כשאומרים “מכונית שרירים” האסוציאציה הטבעית הולכת לכיוון הדגמים האייקוניים של פורד, שברולט, פונטיאק ודודג’. גם לביואיק היו כמה מכוניות שרירים מרשימות ברזומה לפני ששקעה סופית מאחורי התדמית המנומנמת של מכוניות לפנסיונרים בפלורידה והפכה כיום ליצרנית של דגמי שברולט במראה מהודר.
מכונית השרירים האחרונה של ביואיק הייתה הגרנד נשיונל שהוצגה ב-1982 על בסיס גרסת הקופה של הריגל. ביואיק גרנד נשיונל יוצרה בכמויות מצומצמות מידי שנה ובצבע שחור בעיקר הפכה לאייקון של שנות ה-80 עבור חובבי הרכב בארה”ב. שנות ה-80 עם תקנות זיהום האוויר וצריכת הדלק המחמירות את המכוניות האמריקאיות בכלל ואת מכוניות השרירים בפרט, כשהוציאו הספקים מגוחכים ממנועים בנפח עצום. הגרנד נשיונל הצליחה להיות חריגה בנוף כאשר בשנת 1984 הוסיפה ביואיק מגדש טורבו למנוע ה-V6 המוזרק בנפח 3.8 ליטר והביאה אותו להספק של 200 כ”ס – דומה לזה של הקורבט הבסיסית באותם ימים (שלה כמובן היה מנוע V8).
גם היום יש מי שזוכרים לה חסד נעורים כמו האחרים ג’ים ומייק רינג בעלי סדנת RingBrothers מויסקונסין. הסדנה הפכה ברבות השנים לאחת מסדנאות השיפורים הבוטיקיות הבולטות, הודות לפרוייקטים יוצאי דופן אותם מציגה הסדנה מידי שנה בתערוכת SEMA. הפעם הביאו האחים לSEMA פרוייקט מרהיב על בסיס ביואיק גרנד נשיונל שהפך לאחת מהמכוניות המדוברות בתערוכה בשנה.
בסדנה לקחו ביואיק גרנד נשיונל מבציר 1987, השנה האחרונה בה יוצרה הגרנד נשיונל כשמאז לא חזרה ביואיק לקטגוריית מכוניות השרירים. אגב, את הפרידה מהקטגוריה עשתה ביואיק עם גרסת ה-GNX שפותחה בשיתוף מקלארן ועם 285 כ”ס GNX האיצה ל-100 קמ”ש בפחות מ-5 שניות והייתה מהירה במיאוץ לרבע מייל יותר מפרארי F40 ופורשה 911 טורבו. ביואיק יצרה רק 550 יחידות של ה-GNX שהפכה למכונית קלאט, ואף שימשה כבסיס ל”באטמוביל” שהופיעה מספר שנים לאחר מכן בסרטי באטמן.
הגרנד נשיונל ששימשה את הפרויקט היא לא מגרסת ה-GNX הנדירה (פחות מ-550 יחידות יוצרו) והיקרה להפליא (נמכרת בקרב אספנים במחירים של יותר מ-100 אלף דולר). לגרנד נשיונל של RingBrothers יש גם כן מנוע V6 בנפח 3.8 ליטר אבל מלבד זאת, וכמובן ממלבד קווי המרכב המוכרים הקשר בינה למקור רופף למדי.
חיצונית שומרת הגרנד נשיונל על אותו מראה קלאסי, בתוספת של שדרוגים קלים כמו מכסה מנוע בעל כונסי אוויר מסיבי פחמן, יחידות תאורה מודרניות, פגושים שונים עם כונסי אוויר מוגדלים, מראות צד וספויילר אחורי העשויים גם הם מסיבי פחמן. בסדנה בנו מחדש את השלדה והמרכב של הגרנד נשיונל תוך הוספת חיזוקים, כלוב התהפכות תקני ושימוש נרחב בחומרים קלים. מה שמסגיר את העובדה שלא מדובר בעוד גרנד נשיונל שעבר “מתיחת פנים” הם צמיגי הענק המולבשים על חישוקי 19 אינץ’ מלפנים ו-20 אינץ’ מאחור וממלאים את בתי הגלגלים לחלוטין. זאת הסיבה שכדי לאפשר החלפת צמיגים מהירה הותקנה מערכת הגבהה העובדת על לחץ אוויר ממכלים הנמצאים בתא המטען.
הצורך בצמיגי הענק הוא כיוון שחרטום נשתל מנוע V6 בנפח 3.8 ליטר שנבנה על ידי Duttweiler Performance מקליפורניה, שהוסיפו שני מגדשי טורבו גדולים הגודשים בלחץ של 2.2 באר. התוצאה הסופית היא הספק אדיר של 1,246 כ”ס ומומנט של יותר מ-138 קג”מ, מה שהופך את הגרנד נשיונל הזו למכונית החזקה ביותר שבנתה הסדנה מעולם. המנוע מסוגל לתמוך בלחץ גדישה של עד 3.4 באר, אז מצהירים בסדנה שההספק מגיע לכ-2,000 כ”ס!
למנוע משודכת תיבת הילוכים ידנית מחוזקת בעלת שישה יחסי העברה מתוצרת Bowler Tremec שמעבירה את הכוח לגלגלים האחוריים דרך סרן 9 אינץ’ מחוזק מתוצרת פורד. מערכת המתלים נבנתה מחדש ונשענת על בולמים בעל אפשרות כיוון מלאה לגובה ומאפייני השיכוך. מערכת הבלימה כולל דיסקים קרמיים מסיבי פחמן שהגיעו מקורבט ZR1 מהדור השישי וקאליפרים קדמיים של ברמבו בעלי שש בוכנות.
לטענת הסדנה נדרשו 4,900 שעות עבודה כדי לבנות את הגרנד נשיונל האולטימטיבית. התוצאה, ולא רק לטעמנו, מופלאה.