חובבי הרכב סובלים בשנים האחרונות מהיצע דגמים הולך ומדלדל, בין היתר הודות הרגולציה האירופאית הדרקונית בכל הקשור לזיהום האוויר שהפכה את ייצור לא מעט דגמים ספורטיביים ללא כדאית. כעת מפילה התקינה האירופאית קורבן נוסף על המזבח הירוק, ולא אחת מאחת המכוניות המהנות ביותר שכסף יכול לרכוש.
מדובר במאזדה MX5 מיאטה, שגרסת ה-2.0 ליטר כבר אינה עומדת בתקנות זיהום האוויר האירופאיות ושיווקה ביבשת הישנה אמור להיפסק בקרוב. למעשה, מדיווחים עולה שבחלק ממדינות אירופה המיאטה הבכירה כבר אינה מוצעת ונמכרות מכוניות רק ממלאים קיימים. מאזדה אמנם ביצעה ב-MX5 מתיחת פנים קלה בשנה החולפת, אך זו התמקדה בעיקר בענייני קוסמטיקה, המולטימדיה ובטיחות ולא נגעה ביחידת ההנעה. הנחמה היחידה עבור האירופאים היא שגרסת ה-1.5 ליטר הצנועה (129 כ”ס ומשקל עצמי מעט נמוך יותר) תמשיך להימכר עד שיוצג הדור החמישי או עד שהפוליטיקאים של האיחוד יהדקו עוד יותר את החגורה. בבריטניה שיצאה מהאיחוד האירופאי תמשיך המיאטה להימכר ללא שינוי, כמו גם בשוק האמריקאי בו היא זוכה להצלחה נאה.
הבשורה העצובה עבורנו היא שעם איבוד התקינה האירופאית של גרסת ה-2.0 של מאזדה MX5 יופסק היבוא לישראל. מחברת דלק מוטורס נמסר כי עם התפוגה של התקינה האירופאית לא יוכלו להמשיך לייבא את המיאטה לישראל. בנוסף, אין כוונה לייבא ארצה את גרסת ה-1.5 שמעולם לא יובאה ארצה באופן רשמי (יחידות בודדות הגיעו באפיקי היבוא המקביל) או לייבא את המכונית בתקינה אמריקאית.
מאזדה מיאטה אמנם מעולם לא הייתה רבת מכר בישראל, בין היתר בגלל תג מחיר גבוה מידי, אך היא זכתה להצלחה סבירה ויציבה בז’אנר הספורטיביות, עם ביקוש ער בשוק היד השניה. בשנים הטובות נמכרו ממנה כמה עשרות בודדות של מכוניות מידי שנה. בעשור האחרון ובדור הנוכחי (ND) שווקה ה-MX5 בישראל רק עם תיבת הילוכים ידנית (הגרסאות האוטומטיות בדור זה לא ייובאו כלל) במרכב רודסטר עם גג בד, כשיחידות בודדות הגיעו עם בגרסת ה-RF בעלת גג קשיח מתקפל. בסך הכל נמכרו בין 10 ל-20 יחידות מידי שנה לנהגים אנינים במיוחד.
הפסקת השיווק של מאזדה MX5 בגרסת ה-2.0 ליטר באירופה מצטרפת להפסקת השיווק של עוד מספר דגמים ספורטיביים באירופה בשנה החולפת בגלל בעיות תקינה. מוקדם יותר השנה הודיעה יונדאי כי תפסיק לשווק את דגמי ה-i20N ו-i30N בגלל קושי לעמוד בתקינת זיהום האוויר. אותה סיבה שהביא להיכחדותן של מכוניות הסופרמיני החמות שהפכו ליקרות מידי ליצור. מהצד השני של המתרס, פורשה הפסיקה לא מכבר את שיווק הקאיימן והבוקסטר מוקדם מהצפוי יחד עם סובארו וטויוטה שמפסיקות את שיווק ה-BRZ וה-GR86, זאת בגלל חוסר כדאיות בהתאמה לתקינת הגנת הסייבר.
דור חדש של מאזדה MX5 נמצא בימים אלו תחת פיתוח מתקדם, עם שמועות לגבי יחידת הנעה היברידית בשילוב מנוע רוטרי המשמש כמאריך טווח – טכנולוגיה אותה הציגה מאזדה לאחרונה ב-MX30 המוזר. בכל מקרה, חלון ההזדמנויות שלכם לשים יד בארץ על רודסטר אמיתית במתכון הקלאסי הולך ונעלם. ימים מתסכלים במיוחד להיות בהם חובב רכב.