בדיוק לפני 3 שנים נפתח פרק חדש בהיסטוריה הארוכה והמפותלת של בוגאטי. אחרי שנולדה מחדש בראשית שנות ה-2000 בזכות היומרנות של יו”ר פולקסווגן דאז פרדיננד פיאך, נמכרה בוגאטי לחברת רימאק הקרואטית שמייצרת מכוניות העל חשמליות בכמות מצומצמת, ומוכרת לנו בעיקר בזכות הנבארה שוברת השיאים.
החיבור הזה הוליד חברה חדשה בשם רימאק-בוגאטי, ששמה לעצמה מטרה להמשיך ולשמור על מעמדה של בוגאטי כיצרנית המגדירה מחדש את הרף העליון אליו מסוגלת להגיע תעשיית הרכב בכל הקשור לשילוב בין טכנולוגיה ליוקרה. חתיכת אתגר לחברה קטנה שמייצרת בקושי 100 מכוניות בשנה, אפילו אם פורשה נמצאת ברקע ומחזיקה בחלק ממניות המיזם.
מאז נרכשה בוגאטי על ידי רימאק הציגה החברה כמה דגמים אולטרה אקסקלוסיביים בייצור מוגבל כמו המיסטראל המבוססת על השירון, אבל אמש יצאה החברה לעידן חדש באמת, כאשר חשפה במוסלהיים, המטה ההיסטורי של בוגאטי, את מחליפת השירון. כיוון שהקשר עם פולקסווגן נותק, מדובר במכונית חדשה לחלוטין ברמת הבורג והיא נושאת את השם טורביו (Tourbillon) שפירושו “מערבולת” בצרפתית. ואם השם מזכיר לכם את המילה טורבו, אז האסוציאציה נשארת רק שם כי טורביו היא מכונית היברידית נטענת עם מערכת הנעה המתבססת על מנוע אטמוספרי.
העיצוב של בוגאטי טורביו הוא אבולוציה לקווים שהציגה בוגאטי עוד בימי הווירון, עם הקשת היורדת ומסתעפת מקו הגג אל מאחורי דלתות המכונית, כשהיא מסתירה תחתיה את כונסי האוויר למנוע המרכזי. בחזית שבכת הפרסה המסורתית של בוגאטי גדלה והודגשה לפנים, כשממנה נמתח חיפוי המרכזי בנפרד מהכנפיים הקדמיות, כקריצה לדגמים הקלאסיים של בוגאטי. הבחירה למקם את המגב הענק במרכז השמשה הקדמית הוא גם קריצה לשנות ה-30 עם הדגמים בעלי השמשה הקדמית המחולקת. הקו האורכי במרכז המכונית נמתח עד לקצה ומחלק אותה למעשה לשניים, כשהוא גם יוצר חלון אחורי מפוצל, מחווה לבוגאטי אטלנטיק שהיא מהמכוניות היפיות ביותר שיוצרו אי פעם. מאחור המעצבים כבר התמקדו יותר בהווה מאשר בעבר, עם פיסולים אווירודינמיים, דיפיוזר עצום ותאורת לד רוחבית המדגיש את השם בוגאטי. שילוב של מודרניות וקלאסיות, ובמידת מה אפילו צניעות, בטח ביחס למה שהורגלנו לקבל בחלק מדגמי הקונספט של החברה.
בתא הנוסעים נקטו המעצבים בגישה של מינימליזם וקלאסיות. תשכחו ממסכי ענק זועקים המשתלטים על כל פינה. לטורביו יש לוח מחוונים קלאסי עם שעונים הבנויים בתוך מסגרת טיטיניום הבנויים כמו שעוני יד יוקרתי ומשובצים באבני חן, כשמד המהירות והסל”ד משולבים זה בזה וחושפים גלגלי שיניים ברגע. חידוש מעניין, שהוא לא ממש חידוש, הוא במבנה גלגל ההגה אשר טבורו נותר קבוע – רעיון אותו יישמה סיטרואן לפני 20 שנה בדור הראשון של ה-C4, אבל גם ככה אף אחד לא זוכר אותה באמת. הקונסולה המרכזית מינימלסטית ומשלבת מספר חוגות ומתגים רב תפקודיים השוכנים בתוך מסגרת קריסטל ואלומיניום. וכן, יש מסך מולטימדיה, אך הוא מצומצם בהיקף התפרטים שלו ומשמש בעיקר עבור המצלמה האחורית ומערכת השמע ונשלף רק בעת הצורך.
