שנת 2024 הייתה שבה מדינה שלמה לחיות בצל המלחמה. שוק הרכב הישראלי הוא דוגמה מצוינת לדרך בה חזרנו לשגרה לצד האירועים הביטחוניים שהשפיעו על מצב הרוח הלאומי וגם על המצב הכלכלי. כאשר פרצה המלחמה בשלהי שנת 2023 נכנס שוק הרכב כמו המדינה כולה להלם ראשוני שיחד עם תחושת אי הודאות בציבור גרמו לצניחה מיידית במכירות. ההתאוששות הגיעה בהדרגה מספר חודשים לאחר מכן כאשר מצב כלכלי לא פשוט, איומים של החות’ים מדרום והחרם הטורקי לא הצליחו להוציא משיווי משקל את שוק הרכב הישראלי. גם מחיר הכסף היקר ועליות המחירים לא עצרו את רוכשי המכוניות בישראל בדרך לאולמות התצוגה.
עם פרסום דו”ח המסירות המלא של איגוד יבואני הרכב לשנת 2024 עולה כי בשנה החולפת עלו על כבישי ישראל 271,735 מכוניות חדשות (כולל מוניות, ולא כולל מכוניות ביבוא אישי/מקביל). מדובר בכ-1,700 מכוניות יותר מאשר בשנת 2023 מה שאומר שבחודשים האחרונים של 2024 נעשה היפוך במגמה עם חזרה לעליות שחיפו על החודשים הפחות טובים בפתיחת השנה.
כמו שזה נראה כרגע, בחודש ינואר הנוכחי צופיה המגמה להימשך עם עליה משמעותית במכירות, תוצאה של מבצעי סוף השנה והנסיון של רוכשים רכבים להרוויח לפני עליית מס הקניה על רכבים חשמלים, המע”מ ועדכון המס הירוק שיביאו להתייקרות נוספת של אלי שקלים במחירי המכוניות החדשות בישראל.
הנתונים המעודדים הללו על מצב שוק הרכב טומנים אחריהם כמה התפתחויות ואירועים משמעותיים, חלקם אפילו היסטוריים, שהתרחשו השנה בענף. מה שבולט במיוחד הוא המהפך בצמרת המותגים הנמכרים ביותר בישראל.
טויוטה עלתה למקום הראשון עם 34,364 מכוניות חדשות, עליה של 7.8% לעומת 2023, זאת למרותש איבדה באמצע השנה את הקורולה רבת המכר שיבואה הופסק זמנית בגלל החרם הטורקי. יונדאי סבלה באופן משמעותי יותר מהחרם הטורקי שאילץ אותה לוותר על הקטנות הפופולאריות שלה i10, i20 והקרוסאובר הקטן באיון. התוצאה? בשנה החולפת מסרה יונדאי 28,381 מכוניות חדשות, ירידה של כ-32.1% מיותר מ-41 אלף מכוניות חדשות ב-2023. קיה סוגרת את השלישיה הראשונה, גם היא עם שנה פחות מוצלחת שבה חוות ירידה של 21.8% עם 25,727 מכוניות חדשות בסך הכל.
עשרת המותגים הנמכרים ביותר ב-2024
טויוטה | 34,364 |
יונדאי | 28,381 |
קיה | 25,727 |
סקודה | 19,260 |
BYD | 16,698 |
מאזדה | 13,716 |
צ’רי | 12,945 |
מיצובישי | 10,572 |
סוזוקי | 9,256 |
סיאט | 8,729 |
החשמליות ממשיכות לעלות
באירופה ובארה”ב קצב המכירות של מכוניות חשמליות המתמתן, כאשר ירידה בביקושים גוררת את תעשייתה רכב האירופאית למשבר. בישראל לעומת זאת שוק המכונות החשמליות ממשיך לפרוח, כאשר בשנה החולפת עלו לכבישי הארץ 67,151 מכוניות חשמליות, מה שמעניק להן נתח שוק של 24.7% מכלל המכירות בשנה החולפת. למעשה, בישראל נמכרו השנה האחרונה יותר מכוניות חשמליות ממכוניות היברידיות (HEV) והיברידיות נטענות (PHEV) יחד. זהו נתון מרשים במיוחד לאור העובדה שבאירופה ירד נתח השוק של המכוניות החשמליות אל מתחת ל-15%.
