תדמית ומראה ספורטיבי הם מקדמי מכירות מצוין, וחברות ביגוד הספורט הבינו זאת טוב מכולן. תסתכלו מסביב ותבינו מהר מאד שלא כל מי שלובש טרנינג עם פסי אדידס או חולצת דריפיט של נייקי הוא אתלט הנמצא במשטר אימונים, לפעמים אפילו ממש רחוק מכך. אבל זה לא משנה ללובש הנהנה מהמראה המהודק והתדמית האקטיבית אותם משדרים הבגדים, גם אם הפעילות הספורטיבית הכי משמעותית שהוא יחווה היא צפיה באולימפיאדה מהספה בסלון.
גם יצרניות הרכב הבינו את העיקרון הזה ובעשורים האחרונים מנפיקים עיצובים כאילו ספורטיביים למכוניות נוסעים סטנדרטיות. “בסגנון קופה” היא ההגדרה שאנשי השיווק ויחסי הציבור אוהבים לתת לביצוע הכולל קו גג נמוך וחלונות צד גבוהים המדמים תחושה של צוללת. הדוגמא הבולטת, ואולי הצינית מכולן, היא אופנת ה”קרוסאובר-קופה” שב.מ.וו היא מהמחוללים העיקריים שלה כאשר לקחה את ה-X5 המהוגן, קצצה את גגו וזנבו ויצרה את ה-X6 המוחצן.
על טעם וריח אפשר להתווכח, אבל לא עם המאזנים הכספיים שמראים שדגמי ה-X הזוגיים של ב.מ.וו הפכו לרבי מכר והקימו גל של חיקויים לא רק בקרב מותגי היוקרה המתחרים, אלא גם על ידי מותגי רכב המונים ששמחים למלא את החלל בין הדגמים בסגמנטי הגודל המקובלים ולהגיש לכם עוד קרוסאובר בהיצע. זה בדיוק מה שעשתה ב.מ.וו שהציגה ב-2017 את ה-X2 הקטן והעממי יחסית על בסיס ה-X1. דור חדש של ב.מ.וו X2 הגיע לאולמות התצוגה השנה כשהוא משכפל את אותו מתכון של הדור הקדום בתוספת חידוש: גרסה חשמלית מלאה הממותגת תחת הכינוי iX2.
ב.מ.וו עושה את המעבר ההדרגתי לעידן החשמלי בזהירות. במקום להציג פלטפורמות חשמליות ייעודיות, היא בוחרת להשתמש נכון לעתה ברוב דגמיה בפלטפורמות מודולאריות המתאימות למנועי בעירה פנימית, יחידות הנעה היברידיות נטענות ולהנעה חשמלית מלאה. זה דורש פשרות מסוימות, אבל חוסך לא מעט כסף. מעבר לכך, זה מאפשר ליצור קשר ישיר לסדרות הדגמים הפופולאריים.
הרעיון הזה מיושם גם ב-iX2. השוני העיצובי ביחס ל-X2 הוא מינורי למדי ובא לידי ביטוי בעיקר בשבכת כליות אטומה, גדולה ומוחצנת כמו בכל הדור האחרון של דגמי החברה, אבל צנועה יחסית למה שראינו בסדרות 4 ו-7. יש גם שינויים קלים בפגושים וחישוקים שונים. לא משהו שבאמת שווה יותר ממבט ראשון. הטיפול בחלק האחורי הוא כבר יותר משמעותי. קו החלון האחורי המשתפל מופרד על ידי ספויילר בולט מהמשך דלת תא המטען, כשבלעדיו ה-iX2 היה מקבל צללית של האצ’בק. התוצאה הסופית מוצלחת יחסית לז’אנר ומעודנת יותר מאשר בדגמי ה-X2 וה-X4 ועדין שרירית הודות לקפל המנפח את הכנפיים האחוריות.
