לא מעט יצרניות רכב יצאו בתחילת העשור בהצהרות והתחייבויות יומרניות לבצע מעבר מלא או כמעט מלא להנעה חשמלית עוד בטרם סוף העשור, הרבה לפני תאריך היעד שמחייבת הרגולציה באירופה ובארה”ב. ההצהרות הללו עזרו תדמיתית ובמידת מה אף עזרו ליצרניות הוותיקות בקרב הבלימה שלהן מול טסלה וגל יצרניות הרכב החדשות, בזמן שהן מפתחות טכנולוגיה ודגמים חשמליים משלהן
אלא שאנחנו כבר לקראת אמצע העשור, והמעבר האיטי מהצפוי של רוכשי מכוניות להנעה חשמלית והירידה בביקושים גורמות לאותם יצרניות רכב שקפצו על העגלה למתן את הצהרות העבר שלהן, ואפילו לצמצם את ההשקעות וקצב הייצור. כעת גם אסטון מרטין מצטרפת ליצרניות רכב שעושות הערכת מצב מחודשת לגבי תהליך ההתחשמלות שלהן, כאשר בניגוד למתוכנן השקת המכונית החשמלית המלאה של אסטון מרטין שהייתה אמורה להיות מוצגת בשנה הבאה תידחה לשנת 2027.
“תכננו להשיק את הדגם החשמלי בסוף 2025, ואנחנו מוכנים לעשות זאת, אבל נראה שיש יותר הייפ סביב מכוניות חשמליות ודחיפה של פוליטיקאים מאשר ביקוש של הלקוחות, בפרט בטריטוריית המחיר של דגמי אסטון מרטין”. כך אמר לורס סטרול, יו”ר ההנהלה של אסטון מרטין, בראיון למגזין Autocar הבריטי. עוד ציין סטרול כי הביקושים בשוק היוקרה למכוניות חשמליות נמוך כיוון עבור רוב האנשים הרוכשים מכוניות בטריטוריית המחיר של אסטון מרטין זו לא המכונית הראשונה והעיקרית עבורם. “אנחנו נציג מכוניות חשמליות, אך לא בתאריך היעד אותו נקבנו במקור”. אגב, זו לא הפעם הראשונה שאסטון מרטין דוחה הצגת דגם חשמלי שלה. ב-2019 פיתחה החברה גרסה חשמלית של הראפיד שהייתה להיות מיוצרת ב-155 יחידות, אך זו בוטלה לבסוף.
בשנה שעברה חתמה אסטון מרטין על הסכם עם חברת לוסיד האמריקאית שתספק לה טכנולוגיה ורכיבי הנעה חשמלית עבור הפלטפורמה החשמלית אותה מפתחת אסטון מרטין, אשר תשמש רכבי GT ספורטיביים כמו גם רכבי פנאי מייצרי מזומנים. כאמור, התכניות של אסטון מרטין מעט השתנו, ובמקביל לוסיד עצמה נמצאת בקשיים כלכליים כאשר מניית החברה ירדה בחצי השנה האחרונה בכ-50%.
אם נחזור לאסטון מרטין, לצד הדחיה בתהליך ההתחשמלות המלא של החברה, הצהיר לורנס בראיון כי הכיוון בו ינתן דגש הוא שילוב והשקעה ביחידות הנעה היברידיות נטענות בדגמי אסטון מרטין שיעזרו לה לעמוד בתקני זיהום האוויר המחמירים, ותאפשר להם למכור מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית גם בעשור הבא. המכונית הראשונה של אסטון מרטין עם יחידת הנעה היברידית אמורה להיות מכונית העל ואלהאלה (Valhalla) שאמורה להיות מוצגת באופן רשמי השנה ואמורה להיות מיוצרת ב-999 יחידות.
יחידות ההנעה ההיברידיות של אסטון מרטין אמורות להיות מבוססות על מנועי V8 מתוצרת מרצדס-AMG בהן עושה החברה שימשו בעשור האחרון, כולל בדגמי ה-DB12 והואנטאג’ החדשים. עם זאת בראיון אמר סטרול כי גם מנוע ה-V12 המזוהה עם אסטון מרטין אמור להיות משודך למערכת היברידית. עם זאת, כרגע לא צפויה אסטון מרטין להציג גרסאות היברידיות נטענות עם מנועי V6, כיוון שהלקוחות לא מעוניינים במנועים קטנים