לכאורה אקספנג היא עוד אחת ממיזמי ההיטק המוטורים שהביאה עלינו מהפכה החשמלית. בפועל החברה שנוסדה ב-2014 והמכונית הראשונה שלה התגלגלה רק 4 שנים מאוחר יותר הפכה במהירות לאחת המובילות הטכנולוגיות ביצור רכב חשמלי שיצאו מסין אל המערב, ונודעה בעיקר בדגש שהיא שמה על חדשנות טכנולוגית, מערכות נהיגה אוטונומיות ועיצוב מתקדם. עד כדי כך שגם פולקסווגן החליטה ליצור איתה שיתוף פעולה בפיתוח פלטפורמות חשמליות.
לישראל הגיעה אקספנג לפני קצת יותר משנה עם שני דגמים בהיצע כשלאחרונה הצטרף אליהם הדגם השלישי, קרוסאובר משפחתי בשם G6 שמיועד כמו אינספור דגמים נוספים להתחרות מול טסלה מודל Y המצליחה.
התרשמות ראשונית
מבחוץ אקספנג G6 נראה כמו גרסה מוקטנת של אחיו הגדול G9 וזה טוב, כי אהבנו את הקו העיצובי של אקספנג וה-G6 אכן מתברר כמרשים, אך סולידי ולא מושך יותר מדי תשומת לב. אקספנג G6 מציע מרחב פנימי נדיב מאוד מאוד עם מידות שזהות כמעט לחלוטין, ובאופן לא מקרי, לאלו של טסלה מודל Y: אורך של 457 ס”מ, רוחב של 192 ס”מ, גובה של 165 ס”מ ובסיס גלגלים נדיב של 298 ס”מ. תא המטען מרווח במיוחד עם נפח של 520 ליטרים והמשקל העצמי נע בין 2.1 טון בגרסת הבסיס ועד כמעט 2.2 טון בגרסת ה-performance כפולת המנועים. רמת האבזור גם כן זהה לכל שלושת הגרסאות המגיעות ארצה כשהבדל קיים במנועים ובסוללה.
לגרסת הבסיס (Standard Range) מנוע אחורי בהספק של 258 כ”ס וסוללת LFP (ליתיום-ברזל-פוספט) בקיבולת 66 קוט”ש שאמורה לאפשר טווח נסיעה של עד 435 ק”מ, כשהיא מאיצה מ-0 ל-100 קמ”ש ב-6.9 שניות. גרסת הטווח הארוך (Long Range) אותה בחנו עדין בעלת מנוע והנעה אחוריים אך עם הספק מעט גבוה יותר של 286 כ”ס. הסוללה היא סוללת NMC (ליתיום-ניקל-מגנזיום) בקיבולת נטו של 87.5 קוט”ש שמגדילה את טווח הנסיעה ל-570 ק”מ מרשימים, כשהתאוצה ל-100 קמ”ש מתקצרת ל-6.7 שניות.3. בגרסה הבכירה (Performance) סוללה זהה לזו של גרסת הטווח הארוך, אך היא מצוידת בשני מנועים עם הנעה כפולה והספק כולל של 476 כ”ס. טווח נסיעה מתקצר במעט ל-550 ק”מ, אך התאוצה ל-100 אורכת 4.1 שניות בלבד.
אקספנג G6 מתהדר ביכולת הטעינה המהירה שלו. הגרסאות המתקדמות תומכות בטעינה בהספק של עד 280 קילוואט, המאפשרת טעינה מ-10% ל-80% בתוך 20 דקות בלבד. אפילו גרסת הבסיס מציעה טעינה מהירה בהספק של 215 קילוואט. למרות שאלו מספרים מאוד יפים על הנייר, עכשיו בהצלחה לכם למצוא תחנה בארץ שתתן הספק כזה. לפחות יש מצב נהיגה עם דוושה אחת שמספק רגנרציה טובה מאוד.
