קאן-אם וסידו החברות בקונצרן BRP הזמינו אותנו ליומיים בקפריסין כדי לחוות מקרוב את התוספות החדשות למבחר הדגמים שלהן בים וביבשה. אז עלינו על טיסה קצרה ונחתנו לתוך ים של כלים (תרתי משמע) – שאותם נתחיל לפרוט עכשיו.
אז מה חדש בשטח?
לא מעט, תודה ששאלת, ונתחיל קודם מהפחות רלוונטי אלינו כדי שנוכל בהמשך להתעמק בעיקר – האאוטלנדר של קאן-אם עבר עדכון מסיבי לקראת שנת 2018, אבל גולת הכותרת שלו היא תוספת של מערכת ABS חדשה, לראשונה בתחום. נזכיר שמערכת ABS הפכה לסטנדרט במכוניות כבר מזמן, אבל בטרקטורונים היא לא הייתה קיימת. לשם כך קאן-אם נעזרה בבוש כדי לפתח מערכת ABS לכלים האלה, והאאוטלנדר החדש הוא הטרקטורון הראשון בעולם עם ABS.
אבל למה שקאן-אם תתאמץ ותתאים מערכת ABS לכלי שלא בטוח שצריך אחת? ובכן, התקנות האירופאיות החדשות מחייבות את היצרניות לבחור בין שני פרוטוקולים – L7e או T3b, קאן-אם בחרה בזה האחרון. מבלי להיכנס יותר מדי לעומק (בעיקר בגלל שהתקינה הישראלית שונה בלא מעט פרמטרים, ולכן לא ברור באיזו תצורה יגיעו הכלים לארץ) נספר שההבדלים בין שני התקנים מקנים ל-T3b יתרון בכל הקשור לכוח המנוע והמהירות המרבית של הכלים (קאן-אם מספרת שהאאוטלנדר 570 שלה מהיר יותר מכלי בנפח 800 סמ”ק של המתחרים העומד בתקן L7e), אך הוא מחייב התקנת ABS בטרקטורון שמגיע למעל 60 קמ”ש (כל הטרקטורונים של קאן-אם מסוגלים ל-105 קמ”ש).
אז איך זה מרגיש? נסיעת ההדגמה על הטרקטורונים נערכה במסלול סגור ונגדעה מוקדם בגלל תאונה של אחת (כן, אחת…) המשתתפות. הספקתי לבצע כמו בלימות ממהירות גבוהה ואני יכול לספר לך שזה מרגיש כמו פעולה של… מערכת ABS. בשטח. בטרקטורון. חידוש, שכאמור לא התאפשר לנו להתעמק בו ולא בטוח שיגיע לארץ.
צל”צ לסלעים
בנוסף בקאן-אם סיפרו לנו על המאבריק X3 X rc, גרסה שהותאמה לזחילת סלעים. גרסה זו מגיעה עם צמיגי ה-30 אינץ’, הגה כוח עם תגבור נוסף, מתלה אחורי בעל זרועות מקושתות וזוכה לדיפרנציאל ננעל מלפנים. זהו דיפרנציאל חדש וחכם שמתחשב בזווית ההגה, מומנט המנוע, מהלך המצערת, מהירות ועוד כדי לשפר את העברת הכוח. בנוסף היא מגיעה כסטנדרט עם חצאי דלתות, גג אלומיניום וכננת שמסוגלת למשוך 2 טון. לצערנו במהלך ההשקה לא הזדמן לנו לנהוג על ה-X3 החדש.
התנחמו בכך שבכל מקרה החברה לא הכינה מסלול שמתאים לכישוריו החדשים וחטפנו סיבוב על ה-X3 ה”רגיל”, עליו תוכל לקרוא בהרחבה בכתבת ההשקה המקומית.
צל”צ לטיולים
החידוש המרכזי והמשמעותי יותר נוגע להשקת קאן-אם מאבריק טרייל החדש, איתו החברה מנסה לפנות לטיילים של סוף שבוע – גם מבחינת המחיר (נמוך משמעותית ממאבריק רגיל) וגם מבחינת אופי הכלי שמתאים יותר לטיולים רגועים.
את המיקוד שמה קאן-אם על רוחב הכלי ומתגאה בכך שמדובר בצל”צ הצר ביותר שלה – 127 ס”מ בלבד (50 אינץ’). זה מציב אותו קרוב בהרבה לטרקטורונים של החברה (כ-46 אינץ’) מאשר למאבריק המוכר (60 אינץ לרוחב), שלא לדבר על ה-X3 הרחב (64-72 אינץ’), דבר המאפשר לטענתה יכולת תמרון טובה יותר גם באזורים צפופים במיוחד. בקאן-אם מתגאים שהמאבריק טרייל מסוגל לעבור כמעט בכל מקום בו האאוטלנדר מסוגל להשתחל.
הכל טוב ויפה, אבל מבנה צר וגבוה מוביל לחוסר יציבות כשהכלי נדרש להתמודד עם כוחות צד. בקאן-אם מבטיחים שטיפלו בנושא בתשומת לב יתרה, בין היתר בזכות תכנון שלדה חדשה מהיסוד. בסיס הגלגלים ארוך משמעותית מזה של מאבריק מן השורה (230.1 ס”מ לעומת 214.1 ס”מ, נתון האורך דומה – כ-300 ס”מ) והקנדים ניצלו זאת כדי להוריד את מרכז הכובד ע”י התקנה של המנוע הרחק לאחור והנמכת המושבים.
