מסביב לעולם, אלא גם העיתונות וסקרי דעת הקהל הוותיקים והנחשבים ביותר.
בין מראה ליכולת
יוקרה צריכה להיות בעלת אופי ברור ונראות מובדלת. להמציא שפת עיצוב בעולם בו יש מאות יצרניות רכב, זה לא עניין פשוט. להתבלט לחיוב בתוך סגמנט היוקרה, זה כבר עניין מסובך מאוד. ג’נסיס הצליחה במשימה הזו כבר ב-G הראשונות. יש כאן קו ברור, מאסיבי וכוחני מחד, אלגנטי מאוד מאידך. כל ג’נסיס רצופה בתשומת לב יוצאת דופן לפרטים בעיצובה החיצוני והפנימי. האלמנטים המיוחדים לא מייצרים עומס, להפך. התחושה המתקבלת היא של תכשיט גדול ממדים.
הקו הזה מגיע ממספר מחלקות העיצוב של ג’נסיס. אלו פזורות בנקודות מפתח בעולם (גרמניה, ארה”ב, דרום קוריאה) ומתאחד למסר עיצובי אחד: אלגנטיות אתלטית. לפי הקוריאנים המסר הזה גורם למכוניות להיראות בתנועה גם כשהן סטאטיות. הקו העיצובי של ג’נסיס כולל את השבכה (גריל) הקדמית הייחודית ואת יחידות התאורה המפוצלות, ששואבות את ההשראה שלהן באופן ישיר מסמל המותג. יחידות התאורה האלו מכתיבות את הקו העיצובי לאורכם של הדגמים השונים. את אותו הייחוד ניתן למצוא גם בתאי הנוסעים של ג’נסיס. העיצוב מוקפד בהשראת הארכיטקטורה הקוריאנית ומשלב בין מרחב האישי לבין טכנולוגיה עכשווית. כן, יש כאן תחושת שפע וטכנולוגיה שלא רואים במתחרות. אלו משולבים החומרים מהשורה הראשונה, עם שילוב סגנונות רמות גימור שונות לתאי נוסעים שלמים, נוחים, מרימים.
בכדי לבצע את כל הטוב הזה, ג’נסיס הלכה אצל מומחים רבי מעלה. לוק דונקרוולקה, שנבחר ל- World Car Person of the Year בשנת 2022, הוא הראשון והמפורסם שבהם. מעצב העל שעבד בעבר בבנטלי, בלמבורגיני, ובאאודי ונחשב לאחד ממעצבי הרכב המנוסים והיצירתיים היום. איתו אפשר למצוא גם את סאנג-יופ לי שעיצב את הבנטלי קונטיננטל GT, את השברולט קורבט C6 בהחלט מישהו שיודע איך לגרום למכונית לשדר פאר או דינאמיות. גם פיליפו פריני, המעצב הראשי, תפקד כמעצב בלמבורגיני. לא פחות.
הצוות הזה יצר את המראה שאין לטעות בו בדגמי ג’נסיס וגם שלל רכבי הקונספט. מכוניות התצוגה האמורות זכו במהלך השנים לשבחים רבים, וסיפקו הצצה לעתיד העיצובי אליו מכוונת החברה. אחד מרכבי הקונספט האלו הוא הג’נסיס X Convertible היפיפה, שזכה בפרס עיצוב הרכב בקטגוריית מכוניות הקונספט של תחרות Car Design Awards בשנת 2023.
מותג צריך להיות מזוהה לא רק על ידי המראה שלו, אלא גם על פי התחושות שהוא מייצר. אם זוכרים את המטרה של תחילת פרויקט ג’נסיס, חייבים להבין שאת החברה עניין היכולת לא פחות מעניין האיכות, הטכנולוגיה או המראה. בכדי לכוון לגדולות ולמשובחות שבהן, הבחירה של ג’נסיס ברורה – הנעה אחורית, שלדה רבת כישרון וכיול שידע לתת מענה בכל הקשור לניהוג מחד ונוחות מאידך.
גם כאן, יונדאי לא היססה ובחרה אנשים עם קבלות. השם הפעם הוא אלברט בירמן. הוא הצטרף לקונצרן ב-2015 והיה אחראי באופן ישיר לכל מה שגורם למכונית לנוע היטב. מר בירמן בילה את 31 השנים שלפני בחטיבת M של ב.מ.וו ותחת ידיו יצאו חלק גדול מהרכבים שתרמו לשמה של החטיבה הזו. מר בירן חולל כמה קסמים בקונצרן יונדאי הענק. את היכולת ההנדסית שלו אפשר היה להרגיש מההתחלה. היכולת שלו להוביל פיתוח של מכונות מהקצה העליון, השתלבה מצוין עם הנכונות של ג’נסיס להשקיע ולהרחיק כמה שצריך – על מנת לייצר חוויות נהיגה אחרת.
הצלחה עולמית
את התוצאה של אלו אתם כבר מכירים. ההתחלה של ג’נסיס כוונה בעיקר לשוק האמריקני – ומהר מאוד גולשה למקומות נוספים. בחודש אוגוסט האחרון המותג חצה בגאווה את רף ייצור מיליון הרכבים, ואלו יצאו לשווקים מגוונים כמו: ארה”ב, אירופה, סין, אוסטרליה, רוסיה והמזרח התיכון. אם נתחשב בעובדה שג’נסיס חצתה את רף ייצור חצי מיליון הרכבים רק כשנתיים קודם לכן, הרי שמדובר בצמיחה משמעותית למדי.