גם השנה המכונית הנמכרת ביותר בישראל היא מכוניות חשמלית. זוהי BYD אטו 3 שזכתה בתואר בשנה השניה ברציפות עם 10,607 מסירות. אמנם מדובר בירידה של 25.5% לעומת 2023, אבל זה לא מדאיג את BYD שהגדילה את מכירותיה בישראל בשנה החולפת בכ-10% והמשיכה להיות המותג החשמלי המוביל בשוק המקומי. אחריה נמצאת טסלה עם 8,202 מכוניות עם עליה של יותר מ-20% בזכות טסלה מודל 3 המחודשת.
המותגים החשמליים המובילים ב-2024
BYD | 16,690 |
טסלה | 8,202 |
MG | 6,276 |
אקספנג | 4,869 |
צ’רי | 4,821 |
ג’ילי | 4,446 |
זיקר | 2,632 |
קיה | 2,555 |
יונדאי | 2,155 |
סרס | 1,729 |
שנת סין
נדמה לכם שאתם רואים המון מכוניות סיניות על הכבישים? אתם צודקים בהחלט. עם כ-30 מותגי רכב סינים הפועלים בישראל ועשרות דגמים חדשים שהגיעו השנה, הנכוחות של יצרניות הרכב הסיניות על כבישי הארץ הולכת וגוברת. השנה עלו על הכבישים 63,701 מכוניות חדשות שיוצרו בסין ועמת 47,154 מכוניות מסין ב-2023. אמנם לא כל המכוניות שהגיעו מסין הן של יצרניות סיניות, אך עדין מדובר במדינת המקור הגדולה ביותר ממנה מגיעים מכוניות לישראל עם נתח שוק שעלה מ-17.5% ל-23.4%. קוריאה ירדה למקום השני עם נתח שוק של 17.2% ויפן נמצאת במקום השלישי עם 16.2%. כצפוי, BYD הוא המותג הסיני הנמכר ביותר בישראל כשאחריו צ’רי, MG ואקספנג.
המותגים הסינים המובילים ב-2024
BYD | 16,698 |
צ’רי | 12,945 |
MG | 6,631 |
אקספנג | 4,869 |
ג’ילי | 4,446 |
זיקר | 2,632 |
סרס | 1,729 |
אורה | 1,611 |
ג’אקו | 1,358 |
סקייוול | 680 |
הטורקיות הנעלמות
המלחמה אמנם לא ממש השפיעה על רמת המכירות בשוק הרכב הישראלי בשנה החולפת, אבל החרם הטורקי פגע בכמה מהיצרניות הבולטות בשוק הישראלי. בשנת 2023 הגיעו ארצה 23,615 אלף מכוניות שיוצרו בטורקיה, קצת יותר מ-8% מכלל שוק הרכב. השנה הכמות הזו נחתכה בחצי, כאשר רק 12,748 מכוניות הגיעו מטורקיה במהלך 2024, רובן בחלקה הראשון של השנה לפני הטלת החרם. בסיכום 2024 ירד נתח השוק של מכוניות מטורקיה ל-4.7% בלבד..
החרם הטורקי פגע בשתיים מהשחקניות החזקות בשוק הרכב הישראלי: טויוטה ויונדאי. העלמותה של הקורולה מהשוק הישראלי מאמצע השנה הובילה לירידה של כ-50% במסירות בסיכום 2024, כאשר 3,561 קורולות חדשות נמסרו בשנה החולפת לעומת 6,734 קורולות ב-2023. ביונדאי מסרו במהלך השנה החולפת רק 1,702 יחידות מה-i10 ו-2,087 יחידות מה-i20, כאשר במהלך 2023 נמסרו מכל אחת מהן כ-4,600 יחידות.