ההתחלה לא בדיוק הייתה חלקה. המכונית הראשונה של חטיבת M הייתה כידוע ה-M1 שפותחה בסוף שנות ה-70′ עם למבורגיני. כיוון שפותחה גרסת הומולוגציה למכונית מירוץ ה-M1 נותרה בתור קוריוז (את הסיפור המלא נשאיר לפעם אחרת). זה לא הפריע לחטיבת M לגדול, להתפתח ולהציע מאז גרסאות ספורטיביות שהפכו לשם דבר על המסלול ומחוצה לו.
M הפך להיות מותג חזק. כל כך חזק עד שב.מ.וו מציעה עבור כל דגם חבילת שיפורי M אפילו שרובם קוסמטיים בלבד. כל כך חזק שתמצאו סמלי M מודבקים בהבלטה גם על 316 e30 חבוטות בכל פינה בעולם. לאור זאת מפתיע שב.מ.וו לא חשבה במשך ארבעה עשורים לנצל את המעמד של M ולהציג שוב מכונית שתהיה בלעדית תחת סמל החטיבה. עד עכשיו.
בסוף שנת 2022 הציגה סוף סוף ב.מ.וו דגם שהוא בלעדי עבור חטיבת M ונקרא פשוט XM. מרצדס כבר עשתה צעד דומה עם AMG כשהציגה את סדרת הספורט קופה AMG GT. מכונית ספורט ייעודית של חטיבת M שתתפוס את מקומה של ה-i8 הביזארית היא חלום רטוב של מעריצי המותג, אלא ש-XM אמנם מכיל DNA ספורטיבי, אך הוא כלוא בתוך גוף של רכב פנאי גדול. ממש ממש גדול.
כבר התרגלנו לגרסאות M על בסיס דגמי סדרת ה-X של ב.מ.וו, אבל XM הוא משהו שונה לגמרי. הוא לא גרסה על בסיס דגם קיים אלא דגם בפני עצמו, למרות שהוא חולק בסיס משותף עם X7 וגדול כמעט כמותו. זה אומר אורך של יותר מחמישה מטרים, רוחב של שני מטרים בדיוק ובסיס גלגלים של יותר משלושה מטרים. עם זאת, אפשר להגיד שה-XM לא נראה כמו שום דגם אחר של ב.מ.וו. בעצם הוא לא נראה כמו שום דבר אחר שמסתובב על הכבישים. לאחרונה אמר המעצב הבכיר של ב.מ.וו כי בשנים האחרונות הלכה החברה רחוק מידי עם העיצובים שלה והיא תאמץ קו מתון יותר בדגמים העתידיים. אין ספק שהאמירה הזו הגיע בעקבות ה-XM שנראה, בפרט בצביעה האפורה והייחודית של רכב המבחן כחייזר ענק ומרושע עמוס בקווים זוויתיים.
את האמת שמזוויות מסוימות ובעיקר מאחור אפשר להתרגל לייחודיות הזו, אבל מישהו בב.מ.וו החליט שאפשר בטעות לפספס את ה-XM כשהוא חולף ברחוב, לכן שבכת הכליות שקיבלה גאן עוד פרשנות מוגזמת וענקית זכתה לתאורת LED משלה. דגם המבחן היה בעל גימור מוזהב לשבכה, לפסי הקישוט בגוף, בפגושים בחישוקים העצומים בקוטר 23 אינץ’ שהפך אותו למוחצן באופן שגורם לתהות האם מדובר בהתקנה מקורית או בעבודת אפטרמרקט של סדנה בדובאי.
אחרי שאנשים הם גם יתהו גם במה אתם נוסעים כיוון שסמל ב.מ.וו מופיע רק על מכסה המנוע, ובשני צידי השמשה האחורית (כמחווה ל-M1). מעבר לכך, רק סמלי M בכל מקום, בפרט בתא הנוסעים. על גלגל ההגה, על ידית ההילוכים, ליד פתחי המיזוג, בספי הדלתות, על המושבים ואפילו חגורות הבטיחות הן עם תפירה בשלושת הצבעים המזוהים עם החטיבה.
בכל מקרה זה לא משנה אם כולם מסתכלים עליך כשאתה נמצא בתא הנוסעים של ה-XM שהוא אחד מהמושקעים והמרשימים שיצא לנו לחוות בשנים האחרונות. הסידור של צמד המסכים הצמודים מוטה לכיוון הנהג התפעול אינטואיטיבי למדי בזכות הבחירה להשאיר את החוגה בין המושבים כגיבוי. המושבים עצמם מופלאים, כשהם משלבים בין נוחות כורסתית לחביקה ספורטיבית. איכות החומרים והירידה לפרטים מרשימה, עם שילוב של דיפוני עור במרקמים שונים, גג בדיפון אלקנטרה וממשטח עליון תלת ממדי המשולב בתאורת האווירה במקום גג שמש. מערכת השמע מופלאה ברמה של אולפן הקלטות. בקיצור, ב.מ.וו העניקה ל-M הזאת תשומת לב ואווירה שרק סדרה 7 תהיה נעימה יותר. הויתור על שורת המושבים השלישית אפשר לדחוף את הספסל האחורי לאחור כדי להרוויח עוד קצת מקום לרגלים. התוצאה היא מרחב פנים עצום בכל ממד. אבל מי קונה M בשביל לשבת מאחור?
