בשנת 2020 הציגה פיאט דור חדש של ה-500 האופנתית שהביא איתו בשורה, כשהוא מצויד אך ורק בהנעה חשמלית. המהלך הזה הפך את פיאט לחלוצה בין היצרניות האירופאיות בייצור מכוניות עירוניות חשמליות, למרות שה-500 היוצאת עדין המשיכה להימכר במקביל. המטרה הסופית הייתה שעם הזמן פיאט 500e תתפוס גם את מקומה של ה-500 המיושנת בעלת מנועי הבעירה הפנימית, אך כעת רגע לפני שמגיע סוף הייצור של ה-500 עם מנועי בנזין בפולין בפיאט שוקלים לחשב מסלול מחדש.
מסתבר שפיאט 500e לא הפכה ללהיט מכירות כפי שציפו האיטלקים. בשנה החולפת נמכרו באירופה כ-173 אלף יחידות מדגמי ה-500 השונים, אך רק כ-64 אלף מהם היו מדגמי ה-500e החשמלית. אחת הסיבות העיקריות לפער הגדול לטובת דגמי הבנזין למרות שמדובר בדור מיושן יותר היא המחיר. מחירה של פיאט 500e מתחיל באיטליה ב-30 אלף אירו, כאשר מחיר ה-500 הוותיקה בגרסה ההיברידית עומד על 18 אלף יורו בלבד. בסך הכל יצרה פיאט בשנה החולפת כ-77 אלף יחידות של 500e, ירידה משמעותית לעומת תחילת דרכו של הדגם כאשר יוצרו כ-90 אלף יחידות מידי שנה.
עם סיום הייצור של ה-500 הוותיקה מודאגים בפיאט מאיבוד של עשרות אלפי לקוחות, רובם בשווקים חזקים עבורה כמו השוק האיטלקי שלא ממש שש לעבור להנעה חשמלית, בפרט שמחירה של ה-500e לא צפוי להיות מוזל. בנוסף, חייבת פיאט להגדיל את התפוקה במפעל במירפיורי אחרי שכבר קיצצה משמרת אחת בפס הייצור של ה-500e כדי לעמוד בהסכמים מול ועדי העובדים. מצב זה מציב את סטלנטיס, ואת פיאט בפני בעיה ממשית בפרט שממשלת איטליה מנסה לעודד ככל הניתן ייצור רכב במדינה.
אמנם פיאט מתכוונת להמשיך את ייצור ה-500 הוותיקה עם מנועי בנזין באלג’יריה, אבל גם הם יודעים שהיא כבר מיושנת מידי עבור הקהל באירופה, התאמתה לתקני אבטחת המידע באירופה תהיה יקרה מידי ומהלך זה לא יפתור את בעיית היקף היצור שלה במפעל הבית. על פי דיווחים ב-Automotive News הפתרון הלא שגרתי של פיאט למצב הוא להסב את ה-500e לשימוש במנוע בנזין, כאשר בחברה כבר פנו לספקים כדי לבדוק אפשרות לחיזוק שרשרת האספקה שתאפשר להגדיל את תפוקת הייצור במפעל במירפיורי ל-175 אלף מכוניות בשנה.
אם אכן זה הצעד שתבצע פיאט, יתכן והיא תאלץ לשנות את תכנית היעד למכור באירופה רק מכוניות חשמליות עד שנת 2030. אם יחליטו בפיאט לבצע את ההסבה ישנן שתי אופציות שישמשו את ה-500 בעלת מנוע הבנזין, שתיהןו בעלות תגבור היברידי קל. האופציה הראשונה היא מנוע ה-1.0 ליטר האטמוספרי המספק 70 כ”ס המותקן ב-500 הוותיקה. האופציה השניה היא מנוע ה-1.2 ליטר טורבו החדש של קבוצת סטלנטיס בגרסה של 100 כ”ס שיותקן גם בלנצ’יה אפסילון ההיברידית. ההחלטה האם לבצע את המהלך צפויה להתקבל בשבועות הקרובים. אם היא תתקבל אנחנו צפויים לראות את גרסת הבנזין החדשה של פיאט 500 מוצגת באמצע השנה הבאה.