כאמור, לטרוביו ישנו מנוע חדש לחלוטין כשבוגאטי החליטו לשמור על 16 צילינדרים אך כעת הם מסודרים בתצורת V קלאסית של 90 מעלות ולא בתצורת ה-W הקומפקטית והדחוסה בעבר. המשמעות היא שהמנוע ארוך ב-25 ס”מ בהשוואה למנוע ה-W16 כשהוא שוקל 252 ק”ג. המנוע בנפח 8.3 ליטר שפותח בסיוע סדנת קוזוורת’ מספק 1000 כ”ס ו-91.7 קג”מ, כשהוא מסתייע במנוע חשמלי המספק 335 כ”ס. הכוח נמסר לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שמונה יחסי העברה.
לתחנת הכוח הזו מצטרפים עוד צמד מנועים חשמליים מלפנים בהספק של 335 כ”ס כל אחד, כששילוב של כל ארבעת המנועים יחד יוצר הספק משולב של 1,800 כ”ס. המנועים החשמליים ניזונים מסוללה בקיבולת 25 קוט”ש, האמורה לספק טווח נסיעה חשמלי תאורטי של עד 60 ק”מ. תאורטי מאד כיוון שברמת הביצועים שיודעת הטורביו לספק. בוגאטי מצהירה כי התאוצה ל-100 קמ”ש אורך 2 שניות עגולות בלבד (כמעט כמו רימאק נבארה), כשכדי להגיע ל-200 קמ”ש נדרשות 5 שניות ול-300 קמ”ש 10 שניות בלבד. כדי להגיע ל-400 קמ”ש תצטרכו כביש ארוך ו-25 שניות מרגע הזינוק. המהירות המרבית מוגבלת ל-380 קמ”ש, כשמפתח מיוחד המסיר את ההגבלה יאפשר לטורביו להגיע עד ל-445 קמ”ש שאמורים להחזיר את בוגאטי למעמדה כיצרנית המכונית המהירה ביותר בעולם.
כמובן שהטורביו לא אמורה להיות מהירה רק בקו ישר, והושקעו לא פחות מאמצים בשלדה והמכלולים ההיקפיים. שלדת המונוקוק עשויה תרכובת מתקדמת של סיבי פחמן, המתלים העשויים אלומיניום הם רב חיבוריים בארכיטקטורה המבוססת על זו של השירון, אך עם משקל קל יותר ב-45% הודות להדפסה תלת ממדית של חלק מרכיבי המתלה. בסך הכל שוקל הטורביו קצת פחות משני טון. לא מעט, אבל פחות מקרוסאובר חשמלי ממוצע. עזרים אווירודינמיים אקטיביים אמורים לייצר כוח הצמדה גבוה כדי למנוע מהטורביו להמריא לשמיים ומערכת הבלימה אל-חוט כוללת דיסקים קרמיים במתבקשים. לסיום, צמיגי פירלי קאפ ספורט 2 שפותחו במיוחד עבור בוגאטי טורביו במידות 285/35 מלפנים ו-345/30 מאחור מולבשים על חישוקים מחושלים בקוטר 20 ו-21 אינץ’ בהתאמה.
אם השתכנעתם ואתם מוכנים למכור את עצמכם לעבדות כדי לרכוש בוגאטי טורביו זה כנראה לא יספיק, שכן המחיר ההתחלתי עומד על 3.8 מיליון אירו, כשרק 250 יחידות אמורות להיות מיוצרות ממנה (לא כולל גרסאות מיוחדות ויקרות עוד יותר שיפותחו ויוצגו בעתיד).