בסופו של דבר הלב של כל M הוא יחידת ההנעה, ובמקרה של ה-XM יחידת ההנעה שלו היא גם הצהרה על כניסתה של החטיבה הספורטיבית לעידן המחושמל. למרבה השמחה XM לא מונע על טהרת החשמל, אבל הוא נעזר בו כדי לתת למנוע ה-V8 כפול המגדשים לנהום עוד כמה שנים בטרם יוקרב גם הוא על מזבח איכות הסביבה.
אבל לפני כן, בואו נדבר רגע על מספרים. XM הוא נכון לעתה הדגם החזק ביותר בהיצע של ב.מ.וו. יחידת ההנעה המוכרת גם מדגמי M אחרים מפיקה כאן 489 כ”ס ו-66.3 קג”מ. אלו אמנם 100 כ”ס פחות מאשר ב-X5 M הסטנדרטי, אבל ישנה עזרה ממנוע חשמלי בהספק של 197 כ”ס. התוצאה הסופית היא הספק משולב של 653 כ”ס ו-81.6 קג”מ. למי שזה לא מספיק, בעולם מוצעת גרסת Label Red עם 100 כ”ס נוספים.
זוהי לא רק ה-M החזקה ביותר, אלא גם הכבדה ביותר. אנחנו מדברים כאן על משקל עצמי של כמעט 2.8 טון, פועל יוצא של שימוש במערכת היברידית וסוללה גדולה. המערכת ההיברידית מוזנת מסוללה בקיבולת של 29.5 קוט”ש, כמחצית מהקיבולת של קרוסאוברים קומפקטיים חשמליים נפוצים. ב-XM המגודל אמורה הסוללה לספק טווח חשמלי של 83 ק”מ, כשבמפתיע אפשר להתקרב לנתון הזה ללא מאמץ מיוחד בנהיגה יום יומית מתונה.
אלא אם תחליטו למצות את פוטנציאל הביצועים של ה-XM. כלומר אתם חייבים למצות את פוטנציאל הביצועים. ליחידת ההנעה הזו יש ערימות של כוח בכל מצב נתון. במצב נהיגה רגיל יש תיבת ההילוכים השתהות קלה ביציאה מהמקום או בהורדת 2 הילוכים אבל מיד לאחר מכן ה-XM משתגר קדימה כשהוא מוסיף צליל מענג מהמפלט. מעבר למצב M מחדד את התגובות לרמה עצבנית שגורמת לכם לחשוב לרגע שאתם באיזו M2, אבל אז מגיעים לכבישים מפותלים ומגלים שאתם לא.
יאמר לזכותו של ה-XM כי המתלים הקשיחים מטפלי במאסה הגדולה הזו באופן מרשים. מערכת ההנעה הכפולה מחלקת את הכוח בהתאם לצמיגים השמנים כך שאחיזה לא חסר, כשההיגוי האחורי מצטרף כדי לסייע בהידוק הפניות. אבל לבסוף אי אפשר להכניע את הפיזיקה ולמרות היכולת עדין התחושה היא שנוהגים ברכב גדול וכבד מאד. אגב, במפתיע ב.מ.וו XM לא מצויד במתלי אוויר, התוצאה היא תחושת נוקשות נסבלת גם במצב נוחות, ונוקשות מוגזמת במצבי הספורטיבי יותר.
אחרי שמסיימים לעכל את עיצוב ולעבד את היכולות והביצועים של ב.מ.וו צריך להפנים גם את תג המחיר שעומד על 1.35 מיליון שקלים לפני תוספות. זהו מחיר שגורם לך לתהות עוד יותר למי באמת מיועדת ה-XM. תא הנוסעים מפנק ומאובזר, אבל מי שמחפש מכונית פאר נוחה יגלה שה-XM נוקשה מידי גם עבור ישבנים לא אנינים. הביצועים בהחלט עומדים בציפיה של מכונית הנושאת את לוגו M, אבל ככל שה-XM מהירה היא רחוקה להיות מהנה כמו המכוניות שהביאו את M למעמדו בקרב חובבי ההגה, ו-X5 M קומפוטישן מפגינה ביצועים עדיפים בלי משקולת של סוללה כבדה על הגב.
אפשר להתחכם ולהגיד שבמחיר של ב.מ.וו XM ניתן לרכוש X5 למשפחה ו-M2 לסופי שבוע. אבל מי שיכול להרשות לעצמו לרכוש XM הוא מי שאוהב את המותג M, רוצה את הכי הכי מכל הבחינות ושכולם יראו וידעו את זה. את כל אלו יודע ה-XM לספק ולשם כך הוא נוצר.
ב.מ.וו XM – תעודת זהות
מנוע: 4,395 סמ”ק טורבו V8 + מנוע חשמלי, הספק משולב: 653 כ”ס, מומנט משולב: 81.6 קג”מ, תיבת הילוכים: אוטומטית, שמונה יחסי העברה, בסיס גלגלים: 310.5 ס”מ, משקל: 2,785 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 4.3 שניות, מהירות מרבית: 250 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 62.5 ק”מ לליטר, מחיר: 1.35 מיליון שקלים