מבט שני
אחרי הסקירה הראשונית של המפרט והמראה זה הזמן להיכנס פנימה. בתא הנוסעים נבחין קודם כל במערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 15 אינץ’ אליה מצטרפים לוח מחוונים דיגיטלי, חימום של כל המושבים וקירור של הקדמיים, גג זכוכית כהה שהצליח להתמודד יפה עם החום הישראלי, חניה אוטומטית, פקודות קוליות ועוד… בקיצור, הרכב עמוס טכנולוגיה ולחובבי הז’אנר צפויה חוויה טובה. לאנשים האנלוגיים שבנינו יהיה קצת יותר קשה להסתגל בעיקר שכל תפעול מערכות הרכב, כולל כיוון פתחי המיזוג, נעשה דרך המסך (מוכר לכם מאיפשהו?). הכפתורים הפיזיים היחידים שנותרו הם הכפתורים בהגה שניתן לשלוט איתם בחלק מפעולות המזגן, ובמערכת ההגברה המצוינת המורכבת מ-18 רמקולים וסאבוופר בתא המטען. על התקרה תמצאו עוד 3 כפתורים פיזיים: אורות חירום, לחצן SOS מתוקף התקינה ומסיבה לא ברורה כפתור השמדה עצמית שמבצע כיבוי חירום לרבע שעה לרכב, אל תשאלו איך גיליתי את זה. אפילו פתיחת הדלת מתבצעת עם כפתור ולא ידית כמו שרוב בני האנוש רגילים. איכות החומרים טובה מאוד
על מנת להתמודד עם הכשל הבטיחותי של תפעול כל המערכות דרך מסך שדורש מספר לחיצות והורדת העיניים מהכביש, יש ל-G6 שפע מערכות בטיחות מתקדמות אקטיביות. מערכות הבטיחות הפתיעו אותנו לטובה ברגישות וברוך שלהן בשונה מרכבים אחרים שחולקים ארץ מוצא עם האקספנג. הרכב כולל 29 חיישנים שונים, ביניהם 12 מצלמות, 12 חיישני רדאר וחמישה חיישני גל מילימטרי אשר עוזרים לכל אותן מערכות בטיחות. לחיצה כפולה על ידית ההילוכים או על הכפתור הייעודי והמחשב לקח שליטה ואתם יכולים להתרכז בלכוון את המזגן לפנים.
על הכביש האקספנג הפתיע אותנו עוד יותר. הוא הפגין יכולות שיכוך טובות והתמודדות עם מפגעים גם בעיר וגם במהירויות בין עירוניות. למרות המשקל הרב, ה-G6 לא הפגין יותר מדי גלגול גוף, כנראה הודות לשלדת האלומיניום הקשוחה והסוללה אשר קבורה בנקודה הנמוכה ביותר ברכב. בסך הכל, לאורך מאות קילומטרים על כבישי ישראל הלא מושלמים האקספנג סיפק נסיעה מרווחת, נעימה ונוחה מאוד.
אומנם, לדגם הנבחן הספק של מכונית על, אך גם 286 כוחות הסוס שלו יותר ממספקים בשביל כל תסריט של עקיפה, האצה והשתלבות בתנועה המהירה או סתם שובבות מזדמנת. המנוע היחידי בדגם הטווח הארוך ממוקם מאחורה ומחשמל את הגלגלים האחוריים. אפילו ניתן לבטל בקרות למספר רגעים ולהוציא את אחורי ה-G6 הצידה. לא שזה מעניין את נהגי דור המסכים.
מכוון גבוה
אקספנג G6 מהווה תוספת מרשימה לשוק הרכב החשמלי בישראל. עם מגוון גרסאות המציעות טווח נסיעה גבוה, ביצועים מרשימים ,טכנולוגיה מתקדמת ותג מחיר שמתחיל מ-200 אלף שקל הוא מציב אתגר רציני למותגים המבוססים יותר בשוק. השילוב של עיצוב מודרני, טכנולוגיה חכמה ונוחות נסיעה גבוהה הופך את ה-G6 לאחד הדגמים המוצלחים מסין בהם נהגנו, כשהתמחור שלו הופך אותו גם לדיל לא רע בז’אנר.
אקספנג G6 לונג ריינג’ – תעודת זהות
מנוע: מנוע חשמלי אחורי, הספק: 286 כ”ס, מומנט: 44.9 קג”מ, תמסורת: ישירה. הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 289 ס”מ, משקל: 2,100 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.7 שניות, מהירות מרבית: 200 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17.5 קילוואט ל-100 ק”מ
, מחיר: 225,000 שקלים