בזמן האחרון יוצא לי לכתוב על הרבה אופנועים שהמראה שלהם חשוב לא פחות מאיך שהם זזים, אולי אפילו יותר. ב.מ.וו R nineT סקרמלבר הוא בהחלט אחד כזה. ועוד לפני שמניפים מעליו רגל אחת ברור שהוא עושה את זה טוב, את הקטע של להיראות כמו שצריך אני מתכוון.
לפני שיצא ה-R nineT הראשון, ב.מ.וו פרסמה סדרת איורים שיכניסו את העולם לראש של הסדרה החדשה. והיה ברור כבר מההתחלה שהפלטפורמה הזו תקבל הרבה עבודות קאסטומיזציה. האופנוע המקורי מציג אין סוף אפשרויות איבזור מהבחינה הזו. אפילו את המושב הכפול, ניתן לפרק והישאר עם מושב אחד וגלגל אחורי חשוף לגמרי.

עכשיו אנחנו
אחרי שכל סדנא שמכבדת את עצמה בעולם הציגה איזו שהיא אינטרפטציה לניינטי (כמו זו של אורבאן מוטורס שאהובה עליי אישית) מתחילים ב.מ.וו להציג גרסאות שונות לאופנוע הייחודי הזה. הראשונה היא הסקרמבלר (כשדגמים נוספים הוצגו כבר בתערוכת מילאנו האחרונה).

הבסיס הוא הניינטי כשהגרסה הזו, ב.מ.וו R nineT סקרמבלר מקבלת כמה שינויים ברורים. אופנועי סקרמבלר הם אופנועים שהותאמו לרכיבת שטח. בימים עברו, לפני המצאת אופנועי השטח הייעודיים, מי שרצה לרכוב בשטח היה צריך להסב אופנוע רגיל לשימוש הזה. זה אומר שחלקים מיותרים הוסרו או קוצצו, המפלט טיפס גבוה יותר בכדי להימנע מפגיעות והכידון הפך גבוה יותר.

וזה פחות או יותר בדיוק מה שקרה לסקרמבלר. הוא קיבל נגיעות עיצוביות קלות ומכאניות קלות עוד יותר בכדי לגרום לו להיראות כמו “סקרמבלר”. האמת היא שחלק מהשינויים הגיעו מעוד סיבה – הוזלת עלויות מול אופנוע הבסיס היקר למדי.

אז ההבדל המכאני הבולט ביותר כאן הוא המזלג ומערכת הבלימה מלפנים. המזלג הבשרני ומערכת הבלימה המרשימה שהיתה על הניינטי הראשון הוחלפו ברכיבים פשוטים יותר בסקרמבלר. האגזוז קיבל מיקום גבוה יותר ויחידת הזנב עוצבה מחדש. עוד פרט בולט למדי הוא גלגל ה-19 אינץ’ מלפנים וגם החישוקים היצוקים. שפיצים היו מתאימים לסקרמבלר הזה הרבה יותר וניתן לקבל אותם, רק בתוספת תשלום. ואם נגענו בכסף ב.מ.וו R nineT סקרמבלר נמכר כאן ב-119,000 שקלים. זול יותר מהניינטי המקורי אבל עדיין לא זול אבסולוטית.
עכשיו אני
הוא יפה. אי אפשר לקחת את זה ממנו. מרחוק הפרופורציות המושלמות והאריזה המאוד מכאנית למראה מייצרות תחושה ברורה של מפגש עם משהו שונה. ככל שאתה מתקרב הפרטים מתחילים לצוץ ולעניין. מערכת הפליטה, הקווים הנקיים של המיכל, הגוון של המושב. הכול מתחבר בצורה מאוד הרמונית, מאוד אלגנטית. גם כשאתה כבר עליו, עם תנוחת ישיבה זקופה יחסית וידיים שלוחות לכידון קצת רחוק מלפנים אתה ממשיך להעריך את האיכות, את העומק של הצבע, את הפשטות המתחכמת של הקווים. המיכל מתחיל באיזור הכי רגיש שיש לגבר ונגמר בראש ההיגוי. הוא שטוח, כאילו פשוט, אבל קווים מפוסלים שרצים לאורכו ומסביב לפתח מיכל הדלק נותנים לך להרגיש שמישהו אשכרה ישב וחשב איך להפוך את האופנוע הזה, לתכשיט.

