תכנון תאי הנוסעים והנדסת האנוש במכונית השתנו מהותית בשנים האחרונות אם השתלטותם של מסכי הענק וממשקי המגע. יצרניות הרכב מתחרות בינהן “למי יד יותר גדול” עם מסכים שנפרסים בכל פינה, כשגם מכוניות עממיות ובסיסיות יחסית מציעות עשרות אינצ’ים של תצוגה דיגיטלית בתא הנוסעים ולפחות מסך מרכזי אחד גדול.
למרות שהמסכים כבר שולטים בתאי הנוסעים, יצרניות הרכב מחפשות כיצד לשדרג עוד יותר את עושר התצוגה המוצע ברכב, כי בסופו של דבר זה מה שיוצא את אפקט ה”וואו” שגורם להתלהבות באולמות התצוגה בימנו. תערוכת CES בלאס וגאס, שבה באופן מסורתי מוצגים שפע של חידושים טכנולוגים בתחום המסכים והתצוגות הדיגיטליות, היא בדיוק המקום הראוי עבור יצרניות הרכב להציג את הפיתוחים והרעיונות שלהם לגבי איך יראה הקוקפיט במכוניות שיגיעו לייצור בשנים הקרובות.
השנה מציגה ב.מ.וו בתערוכה את פילוסופית ה-Panoramic iDrive החדשה שלה שעשויה להגיע לדגמים סדרתיים שלה כבר בשנים הקרובות. לפי הגישה החדשה ישנם ארבעה אלמנטים עיקריים של תצוגה בתא הנוסעים. כן, עדין ישנו מסך מרכזי גדול המרכז את רוב פונקציות התפעול של הרכב, אך תצוגת המידע העיקרית לנהג תהיה פרוסה לרוחב תא הנוסעים גבוהה בין הקורות הקדמיות, מה שלא יצריך הסטת מבט מהכביש.
מה שמעניין הוא שהתצוגה לא מתבצעת על גבי מסך רוחבי. מדובר למעשה בפאנל עליון שחור עליו מתבצעת הקרנת מידע בטכנולוגיה דומה לזו של תצוגת מידע עילית (HUD) בשלושה מקטעים שונים, כשהוא מחליף גם את לוח המחוונים. בהתאם לכך המידע המוקרן הנמצא מעל קו גלגל ההגה מציג מול הנהג את המידע העיקרי כמו מהירות, מצב ההילוכים, נורות אזהרה ומחשב הדרך כשבקצה היותר רחוק ישנה תצוגה של בקרת האקלים ופונקציות משתנות נוספות. מה שמעניין הוא שהגמישות בהצגת המידע על הפאנל מאפשרת להחליף את מיקום תצוגת המידע לנהג, מה שחוסך את הצורך בהתאמת המכונית לייצור עבור שווקים בהם ההגה ממוקם בצד ימין.
למרות המיקום הגבוה של התצוגה הרוחבית ב.מ.וו לא מוותרת גם על מערכת תצוגת נתונים עילית על השמשה, אשר תציג לנהג בטכנולוגיית תלת מימד מידע והוראות ניווט. את הממשק החדש בתפיסת “ידים על ההגה ומבט על הכביש” אותה מנסים להדגיש בב.מ.וו משלימים מתגים רב תפקודיים על גבי גלגל ההגה שיאפשרו לתפעל את רוב הפונקציות העיקריות באופן מידי, בהן של מערכות הבטיחות והעזר לנהג, מערכת המולטימדיה והתפעול הקולי.
למרות המראה והתחושה העתידנית, ב.מ.וו מצהירה כי אלמנטים מהתפיסה וממשק ה-Panoramic iDrive החדש צפויים להיות מיושמים בהדרגה בדגמים הסדרתיים של החברה שיוצגו מסוף 2025, עם כל סוגי מערכות ההנעה.