המנועים מגיעים מהטראקסטר החקלאי, אך זכו לכיול שמעדיף הספק ותגובה על פני מומנט – אחד בנפח 800 סמ”ק (51 כ”ס) והשני בעל נפח של 1,000 סמ”ק (75 כ”ס). מערכת הקירור מגיעה מה-X3, וגם תכנון מיקום רצועת הווריאטור התבצע בהשארת הכלי כדי לאפשר גישה ותחזוקה קלה יותר, במיוחד בשטח.
נו, אז עכשיו כיף לטייל ברגוע?
ת’אמת, מסלול המבחן היה קצר ורגוע במיוחד, אבל נראה שקאן-אם קלעו בול לאן שכיוונו. הטרייל התגלה ככלי נעים למדי בנסיעה רגועה לאורך קו החוף של קפריסין, ושני המנועים הציגו רמת רעש סבירה בהחלט ורמת רעידות נמוכה למדי.
הטרייל הקטן קל לניהוג (במיוחד כשהוא מצויד בהגה בעל תגבור חשמלי) והממדים הצנועים בהחלט עוזרים “לחוש” את הכלי ואת הקצוות שלו ומאפשרים תמרון מדויק גם במעברים צרים. למרות החששות מהרוחב הצנוע, בנסיעה הכל נשכח די מהר ונראה שהדיבורים של קאן-אם על יציבות לא היו לחינם. יש לזקוף את זה לא מעט לתנוחה הישיבה הנמוכה יחסית לכלים דומים שמשפרת את תחושת הביטחון ולמושבים הנוחים והתומכים (במיוחד במנוע הגדול).
לחובה נציין שבגרסת ה-1,000 שמגיעה עם חצי דלת, היה צפוף למדי בגלל קרבה כמעט מוגזמת של דלת הנהג.
מנוע ה-800 סמ”ק מספק בהחלט למשימות טיול נינוחות, אבל מי שרוצה קצת יותר מהטרייל שלו כדאי שילך על ה-1,000 סמ”ק שמציע קצת יותר בשר ותגובה נחושה יותר ללחיצה על הדוושה. בשני המקרים מערכת ההנעה עושה את עבודתה נאמנה – “שגר ושכח” בהנעה כפולה ושעשועי זנב בהנעה אחורית, למרות ההספקים (הכל יחסי…) וממד הרוחב הצנועים.
מה שקורה במים נשאר במים
סידו הציגה דור חדש לגוף האופנועים שלה ממשפחת דגמי ה-RXT, וייק פרו, GTR ו-GTX. לכולם גוף רחב יותר בעל V עמוק יותר ופלטפורמה אחורית מוארכת (שמאפשרת להושיב שלושה אנשים אפילו בחלק מדגמי ה-Trixx הקטנים יחסית). לטענת סידו השיפורים הללו מקנים לכלים האלה יציבות גבוהה במיוחד במים – גם בעת רכיבה וגם בעמידה – סידו מספרת כי שלושה אנשים יכולים לשבת בצד אחד של הכלי מבלי שזה יתהפך. מרשים. היא גם מספרת על הפחתת משקל של כ-40 ק”ג, דבר שמביא כמובן לשיפור בביצועים למרות שההספק נותר זהה לעבר (אפשר להסתדר עם 300 כ”ס על המים לא?).
מעבר לכך היא הציגה לא מעט שינויים שנועדו לשפר את איכות החיים על הכלי. לראשונה בדגמיה ישנו פתח תא מטען קדמי שנפתח כלפי הרוכב (ולא מחזית הכלי כבעבר), תא מוגן למים עבור טלפונים (בחלק מהדגמים), אפשרות להתקנת מערכת שמע (שוב, בחלק מהדגמים), מושב אחורי מתנתק, עיגון להתקנת מוט אליו ניתן לחבר חבל ולמשוך גולש סקי מים והצגה ראשונה של חיבור ה’לינק’ שמוכר מאופנועי השלג של היצרנית המאפשר התקנה קלה של מזוודות, צידניות ואפילו מיכל דלק רזרבי.
החוויה הימית הייתה קצרה למדי, אבל בתור ימאי לא ממש מנוסה שהתמודד עם ים שהכה בגלים בגובה של 2 עד 3 מטרים אפשר לומר שהחוויה הייתה אמממ… מעוררת. כוח זה הדבר האחרון שחסר בכלים האלה (הזדמן לי לרכב על ה-Trixx וה-RXP), התאוצה המיידית מאיימת לתלוש אותך מהמושב גם אם לא סחטת את הידית עד הסוף (במיוחד אם בחרת במצב הספורט של ניהול המנוע ב-Trixx). ה-RXP מציע מושב נוח ואוחז והתמודד בגבורה עם הים הגלי בעוד ה-Trixx הקטן הרשים בנכונות שלו לפנות ע”פ גחמת הרוכב תוך מתן תחושה כי הוא מתעלם מכוחות הפיזיקה. כיף.
סוף היום
קונצרן BRP הציג לא מעט חידושים לכלים בים וביבשה. בתחום אופנועי הים סידו הציגה שיפורים משמעותיים לאיכות החיים עם הכלים האלה ובכלל הפגינה תצוגת יכולת מרשימה. בשטח החידוש העיקרי והמעניין עבור השוק הישראלי נוגע למאבריק טרייל החדש והקטן. מדובר בכלי בעל יכול נאה שמתאים לטיולים אבל מסוגל גם להעלות חיוך רחב על שפתי הנהג בשביל הנכון. אם ישמור על פער המחיר בחו”ל מול המאבריק הרגיל שעומד על כ-30% מדובר בתוספת חביבה ביותר להיצע של קאן-אם.