חובבי הרכב דיברו לא מעט בשבוע החולף על ב.מ.וו M5 החדשה. חלקם התמוגגו מכך שהיא שמרה על מנוע V8, חלקם התרגשו מכך שזוהי ה-M5 החזקה בהיסטוריה שקובעת רף חדש בקטגוריה, וכמובן לא יכלו להתעלם מהעיצוב – עניין קבוע בדגמי ב.מ.וו בשני העשורים האחרונים. בין אם התלהבתם ובין אם לא מהסופר סאלון החדשה הזו, אי אפשר להתעלם מהפיל (תרתי משמע) שבחניה.
כל מהנדס רכב מתחיל יגיד לכם המפתח ליכולת דינאמית גבוהה והנאה הוא משקל נמוך. וכאן, עם כל הכבוד ב.מ.וו M5 החדשה סובלת מבעיית משקל רצינית. אז נכון שהתרגלנו שכל דור חדש כבר יותר מקודמו, פועל יוצא של גידול במידות, תוספת אבזור והניסיון להרים את רמת הבטיחות. אבל המקרה של ה-M5 החדשה חריג בהרבה.
ב.מ.וו רצתה לרקוד על שתי חתונות. מצד אחד להמשיך להציע מנוע V8 שרירי שהוא ציוד מתבקש במכונית סאלון שרירית, ומצד שני להתקין מערכת היברידית עם טווח נסיעה חשמלי ראוי כדי לעמוד בתקני זיהום האוויר המחמירים, מה שיאפשר להם בכלל להמשיך למכור M5 עם מנוע V8. התוצאה היא שאמנם עם 727 כ”ס מדובר ב-M5 החזקה בהיסטוריה, אך מדובר גם ב-M5 הכבדה בהיסטוריה, ובפער ניכר.

2,435 ק”ג לא כולל נהג. זהו משקלה העצמי של ב.מ.וו M5 החדשה. ליתר דיוק, מדובר ב-540 ק”ג יותר מאשר ה-M5 הקודמת בגרסת הרגילה ו-610 ק”ג יותר מאשר גרסת CS הקיצונית ששקלה “רק” 1,825 ק”ג ללא נהג. לשם השוואה, ה-M5 הראשונה מסדרה E28 (שכונתה בכלל M535i) שקלה כטון פחות מאשר ב.מ.וו M5 החדשה, אם כי למען האמת גם היא נחשבה כבדה יחסית לתקופתה. הדור השני (E34) היה כבד יותר בכמעט 200 ק”ג וקפיצה משמעותית במשקלה של ה-M5 נרשם גם בדור הרביעי בעל מנוע ה-V10, אבל אלו היו משקלים מקובלים לתקופה עבור מכוניות מהקטגוריה.
אם כבר הזכרנו את הקטגוריה, נכון לעתה המתחרה הישירה של ה-M5 היא מרצדס E53 AMG (E63 AMG חזקה יותר צפויה להיות מוצגת בשנה הקרובה) אשר גם היא עושה שימוש במערכת הנעה היברידית נטענת. כתוצאה מכך, גם E53 AMG היא לא מכונית קלה, אך ההסתייעות בחשמל אפשר למרצדס להסתפק במנוע בעל שישה צילינדרים מה שמתורגם בפועל לכך שהיא קלה ב-120 ק”ג משמעותיים מה-M5 החדשה. בהשוואה לאחיות מבית, ה-M5 החדשה כבדה יותר מכל דגמי הכביש הנושאים את סמל חטיבת הביצועים, ואפילו כבדה ב-35 ק”ג מ-X5 M קומפטישן.

באופן מפתיע, ב.מ.וו M5 מצליחה לעשות את הבלתי יאומן ולהיות אפילו כבדה יותר מכמה מכוניות חשמליות בעלות סוללת ענק. ב.מ.וו i5 M60 טורינג עם סוללת 81 קוט”ש קלה ב-85 ק”ג מה-M5 איתה היא חולקת את אותה פלטפורמה ומכלולים בסיסיים. ה-M5 אף כבדה ב-70 ק”ג מגרסת הבסיס של מרצדס EQE SUV עם הנעה אחורית – רכב פנאי מגודל במיוחד.
כאמור, ב.מ.וו M5 מוגדרת כמכונית ספורטיבית, אבל באופן אבסורדי היא כבדה מכמה וכמה רכבי שטח הבנויים על בסיס שלדת סולם כבדה ובעלי סרנים חיים מאסיביים. הב.מ.וו כבדה ב-76 ק”ג טנדר פולקסווגן אמארוק V6, בכמה עשרות ק”ג מפורד ברונקו ארוך, כולל גרסת הווילדטארק מורחבת הסרנים. אם זה לא מספיק, אז מרצדס G500 אותה בחנו זה עתה ונראית עתה ובעלת פרופיל של בניין משרדים קלה בכ-69 ק”ג מהספורט סאלון החדשה של ב.מ.וו (אבל יתר הגרסאות של ה-G קלאס כבר כבדות יותר). זאת כבר קריאת השכמה רצינית למהנדסים במינכן שהלכו קצת רחוק מידי למקום שלא בהכרח ריבוי כוחות סוס יכול להיות פיצוי.
*כל הנתונים בכתבה מתייחסים למשקל העצמי של המכוניות ללא נהג