הנעה והבוקסר מקורר האוויר מנער את האופנוע עם כל מכת גז במקום. אותן נביחות בוקסר אופייניות וחביבות שמקורן ב-1,170 סמ”ק מקוררים האוויר/שמן. יש כאן 110 כ”ס ופעולה בשרנית, עגולה וכריזמטית. הצליל שם, וגם התחושות. זה מנוע גמיש מאוד והוא מושך את המאסה המכובדת של ב.מ.וו R nineT סקרמלבר קדימה בתחושה ברורה של נונשאלנט.

תלונה עולה די מהר מול המושב. המראה הנהדר, שטוח וצר, לא עולה בקנה אחד עם דרישות נוחות. הוא בפירוש מקריב את הנוחות על מזבח המראה. לדעתי זה לא ממש משנה. מהשניה הראשונה ברור שזה אופנוע ששם לעצמו את המטרה להיראות הכי טוב ליד בית הקפה השכונתי שלך. הרבה לפני שהוא רוצה לספק לך נסיעה נוחה או נינוחה לרמת הגולן נניח. ב.מ.וו R nineT סקרמלבר הוא לא אופנוע תיור. זה סקרמבלר שבא לענות לזרם העיצובי שהביאו אלינו אנשים עם חולצות פלנל משובצות וזקנים מפוארים. והוא עושה את זה. גם בלי שתניע אותו.

מי שיוציא אותו אל מחוץ לעיר יגלה שלמרות שאין מיגון רוח, הפנס הקדמי ולוח השעונים המינימליסטי מייצרים הגנה יעילה עד לכ-130 קמ”ש. קל מאוד לרכוב עליו בעיר (למרות זוית צידוד קצת מוגבלת) וכך גם מחוצה לה. היציבות הכיוונית יצוקה כמו כל האופנוע הזה בברזל. המנוע חזק ובשרני אבל לא יפתיע אף אחד. ואם כן – יש כאן בקרת משיכה ו-ABS מרגיע.

בכבישים מפותלים מציע ב.מ.וו R nineT סקרמלבר דיסוננס תחושתי – הוא נראה ישן, הוא גורם לך להרגיש ישן, אבל התפעול שלו חלק, מודרני ואיכותי. רק בתפעול המנוע והתיבה האלו יש משהו קצת גס, קצת פרימאטי, שמתכתבים עם חוויה מאוד בסיסית. מאוד שורשית. וכך אתה מוצא את עצמך, פושט ידיים אל הכידון, נותן עוד קצת גז בכדי לשמוע ולהרגיש, מטה את האופנוע אל הפניות ופשוט נכנס עמוק, עמוק, למנהרת זמן מפננת.

טענות? המזלג החדש והפשוט יותר, יחד עם החישוק בקוטר 19 אינץ’ מלפנים לא מייצרים את אותה תחושה נטועה מלפנים כמו בניינטי המקורי. גיחת שבילים קצרה גם גילתה מהר מאוד את המגבלות של אופנוע במשקל 220 ק”ג, עם מזלג לא מתוחכם במהלך 125 מ”מ. מצד שני אם מישהו ייקנה את האופנוע הזה במטרה לרכוב איתו בשטח, יש דברים אחרים שצריכים להדאיג אותו.
חמישה מול אחד
כמו הרבה כלי רכב מהנים, לא עושה ב.מ.וו R nineT סקרמלבר שום היגיון. הוא לא זול, המושב שלו לא נוח, הוא לא מיועד להתחרות בקטגוריה ספציפית ולא מציג יכולת יוצאת דופן בשום תחום. כמעט, כי איפה שהוא כן זורח, זה במקומות שלא ניתן לתאר אותם במילים או לכמת במספרים. זה אופנוע של תחושות.

ב.מ.וו R nineT סקרמלבר תוקף קודם את הראייה, הוא פשוט אופנוע יפיפיה לטעמי. זה ממשיך עם השמיעה, עם הנביחות הנפלאות האלו והרעשים שמפיק הבוקסר דור קודם. מהשמיעה הוא עובר להתקיף את חוש המישוש עם התגובה דמוית המשי למצערת והפעימות הברורות שלו. כל האופנוע הזה כולו, ניחוח ברור של ייחוד ואיכות. כל הדברים האלו, יוצרים אופנוע מוקפד ומהנה מאוד, שישאיר אצל כל מי שיחווה אותו, טעם של עוד.
נתונים: טווין-בוקסר, 1,170 סמ”ק, 110 כ”ס ב-7,750 סל”ד, 11.8 קג”מ ב-6,000 סל”ד, 220 ק”ג, 14.4 ק”מ/ל’ (במבחן), 119,000 שקלים