המחיר לבחירה העיצובית הזו מגיע, כרגיל, בשימושיות תא המטען שאמנם מציע נפח של 525 ליטר, אבל לא יאפשר לכם להטעין חפצים גדולים מבלי להשאיר את הדלת האחורית פתוחה. המרווח במושב האחורי טוב לברכיים אבל פחות משכנע עבור פדחתם של נוסעים מבוגרים, אם כי קשיחות המושב ומיקומו הנמוך פוגמים בנוחות. בכל מקרה, המושבים הקדמיים בדגם המבחן שצויד בחבילת M Shadow עדיפים בהרבה, תומכים, חובקים היטב ונראים נהדר.
בכלל, גם הקוקפיט של ב.מ.וו iX2 מצליח להרשים. מצד אחד מינימליזם עדכני ומודרני עם צמד מסכים רוחבים צמודים והיעדר כמעט מוחלט של מתגים מסביב, ומצד שני סידור של מתגים חיוניים בקונסולה המרכזית לצד בורר ההילוכים וחוגת שליטה על מסך המולטימדיה, מה שמאפשר לתפעל את המערכות השונות גם ללא צורך בדיוק כירורגי של מגע האצבעות על המסך תוך כדי נסיעה. החומרים נעימים למראה ולמגע, תאורת האווירה עשירה ולמרות שמדובר בסדרה הקטנה והזולה יחסית של הבאוורים אין כאן תחושה שמישהו ניסה לחסוך כאן במופגן.
יחידת ההנעה החשמלית של ב.מ.וו iX2 מספקת 204 כ”ס. נתון כמעט גנרי בקרוסאוברים בגודל שכזה. תגובת יחידת ההנעה טובה, אך אין תחושה של כוח המצמידה את הגב לכיסא. הסיבה העיקרית היא נתון מומנט נמוך ביחס למקובל העומד על 25.5 קג”מ. זה לא שחסר כוח. אין בעיה לבצע עקיפות בכל תוואי וישנו מנוף Boost מאחורי גלגל ההגה שיעזור למקסם לזמן קצר את מלוא תפוקת המנוע, אך עדין מורגשת תחושת העצלות יחסית המועצמת על ידי אופי הפעולה החלק של הורדת הכוח לכביש, ללא גמגומים ואיבודי אחיזה. בידוד הרעשים טוב מאד וה-iX2 מתגלה כנעים מאד בשיוט. צריכת אנרגיה ממוצעת של כ-17.5 קילוואט ל-100 ק”מ מתורגמים לטווח נסיעה ריאלי של 350-370 ק”מ.
התחושה המאוזנת מתקבלת גם מכיוון השלדה. הבחירה בכיול מתלים קשיח במקצת תורמת ליכולת הריסון המרשימה של המרכב הלא קל (קצת פחות מ-2 טון) ולתחושת הדיוק בפניות כאשר מנסים להעמיס על ה-iX2. ההיגוי לעומת זאת דווקא לא עמד באותה רמה, עם יותר מידי שטח מת במרכז ותחושה של תגבור לא הדרגתי ובכל מקרה, קל מידי לטעמנו.
התוצאה הסופית היא שב.מ.וו iX2 הוא רכב מאוזן, נעים, רהוט אבל לא כזה שמשדר תחושה ספורטיבית כלשהי שמתבקשת מהמיתוג הספורטיבי של M, שנמצא כאן בעיקר בשביל המראה. בדיוק כמו חליפת אימונים שיושבת נהדר על הגוף ולא חייבים להזיע איתה. אי אפשר להתעלם מכך שעם תג מחיר שמתחיל ב-360 אלף שקלים ומגיע עד ל-390 אלף שקלים לרכב המבחן, ב.מ.וו iX2 הוא לא רכב זול ובסביבה הזו ישנם שפע של מתחרים חשמליים סיניים מוחצנים בעלי גודל וביצועים עדיפים. אבל אין להם את התדמית המתבקשת מהסמל, ומה שמשודר כלפי חוץ הוא הרי העיקר. בדיוק בשביל זה הרי נוצר ה”קרוסאובר קופה”.
ב.מ.וו iX2 eDrive20 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 204 כ”ס, מומנט: 25.5 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 296 ק”מ, משקל: 1,960 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.6 שניות, מהירות מרבית: 170 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16.2 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 360 אלף שקלים (390 אלף שקלים לרכב המבחן)