חלק מההצלחה הזו ניתן לזקוף לזכות מחלקת השיווק של ג’נסיס, שפעלה במספר מישורים וביניהם מתן חסות רשמית לליגת הפוטבול האמריקאית (NFL) החל משנת 2017. הליגה הזו, למי שאינו מכיר, זוכה לקהל מעריצים ענק, מה שסיפק חשיפה גבוהה במיוחד שהביאה את המותג הצעיר והמבטיח למודעות בקרב הציבור הרחב. אנשי השיווק לא סיימו שם, למותג יוקרה צריך למשוך גם את הקהל הנכון, והקהל הנכון אוהב לשחק גולף. ג’נסיס סיפקה לאחרונה חסות לטורניר גולף ותיק למדי שהחל בשנת 1926, ושמו כעת ג’נסיס אינוויטיישונל.
בלי קשר לצעדים החכמים האלו בשוק האמריקאי אלו לא מחליפים מוצר איכותי. עם כל שנה שחולפת מתגלה שהדגמים עצמם, התאמתם לקהל האנין וההצעה החדשה הזו שמשלבת בין אמינות יוצאת דופן ליוקרה אמיתית – פונה אל ליבם ומוחם של קהלי היעד.
הזווית הישראלית
ג’נסיס החלה לשווק את רכביה בישראל בתחילת שנת 2021 תחת פעילות היבוא של כלמוביל. מרגע ההשקה המקומית היא רושמת עליה מתמדת במכירות. את שנת 2022 סיימה עם 657 מסירות, בעוד ששנת 2023, שהייתה שנה מאתגרת למדי בשוק הרכב לאור המלחמה שנפתחה בחודש אוקטובר, הסתיימה עם 819 מסירות המהוות צמיחה מרשימה של 25 אחוזים. ג’נסיס משווקת בישראל גם רכבים חשמליים וזוכה לביקושים גבוהים למדי: בשנת 2023 המותג התברג במקום השני במסירות רכבי היוקרה החשמליים לאחר שמסר 535 רכבי יוקרה המונעים באמצעות חשמל בלבד. נתון מרשים למדי. עד היום עלו על כבישי ישראל יותר מ-2,000 דגמי ג’נסיס. הספק מכובד למותג יוקרה המשווק בישראל במשך תקופה כל כך קצרה.
בארץ אין NFL או אליפויות גולף ותיקות. אבל יש קהל חכם, עדכני שמגיב היטב למילה האחרונה בכל תחום. ולאור הנתונים מעלה, אפשר להגיד שהקהל המקומי מגיב היטב למותג הדרום קוריאני החדש יחסית. תורמים להצלחה המקומית הם מגוון הדגמים המוצע: לא פחות מחמישה דגמים שונים, כולל רכבי פנאי מושכים, המשווקים במגוון גרסאות הנעה ורמות גימור שונות. גם המענה החשמלי שג’נסיס נותנת לאופנה העדכנית נותן כאן חיזוק ברור.
ברמת המחירים האלו הישראלי דורש שירות יוצא דופן ובצדק. בג’נסיס ישראל אימצו תקני שירות שהופכים את חיי הלקוחות לקלים ונוחים יותר. מנהל שירות אישי הזמין בטלפון 24/7 ודואג ללקוחות במידת הצורך. איסוף הרכב מבית הלקוח לטובת טיפולים שוטפים או הסעות עבור הלקוחות במידת הצורך גם מדגימות את המחויבות של ג’נסיס ללקוחות שלה בישראל. בנוסף, הלקוחות יכול לבחור בין שלל חבילות בטיחות, אבזור, נוחות וטכנולוגיה שונות בעת הזמנת הרכב. פרט חשוב ברכישת מכונית שצריכה לדבר אל הרגש ולא רק אל ההיגיון.
מבט אל העתיד
החזון של ג’נסיס מורכב מכמה חלקים. אחרי שהביאה את עצמה בזמן שיא לאותה השורה של יצרניות היוקרה הוותיקות מאירופה, היא שואפת להמשיך לייצר את המכוניות הטובות ביותר לאניני הטעם ברחבי העולם. מטרה נוספת היא יצירת עתיד בר קיימא עבור הלקוחות. על מנת לעשות זאת, הצהירה החברה כי החל משנת 2025, כל רכבי ג’נסיס החדשים שיושקו יונעו באמצעות חשמל בלבד, ועד שנת 2030 ג’נסיס מתכננת לשווק רכבים חשמליים בלבד. לפני שזה יקרה, ג’נסיס מתכננת להשיק גרסאות בעלות הנעה היברידית כבר בשנה הבאה.
מעבר לכך, ג’נסיס מתכוונת לטפל גם בכל שרשרת הייצור ולהפחית את פליטת הפחמן לחלוטין עד שנת 2035. כחלק מאותה מגמת ההתחשמלות, ג’נסיס גם הצהירה שהיא מתכוונת להגביר את האינטראקציה עם לקוחותיה באמצעות גירוי כל חושי הלקוחות. במילים אחרות להמשיך את הזינוק המרשים שלה מרגע הקמתה גם אל עבר העתיד החשמלי. להציע בידול וחווית שימו זה אתגר שכל יצרניות היוקרה עומדות בפניו. עם היכולת לפרוץ שמהווה חלק מג’נסיס מהרגע הראשון, ג’נסיס נמצאת במקום נוח מאוד מול האתגרים האלו. מוכנה להמשיך ולדחוף קדימה, גם בעידן המשנה את כללי המשחק. כזה ששולח את כל המותגים כולם לקו ההתחלה, לבראשית.