ניצחונו בשבוע שעבר של דונלד טראמפ בבחירות בארה”ב, וחזרתו לבית הלבן בעוד כחודשיים לאחר 4 שנים צפויה להביא איתה לא מעט שינויים כלכליים וגיאופוליטיים. טראמפ נתן דגש גדול על ההיבט הכלכלי במהלך מסע הבחירות שלו, ובין לבין לא פעם התבטא בצורה חריפה לגבי עיוותים לתפיסתו הפוגעים בתעשיית הרכב האמריקאית.
עוד בטרם כניסתו לתפקיד, ברור כי טראמפ יתפעל כדי לבצע שינויים שישפיעו על תעשיית ושוק הרכב האמריקאים. לפחות במה שקשור לרכבים חשמליים המדיניות של טראמפ עדין לא ברורה, בפרט לאור העובדה שאחד האנשים שתרמו רבות להיבחרו הוא בעליה של טסלה איילון מאסק. מצד שני, טראמפ הבטיח לאפשר ןלהרחיב קידוחי והפקת נפט ,מה שמן הסתם יתרמו למחירי דלק נמוכים ויעודדו את תעשיית הרכב האמריקאית להמשיך לייצר מנועי בנזין גדולים.
מה שכן ברור, לאור ההצהרות הלוחמניות שלו ממסע הבחירות, הוא שיצרניות הרכב הזרות נמצאות על הכוונת. לא מדובר רק ביצרניות הרכב הסיניות שאותן רוצה לחסום טראמפ בצורה אגרסיביות יותר מאשר ממשל ביידן. גם יצרניות הרכב האירופאיות צריכות לחשוש ממהלכים שצפוי להוביל בקרוב ממשל טראמפ ואמורות לפגוע בתחרותיות שלהן בשוק הרכב בארה”ב.
באחת מעצרות הבחירות האחרונות שלו אמר טראמפ על האירופאים “הם מרמים אותנו. הם דוחפים לנו את המכוניות שלהם אבל לא קונים את המכוניות שלנו. אני אשים לזה סוף”. אמירה לא כל כך מדויקת, כיוון שהוא שכח או מתעלם מן העובדה שג’נרל מוטורס יצאה מהשוק האירופאי לאחר שנכשלה שוב ושוב לקלוע לטעם המקומי עם דגמי שברולט שהגיעו מקוריאה ולאחר מכן גם מכרה אופל ששימשה כחטיבה האירופאית שלה. מן הצד שני החטיבה האירופאית של פורד נחשבת עדין לאחת מהיצרניות הבולטות ביבשת הישנה. אבל זה לא משנה את העובדה שיצרניות האירופאיות נכנסות לכוננות ספיגה, כשהן צפויות להפוך לחלק משמעותי במלחמת סחר בין שני צידי האוקינוס האטלנטי.
האמירה של טראמפ מצטרפת לכך שהצהיר כבר מספר פעמים כי בכוונתו להטיל מכס של 10% על מכוניות המיובאות מאירופה, מה שאמור לפגוע בעיקר ביצרניות הרכב הגרמניות המחזיקות בחלק ניכר משוק מכוניות היוקרה בארה”ב. אבל לא רק מכוניות אירופאיות המיוצרות באירופה אמורות להיפגע. פולקסווגן, מרצדס וב.מ.וו מחזיקות מפעלי ייצור גם במקסיקו שאותה טראמפ עוד יותר רואה כאיום על תעשיית הרכב האמריקאית ומתכוון להטיל מכסים עוד יותר גבוהים על מכוניות שיגיעו מכיוון הגבול הדרומי. מרצדס מייצרת במקסיקו מסחריות, ב.מ.וו מתכוונת לייצר במקסיקו דגמים יוקרה חשמליים עבור השוק האמריקאי ואילו לפולקסווגן ישנם מפעלים מהם מגיעים לארה”ב דגמים פופולאריים כמו הג’טה והטיגואן.
כאמור, נכון לעתה ישנם עוד חודשיים עד כניסתו של דונלד טראמפ רשמית לתפקידו, אך כבר ברור שברצונו לעודד רכישה של מכוניות מתוצרת ארה”ב כדי לייצר עוד מקומות עבודה. רצון שיאלץ את היצרניות האירופאיות להיערך בהתאם.