תעשיית הרכב מובילה דרך הים מיליוני מכוניות בשנה אל שווקי היעד באניות גלנוע עצומות, כשלעיתים גם נקלעות לתאונות ימיות. תאונה חריגה שכזו של אניית גלנוע המובילה יותר מ-3,000 מכוניות אירעה בשבוע שעבר, והיא מצליחה מעורר לא מעט הדים וגם עשן.
מדובר באוניה Morning Midas השייכת לחברת זודיאק שבבעלותו של טייל עופר יצאה מסין אל מקסיקו למסע שאורכו 19 ימים, כשהיא נושאת בקרבה 3,048 מכוניות – מתוכן 70 מכוניות חשמליות ו-681 מכוניות היברידיות. ביום השמיני להפלגה, כשהיא נמצאת כ-500 ק”מ מחופי אלסקה פרצה שריפה באחד מהסיפונים בהן מאוכסנות המכוניות החשמליות. צוות הספינה לא הצליח להשתלט על השריפה ונאלץ לנטוש את הספינה הבוערת מחשש לחייו ולטביעת הספינה.
22 אנשי הצוות של הספינה ניצלו ומשמר החופים האמריקאי הצליח לאתרה, כשנכון ליום שישי השריפה באניה עדין לא פסקה וישנו חשש גדול להתפוצצות של סוללות הליתיום במכוניות שנמצאות על גביה מה שעלול להוביל לטביעתה. ככל הנראה צוות כיבוי וחילוץ ימי יחד עם אניית גרירה יגיע רק ביום שני לספינה ויכול להעריך את מצבה.
זו לא הפעם הראשונה שאוניה הנושאת רכבים חשמלים מתלקחת בים. שאחד האירועים המשמעותיים התרחשו לפני כ-3 שנים כאשר אוניה ועליה 4,000 מכוניות כולל מכוניות על של בנטלי ולמבורגיני עלתה באש בעקבות התלקחות של סוללות במכוניות חשמליות שהובלו על ידה.
סכנת ההתלקחות של סוללות ליתיום -יון, הרגישות לתנאי חום קיצונים כפי שיכולים להיווצר בתנאי שייט ארוכים, כמו גם הקושי הגדול בכיבוי סוללות כאלו כשהן בוערות מוסיפות סיכון גדול בהובלה ימית של מכוניות חשמליות והיברידיות. אמנם מקרים שכאלו הם עדין נדירים, אך סוגיית הסיכון בהובלת רכבים חשמליים והיברידיים העלתה את מחירי הביטוח עבור אוניות גלנוע המבצעות משימות שכאלו, כאשר ישנן חברות ספנות כמו Havila Kystruten הנורווגית שכבר הודיעה כי היא מסברת להוביל מכוניות חשמליות.